مدیر عامل شرکت MME

آموزش نیروی انسانی در اولویت قرار گیرد | مرتضی آقاجانی

آموزش نیروی انسانی در اولویت قرار گیرد | مرتضی آقاجانی

برای کاهش بهای تمام شده تولید فولاد می‌توان دو پیشنهاد داد: پیشنهاد اول افزایش راندمان‌ها و پیشنهاد بعدی کاهش مصارف یا هزینه‌ها است. متاسفانه اکثر تولیدکنندگان ما در هر دو مورد از استانداردهای جهانی فاصله دارند.

 

این مساله به خصوص در موضوع انرژی بیشتر به چشم می‌خورد. برای مثال برای تولید شمش هزینه و انرژی زیادی مصرف می‌شود تا شمش گرم تولید شود و سپس هزینه دوباره‌ای صورت می‌پذیرد تا همین شمش خشک شود.

 

در حالی که در بسیاری از کارخانه‌های دنیا که فرآیند تولید پیوسته ندارند، اجازه نمی‌دهند این انرژی هدر برود و آن را بازیافت و از آن استفاده می‌کنند. همه می‌دانیم که مصارف برق، آب، الکترود و گاز واحدهایمان قابلیت کاهش دارد و اگر فرآیند تولیدمان را مهندسی مجدد کنیم، مطمئنا به رقم‌هایی بسیار پایین دست پیدا خواهیم کرد، مثلا کاری که صنایع فولادی بزرگ دنیا انجام داده‌اند.

 

در بحث راندمان هم با توجه به ظرفیت‌های تولیدی که داریم باید از روش‌های روز دنیا استفاده کنیم. با اصلاح روش‌ها و فرآیندهای قدیم و به روز کردن آنها و همین‌طور آموزش کارکنان، می‌توان با همین تجهیزات و سرمایه ثابت، ظرفیت‌های تولید و بهره‌ وری را دو برابر کرد.

 

با استفاده از این روش‌ها است که می‌توان قیمت تمام شده را کاهش و توانایی رقابت با سایر کشورها را افزایش داد.نکته دیگری که راجع به آن زیاد صحبت می‌شود و آن را مشکل صنعت فولاد ایران می‌دانند، عدم استفاده از تکنولوژی روز دنیا است.بنده معتقدم ماشین‌آلات موجود در کارخانه‌های ایران با توجه به ظرفیت‌ها و کارآیی کارخانه‌ها مناسب هستند و این مساله اصلی صنعت فولاد کشور در حوزه بهای تمام شده نیست.

 

شاید جالب باشد بدانید که حدود 25 سال پیش که برای خرید ماشین‌آلات فولاد مبارکه راهی آلمان شده بودم، کارکنان شرکت فروشنده با استفاده از تکنولوژی 50 ساله و قدیمی خود، در حال تولید ماشین‌آلات مدرن بودند که می‌خواستیم بخریم. مهم این است که قبل از خرید تکنولوژی روز دنیا باید آموزش‌ها و استانداردها را رعایت کنیم که اثرات بلندمدت آن بیشتر به کار خواهند آمد.

 

بنابراین به اعتقاد بنده اگر کارخانه‌های و واحدهای تولیدی آموزش نیروی انسانی خود در راستای کسب اطلاعات روز دنیا افزایش راندمان را در اولویت قرار دهند، قطعا باعث افزایش کارآیی نهایی مجموعه خود خواهند شد. برای دستیابی به این هدف هم تدوین یک استراتژی مدون و اصولی اهمیت زیادی دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا