بازرس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران

حل بحران سنگ‌آهن نیازمند راهکارهای مختلف | افشین حسینی

حل بحران سنگ‌آهن نیازمند راهکارهای مختلف | افشین حسینی

سنگ‌آهن در ۲سال اخیر با بحران کاهش قیمت مواجه شد و این بحران توانست برخی از معادن در ایران و دیگر کشورهای معدنی دنیا را تعطیل کند.

 

در واقع چین، برزیل و استرالیا قصد دارند با تصاحب بازار سنگ‌آهن دیگر رقبا را از میدان خارج کنند. کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن بر فعالیت معادن ایران و میزان صادرات آن نیز اثرگذار بوده و فعالان این بخش را با بحران مواجه کرده است، اما راهکارهایی برای نجات از این بحران وجود دارد که می‌توان با کمک دولت و بخش خصوصی آنها را اجرایی کرد.

 

در پی ایجاد شاخص قیمتی در سایت متال بولتن، قیمت سنگ‌آهن واقعی خواهد شد. البته این موضوع را نمی‌توان راه نجات از بحران ایجاد شده دانست. ورود شاخص سنگ‌آهن ایران به متال بولتن هرچند اقدام موثری است اما باید بدانیم که ما در ابتدای راه قرار داریم. این موضوع ۲ تا ۳ سال گذشته مطرح شد اما اختلاف‌هایی با یومتال در این زمینه وجود داشت. در مقاطعی یومتال ادعای همکاری با ما را داشت اما درنهایت این اتفاق رخ نداد.

 

درواقع یومتال هیچگاه توجهی به منافع ایران نداشت. درنهایت مجمع صنفی سنگ‌آهن تصمیم گرفت از شاخص «متال بولتن» استفاده کند. پیش از این در کنفرانس آهن و فولاد چین با متال بولتن دیدار داشته و مذاکراتی انجام دادیم و آنها را دعوت کردیم و در نهایت همایش آهن و فولاد کیش منجر به نزدیکی ایران و متال بولتن شد و آنها قبول کردند شاخصی را برای سنگ‌آهن ایران ایجاد کنند.

 

در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم تا رده‌های دارای ارزش‌افزوده مانند کنسانتره نیز دارای شاخصی در متال بولتن شود. بدون شک این اقدامات وضعیت سنگ‌آهن ایران را از گذشته بهتر خواهد کرد زیرا همیشه این اختلاف میان تولید کنندگان و خریداران وجود داشته که قیمت سنگ‌آهن ایران واقعی نیست. ایجاد شاخصی به نام «سنگ‌آهن ایران» در متال بولتن نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر وضعیت این حوزه داشته باشد اما بی‌تاثیر هم نخواهد بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا