مسئول امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران

خروج از بحران بازار سنگ آهن پس از تصویب برجام | کیوان جعفری طهرانی

خروج از بحران بازار سنگ آهن پس از تصویب برجام | کیوان جعفری طهرانی

با تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی مسیر تحقق رفع تحریم ها سرعت بیشتری به خود گرفت، هر چند تا زمان برداشته شدن تمامی تحریم های تجاری و نفتی و عملیاتی شدن گشایش اعتبارات اسنادی و مبادله ضمانت نامه های بانکی هنوز صبر و شکیبایی نیاز است و نمی توان انتظار داشت یک شبه همه تحریم هایی که ظرف بیش از 10 سال اجرایی شده اند، برداشته شود.

 

با توجه به اجرای زمان بندی رفع تحریم ها توسط دولت های غربی، بهتر است دوران پسا تحریم را به سه فاز زمان بندی شده دوران آغاز، دوران فرصت و دوران شکوفایی تقسیم بندی کنیم؛ در دوران آغاز که یک بازه زمانی 3 تا 6  ماهه است، باید نسبت به شناسایی دقیق تحریم ها و اولویت بندی رفع آنها  اقدام می شود.

 

در دوران فرصت، نسبت به رفع اثر سو تحریم ها و فرصت سازی اقدام خواهد شد که نیاز به زمانی 6  ماهه تا یک ساله دارد. در همین دوران است که مقوله جذب سرمایه گذار خارجی از فاز مذاکره به فاز اجرا نزدیک می شود.

 

در دوران شکوفایی تاثیر شگرف رفع تحریم ها در توسعه اقتصادی کشور به عینه مشاهده خواهد شد که در یک بازه زمانی یک تا 2 ساله عملیاتی خواهد شد.

 

در این دوران دولت موفق خواهد شد با افزایش صادرات، جذب سرمایه گذار خارجی و تک نرخی کردن ارز، نه تنها سرمایه ایرانیان خارج از کشور را جذب بلکه حدود 20 میلیارد دلار سرمایه ارزی راکد مردم بصورت اسکناس را از منازل به چرخه اقتصادی تزریق کند.

 

متاسفانه یکی از هزینه هایی که لازم است برای برون رفت اقتصاد در دوران آغاز پسا تحریم پرداخت شود، تضعیف ریال است. کاری که در طول یک سال گذشته چین و قبل از آن ژاپن، روسیه و اوکراین جهت توسعه صادرات فولاد و سال گذشته استرالیا جهت توسعه صادرات مواد معدنی انجام داده اند و اکنون نوبت به کشور برزیل است تا برای حمایت از صادرات سنگ آهن خود یک بار دیگر این حربه را بکار برد تا رقیبان بزرگ خود بویژه استرالیا را به زانو در آورد.

 

برزیل بزرگترین صادرکننده سنگ آهن و غلات دنیا است که 5 قلم از اقلام صادراتی اصلی آن به ترتیب شامل سنگ آهن به میزان 33.4 میلیارد دلار، دانه سویا به میزان 23 میلیارد دلار، نفت خام به میزان 13.2 میلیارد دلار، شکر خام به میزان 12.4 میلیارد دلار و فروش اجاره کشتی های مخصوص بویژه واله مکس های 400 هزار تنی برای حمل سنگ آهن به میزان 7.85 میلیارد دلار می شود.

 

همانطور که ملاحظه می شود مجموع ردیفهای یک و 5 که در رابطه با صنعت تولید، صادرات و حمل دریایی سنگ آهن است 46 درصد از صادرات برزیل را شامل شده و سالیانه  41.25 میلیارد دلار نصیب برزیل می کند.

 

شرکت برزیلی واله که بزرگترین تولید کننده سنگ آهن جهان است در دهم اکتبر 2015 (18 مهر 94) گزارش داد که بالاخره توانسته است گوی سبقت را از رقیب قدرتمند استرالیایی خود ریو تنتو که لقب ارزان ترین تولید کننده سنگ آهن جهان را یدک می کشید برباید.

 

واله گزارش داد در مدت زمان 9  ماهه از ژانویه تا پایان ماه سپتامبر 2015 توانسته است هزینه تولید هر تن سنگ آهن خود بدون احتساب حقوق دولتی را از  53.40 ریل برزیل (18.30 دلار آمریکا) فوب بنادر برزیل به 48.70 ریل برزیل(15.80 دلار آمریکا) برساند.

 

به عبارت دیگر واله ظرف یک بازه زمانی 9 ماهه توانسته است هزینه تولید خود را 14 درصد کاهش دهد که 9 درصد از این کاهش به علت اتخاذ سیاست انقباضی جهت کاهش هزینه ها و 5 درصد مابقی به کمک بانک مرکزی برزیل جهت کاهش نرخ برابری ریل برزیل به دلار آمریکا بازمیگردد که در 3 ماهه اول سال 2015 برابر با 2.87 بوده و سپس به عدد 3.07 در 3 ماهه دوم و نهایتاً 3.96 در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی رسیده است.

 

بنابراین در صورتی که ما نیز بخواهیم به رکود حاصله در صادرات مواد معدنی ایران به علت افت جهانی قیمت ها خاتمه دهیم، چاره ایی نداریم جز اینکه همزمان با کاهش هزینه های تمام شده، از راهکار تضعیف (Devaluate) ریال اقدام کنیم. کاری که بانک مرکزی می بایستی در بازه زمانی 3 تا 6 ماهه آغاز پسا تحریم با کاهش 5 الی 10 درصد ریال در برابر دلار آمریکا و یورو اقدام کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا