مدیر عامل شرکت سپاهان ذوب صنعت

خطرات ناشی از حباب معکوس قیمت در صنعت فولاد | ابوذر وردی نژاد

خطرات ناشی از حباب معکوس قیمت در صنعت فولاد | ابوذر وردی نژاد

در شرایط امروز و دشواری هایی که صنعت فولاد کشور در واحدهای بالا دستی و پایین دستی ایجاد شده به نظر می رسد که رمقی برای این تولید استراتژیک نمانده و دوستان دست اندر کار و تصمیم گیران و تصمیم سازان بهترین راه کار را خرج کردن اندک بازار موجود به بهای از دست رفتن واحد های تولیدی یک به یک میبیند.

 

البته در مجامع صنفی کاملا عکس مطالب فوق ارائه می گردد ولی در شرایطی که قیمت فولاد خام نسبت به اوایل سال 1393 به 55 درصد رسیده و کاهش همه ی محصولات نهایی را در بر داشته همه دم از کاهش قیمت مواد اولیه می زنند که خود حباب معکوسی در قیمت ها ایجاد کرده. افزایش بی رویه و یا کاهش بی رویه قیمت، هردو خطرناک می باشد. به نحوی که افزایش بی رویه قیمت غیر واقعی برای محصولات در پروژه های سرمایه گذاری و ساختمانی ایجاد می نماید و کاهش بی رویه قیمت نیز  باعث ایجاد ارزش پایین غیر واقعی برای محصولات و عدم تناسب فاکتورهای تولید ناخالص داخلی می گردد.

 

به عنوان مثال اگر از یک تولید کننده فولاد در اروپا بپرسند که قیمت فولاد در کف با کاهش قیمت فرآوردهای نفتی و سبد مصرفی انرژی چقدر است یک فرمول جامع برای نسبت سرمایه گذاری، حقوق و دست مزد برای نیروی انسانی و حداقل رشد ناخالص تولید در محصول استراتژیک فولاد را ارائه خواهد داد. ولی در کشور ما چنین رقمی قابل پیش بینی نیست زیرا عدم ثبات قیمت ارز-رکود بی سابقه و عدم توازن در نظام بانکی و عدم وجود وحدت رویه در قوانین بانکی باعث شده تمام فعالان این بخش چهارگوشه ی بازار را ببوسند و عطایش را به لقایش ترجیح دهند. البته بنده با توجه به فاکتورها و شاخص های واحد تولیدی کوچک خود این آمار را ارائه می نمایم. در اوایل سال 1392 شرکت سپاهان ذوب 37 مشتری عمده داشته که در حال حاضر به کمتر از 5 عدد کاهش پیدا کرده این نه تنها نشانگر چالش های روبروست بلکه نشان دهنده خروج بیش از حد سرمایه در این بخش از صنعت می باشد در چنین وضعیتی چاره ای برای متصدیان امر جزحمایت از طریق بانک ها  و موسسات مالی وجود ندارد. اما این حمایت در غالب بسته های پیشنهادی بیشتر به منزله ی تسکین کوتاه مدت می باشد.

 

در حال حاضر با توجه به شرایط حال وام های طولانی مدت با بهره پایین تر چاره ساز ترین راه برای کمک به صنعت فولاد می باشد. ولی وارد شدن دولت در بازار به هر نحو چه نظارت بر قیمت یا افزایش بی رویه ی تعرفه واردات صنعت فولاد کشور را بیمار خواهد کرد. همانگونه که صنعت خودرو به این امر مبتلاست دخالت و سوبسیدهای فرمایشی باعث جلوگیری از پویایی و کاهش کیفیت و در طولانی مدت از دست دادن قدرت رقابتی مخصوصا برای واحدهای بزرگ را به همراه دارد.

 

با نگاه کوتاه به 3 سال گذشته و نمودار قیمت های محصولات و مواد اولیه به راحتی می توان دریافت که تنها برنده بلا منازع بازار ناتوان فولاد کشور بانک ها و موسسات مالی می باشند که پس از چندی حتی آنها نیز به افزایش روند بسته شدن واحدهای تولید و افزایش مطالبات سوخته متضرر خواهند شد و یا صاحب واحدهایی خواهند شد که هیچ تخصصی برای راه اندازی و تولید با بازده بالا ندارند.

 

بنده به نوبه خود به تمام دوستان بازار سرمایه بانک ها و موسسات مالی که تقریبا تمام آنها به نحوی درگیر بازار بزرگ فولاد می باشند چه در صنایع بالا دستی و چه در صنایع پایین دستی به عنوان یک کارشناس کوچک و دلسوز اعلام می نمایم بازار فولاد جهان بازار یک سال و دوسال نیست همچنین ایجاد یک ظرفیت تولیدی هرچند کوچک در بخش تولید محصول استراتژیک فولاد به آسانی امکان پذیر نمی باشد. لذا با تمام توان کشور می بایستی از این ظرفیت تولید ایجاد شده حمایت نماییم چون در صورت عدم حمایت یا دریافت بسته های حمایتی کوتاه مدت امکان ادامه حیات حتی در حد خودروسازان برای این صنعت وجود ندارد در حال حاضر کشور کره، هند، ترکیه با حمایت بانکی و مالیاتی و افزایش زمان بازپرداخت دیون بانکی برای فولادسازان کشورهای متبوعشان از ظرفیت های خود در مقابل غول تولیدی جهان چین به خوبی صیانت می نماید. و نمی گذارند آنها به سادگی به فکر بستن واحدهای تولیدی خود باشند. البته به هیچ وجه در قیمت محصول دخالتی به صورت مستقیم از طریق موادی ورودی کشورشان ندارند و در صدد توانمندی این واحدها از طروق دیگر می باشد. چون به اصل اقتصاد آزاد به معنای واقعی و پروتکلهای WTO به شدت پایبندند. با توجه به مورد فوق کشور عزیز ما نیز در دوران پسا تحریم می بایستی به این اصول چشم داشته باشد و با مکانیزم هایی که در اقتصاد دنیا تعریف شده با چالش های بازار جهانی برخورد نماید. با امید روزهای پربارتر و موفق تر برای تمام دلسوزان صنعت فولاد کشور.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا