معاون برنامه‌ریزی سازمان صنايع كوچك وشهرک‌های صنعتی

60 درصد صنایع کوچک زیر 70 درصد تولید دارند | فرشاد مقیمی

 60 درصد صنایع کوچک زیر 70 درصد تولید دارند | فرشاد مقیمی

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: 10 هزار و 183 واحد معادل 29.5 درصد کارخانجات صنعتی با ظرفیت کمتر از 50 درصد و 9هزار و 927 واحد صنعتی وجود دارد که معادل 29 درصد کل واحدها را تشکیل می دهند بین 50 تا 70 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند.

 

از نظر معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کمبود نقدینگی در تعطیلی بنگاه‌های کوچک نقش 70 درصدی دارد و رکود حاکم بر بازار تنها 14 درصد بر متوقف شدن فعالیت واحدهای صنعتی نقش داشته است.

 


فرشاد مقیمی اظهار می‌کند که در شهرك‌ها و نواحي صنعتي کل کشور 34 هزار و 530 واحد به بهره برداری رسیده است که از این تعداد 6 هزار و 239 واحد متوقف هستند.

 

با توجه به رکود تورمی، شرایط در کارخانجات صنعتی در شهرک ها به چه شکل است؟

 
به نظر من این نکته صحیح است که در کشور رکود وجود دارد و اقتصاد ایران با مشکلاتی روبه رو است؛ اما با این همه وقتی به آمارها نگاه می‌اندازیم و شاخص‌ها را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که داخل شهرک‌ها موضوع به گونه‌ای دیگری دنبال می شود به‌طور مثال در سال 93 تعداد 2 هزار و 296 واحد به بهره‌ برداری رسیده در حالی که برنامه ما برای این سال 2 هزار و 829 واحد بوده است به این ترتیب 81 درصد برنامه بهره برداری واحدها در سال 93 محقق شده است. ناگفته نماند که این عدد در سال 92 ، دو هزار و 68 واحد بوده است. همچنین تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در مقایسه با سال 92 حدود 11 درصد رشد داشته است.

 

وضعیت اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی چگونه بوده است؟

 
ما از این حیث نیز رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم. شهرک‌های صنعتی در سال 93، 37 هزار و 515 نفر اشتغال ایجاد کرده اند. این عدد در سال 92، 35 هزار و 979 بوده است، به عبارتی یعنی 4.3 درصد رشد اشتغال داشته‌ایم. میزان سرمایه گذاری ها هم نشان می دهد 62 هزار و 790 میلیارد ریال، کل حجم سرمایه‌ گذاری واحدهای به بهره‌برداری رسیده در سال 93 بوده است که در سال 92، رقم 42 هزار و 875 میلیارد ریال را به خود اختصاص داده بوده است. این میزان نشان می‌دهد که 46.4 درصد رشد میزان سرمایه‌ گذاری را توانسته‌ایم به ثبت برسانیم.

 

آمارهای آغاز به کار و اشتغالزایی در سال گذشته آمارهای مثبتی بوده‌اند. آیا از واحدهای تعطیل شده و نیز آماری در دست دارید؟

 
بله همین طور است. ما در سال 93 ، 768 واحد متوقف شده را مجددا به چرخه توليد كشور باز گردانديم كه اشتغال ايجاد شده از اين محل 16 هزار و 350 نفر بوده است. این واحد ها به دلایلی نظیر، كمبود نقدينگي، فقدان بازار، گرانی مواد اولیه، اختلاف میان شرکا و نبود بازار کار مجبور به توقف فعالیت هایشان شده بودند. البته این تعداد واحد مجدد فعال شده در سال 92، 680 واحد با اشتغال معادل 14 هزار و 327 نفربوده است که در این میان نیز رشد 13 درصدی را برای راه اندازي مجدد واحدهاي متوقف به دست آورده ایم.

 

در مجموع در کل کشور چند واحد متوقف شده از فعالیت در شهرک های صنعتی وجود دارد؟

 
در شهرك ها و نواحي صنعتي کل کشور 34 هزار و 530 واحد به بهره برداری رسیده است که از این تعداد 6 هزار و 239 واحد متوقف هستند.

 
آیا اطلاعاتی از ظرفیت فعال برای کار در این واحدهای صنعتی در آمارها وجود دارد؟ برآورد خودتان از کل فعالیت واحدهای صنعتی در این شهرک ها چیست؟

 
تمامی این آمار ها اندازه گیری شده و به تفکیک واحدها با ظرفیت کارکرد طبقه بندی شده اند. به طور مثال 10 هزار و 183 واحد معادل 29.5 درصد کارخانجات صنعتی با ظرفیت کمتر از 50 درصد به فعالیت خود ادامه می دهند؛ یا در دسته ای دیگر 9هزار و 927 واحد صنعتی وجود دارد که معادل 29 درصد کل واحدها را تشکیل می دهند که این تعداد با 50 تا 70 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند. در آخر اما این که 8 هزار و 181 واحد هم با ظرفیت بالای 70 درصد مشغول به کارند.

 

این دسته بندی کدام صنایع و مشاغل موجود را در شهرک های صنعتی شامل می شود؟

 
این دسته بندی تمامی حاضران در شهرک های صنعتی از فعالیت های شیمیایی و فلزی گرفته تا غذایی آشامیدنی و کانی غیر فلزی را شامل می شوند.

 

در یک دوره ای بزرگترین مشکل صنعتگران ایرانی کمبود نقدینگی و مشکلاتی در باب تامین مواد اولیه بود؛ آیا این موضوع همچنان ادامه دارد؟

 
70 درصد واحدهای متوقف شده به دلیل معضل کمبود نقدینگی مجبور به تعطیلی شدند و 14 درصد بدليل فقدان بازار. نقش کمبود نقدینگی در این شرایط اقتصادی غیر قابل انکار است. در حالی که تنها 8 درصد به خاطر گرانی مواد اولیه و اختلاف بین شرکا و فرسودگی ماشین آلات مجبور به تعطیلی واحدهای صنعتی خود شدند.

 

گذشته از این ارقام به نظر می رسد مشکلات واحدهای خرد صنعتی و کارگاه های کوچک با بانک ها و ناتوانی شان در دریافت وام همچنان ادامه دارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

 
طبق بررسی که ما از رویکرد بانک ها در قبال واحدهای صنعتی خرد داشتیم متوجه شدیم بانک ها بنابر یک سری مسائل ارتباط خوبی با این واحدها برقرار نکرده اند. ما در این بررسی این سوال را مطرح کردیم که چرا این ها قدرت چانه زنی با موسسات مالی و اعتباری اعتباری را ندارند.

 

این واحد های صنعتی طرح های خوبی را به بانک ها ارائه می کنند، اما به دلیل این که پشتوانه مالی ندارند نمی توانند موفق باشند. یا در مثالی دیگر واحدهای صنعتی با وجود این که طرح را به بانک ارائه کرده اند، اما چون طرح ها نوآوری های زیادی را در خود گنجانده اند و بانک ها نیز نمی توانند از کارشناسان خبره بهره بگیرند در نتیجه در ارزیابی طرح ها به مشکل می خورند و ریسک آن را بالاتر از میزان واقعی برآورد می کند. البته مشکلاتی نظیر نبود وثیقه نیز برای واحدهای کوچک مشکل ایجاد کرده است. همه مسائل ياد شده صنايع كوچك كشور تاب تحمل نرخ بدهي هاي بانكي تعيين شده توسط برخي بانك ها را نيز ندارند.

 

نقش لابی گری ها و رایزنی مدیران بانکی با واحدهای تولیدی چقدر است؟ آیا این موضوع نیز در دستیابی واحدهای خرد به تسهیلات نقش دارد؟

 
بله همینطور است. واحدهای کوچک به سیستم مدیریتی بانک ها دسترسی ندارند. مثلا مدیر عامل سایپا و ایران خودرو به راحتی می توانند با مدیران بانکی جلسه بگذارند ولی مدیران شهرستانی و واحدهای کوچک نمی توانند این کار را انجام دهند در مجموع از دریافت تسهیلات باز می مانند. البته در این اواخر بانک مرکزی و دولت نیز تلاش های زیادی برای حمایت از واحدهای کوچک داشته است که این نیز جای تقدیر دارد.

 

پس به نظر شما فعالیت های دولتی و بانک مرکزی مناسب بود است؟

 
بله. بانک مرکزی که با ارائه یک بخشنامه حمایت خوبی از واحدها داشت و تلاش کرد تا با مخاطب قرار دادن بانک ها موجب ایحاد اشتغال شود.

 

برآورد خودتان از وضعیت فعالیت های کارخانجات در شهرک های صنعتی و همچنین نگاه سرمایه گذاران خارجی به این شهرک ها چگونه است؟

 
ما برنامه های مدونی برای شرایط پساتحریم و حتی ادامه همین روند فعلی طرح ریزی کرده ایم. البته که خیلی ها نیاز به دسترسی به بازارهای بین المللی دارند و امید داریم تا در صورت رفع تحریم ها بتوانند به صورت منسجم تری فعالیت کنند. در خصوص سرمایه گذاران اما باید گفت که برخی از انها اکنون به شهرک های صنعتی آمده اند، به طور مثال شرکت «دانیلی» که یک مجموعه ایتالیایی است و در گروه محصولات فولادی فعالیت می کند به ایران آمده و در شهرک اشتهارد مشغول فعالیت شده است. به نظر می رسد ما باید قوانینی نظیر قانون بهبود فضای کسب و کار را اجرایی کنیم و با مقررات زدایی موجب تسهیل تجارت و صنعت در کشورمان شویم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا