رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران

وزارت صنعت، اشکالات صنایع بزرگ را نادیده می گیرد | مهدی پورقاضی

وزارت صنعت، اشکالات صنایع بزرگ را نادیده می گیرد | مهدی پورقاضی

وزارت صنعت در قیمت گذاری و توجه به شکایات مشتریان خودروهای تولید داخل، عملکرد مطلوبی نداشته است.

 

تقریبا دو سال و نیم از شروع به کار دولت می گذرد. در بعضی بخش ها، به گفته فعالان و کارشناسان اقتصادی دولت به خوبی عمل کرده است، اما از سویی گروهی هم اقدامات محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن را چندان مطلوب ارزیابی نمی کنند. مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در این باره می گوید:

 

اقدامات وزارت صنعت و معدن و در راس آن، آقای نعمت زاده را چطور ارزیابی می کنید؟

 

قضاوت در مورد عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم کمی سخت به نظر می رسد. این وزارت خانه به تصدی گری محمدرضا نعمت زاده، در بعضی زمینه ها خوب عمل کرده و در برخی زمینه ها، به نتایج مطلوبی نرسیده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت توانسته بوروکراسی موجود در حوزه تخصصی خودش را کاهش بدهد و از نظر من بخوبی به سمت آزاد سازی اقتصادی حرکت کرده اما در مواردی چون قیمت گذاری و بی توجهی به شکایات مشتریان خودروهای تولید داخل، عملکرد مطلوبی نداشته است. در واقع ما با مجموعه ای از کنش های صنعتی این وزارت خانه مواجهیم که قضاوت در مورد آن را بطور کلی سخت می کند و بهتر است با خرد کردن فعالیت های این وزارت خانه، آن را ارزیابی کنیم.

 

با توجه به این مسایلف انتقادهای وارده به این وزارتخانه را چه می دانید؟

 

از جمله انتقادهای مطرح شده در مورد عملکرد این وزارت خانه، بی توجهی آن به بنگاه های کوچک و متوسط و در مقابل تلاش برای افزایش تولید بنگاه های بزرگ از جمله شرکت های خودروسازی داخلی است. به نظر من چنین انتقادی از این منظر به وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد نیست. ما در سال جاری با رکود سنگینی در حوزه صنعت مواجه شدیم. انبار بسیاری از کارخانه ها و کارگاه های ما، پر از کالاهای تولید شده ای است که این واحدها، امکان فروش آن را ندارند.

 

به نظر من در این شرایط صنایع کوچک به وضعیت بهتر و مطلوب تری از نظر فروش محصولات رسیدند و وارد دانستن چنین انتقادی به این وزارت خانه دور از انتظار است. در مورد بنگاه های بزرگ مثل شرکت های خودروسازی اما انتقادی نسبت به عملکرد وزارت صنعت و معدن وجود دارد. این وزارت خانه در مواجهه با این شرکت ها، سعی دارد اشکالات را نادیده بگیرد. هرچند این وزارت خانه در حمایت از صنایع بزرگ، عملکردی از خود نشان داد که کمتر قابل توجیه است.

 

نعمت زاده در دوره تصدی اش در وزارت صنعت، سعی در پیوستن به سازمات تجارت جهانی دارد که البته با مخالفت هایی رو به رو شده است. این موضوع می تواند دلیلی بر نامطلوب خواندن اقدامات این وازرتخانه محسوب شود؟

 

تلاش و اصرار این وزارت خانه بر پیوستن به سازمان تجارت جهانی را نمی توان مبنای مناسبی برای یک انتقاد کارشناسی شده در نظر گرفت. موضوع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، یک موضوع بلند مدت است و اختصاص به این دولت یا وزارت خانه ندارد. رژیم تجاری که توسط دولت پی گرفته شده کارایی ندارد و وزارت صنعت، بطور حتم باید رژیم تجاری جدید را سرلوحه کار قرار دهد. جدای از این مسئله مهم، ما در استفاده از فن آوری در حوزه صنعت مشکلاتی داریم. من اطلاع دقیقی از تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت در استفاده از فن آوری بومی ندارم اما می دانم که نقطه ضعف ما در صنعت، عدم بکارگیری تکنولوژی های جدید است.

 

این نقطه ضعف باید با جذب سرمایه گذار خارجی و کسب تکنولوژی روز در مشارکت با شرکت های موفق جهانی برطرف شود. به دلیل ادامه پیدا کردن تحریم ها، ما هنوز موفق به جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف ورود تکنولوژی های جدید نشدیم و این مسئله، نه فقط به وزارت صنعت بلکه به مجموعه دولت و حاکمیت بر می گردد که تلاش قابل توجهی در رفع تحریم ها داشته و منتظر اجرای برجام است.

 

کدامیک از اقدامات وزارت صنعت را می توان مطلوب عنوان کرد؟

 

من براساس آگاهی های خودم می گویم که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم، در بسیاری از زمینه ها تلاش کرده تا خواست های بخش صنعت را در هیئت دولت جلو ببرد. از جمله این خواست ها، موضوع  ارتباط صنایع با سیستم بانکی و مسائل مربوط به بورس بوده است. البته حل نشدن مشکلات بخش صنعت در بسیاری از حوزه ها ناشی از تلاش کم وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست و به اینرسی و عدم پویایی بقیه دستگاه های دولتی مرتبطی باز می گردد که محافظه کارانه حاضر به پذیرش تغییرات نیستند.

 

امروز که با پشت سرگذاشتن مذاکرات هسته ای، شاهد رفت و آمد هیئت های تجاری خارجی و به اصطلاح مذاکرات نمادین هستیم، می بینیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رسیدن به ثمره مطلوب، تلاش می کند. برای دیدن ثمره این تلاش ها باید صبر کرد. باید صبر کرد و دید که آیا این وزارت خانه در جذب سرمایه گذار خارجی برای رونق صنعت، کمک به چرخه تولید و ورود فن آوری های جدید به کشور موفق خواهد بود؟ در صورت رسیدن به چنین موفقیتی من فکر می کنم، سال 95 سال خوبی برای صنعت کشورمان خواهد بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا