راه‌اندازی طرح پرد MME در چین تا چند ماه آینده | مرتضی آقاجانی

راه‌اندازی طرح پرد MME در چین تا چند ماه آینده | مرتضی آقاجانی

مدیرعامل شرکت MME آخرین وضعیت پروژه‌های در دست اجرا و اهداف این شرکت را تشریح کرد.

 

مرتضی آقاجانی که به تازگی به سمت مدیرعاملی شرکت MME منصوب شده است، از پیشرفت بالای پروژه‌های در دست اجرای این شرکت در حوزه احیای مستقیم و آهن اسفنجی خبر داد.

 

آقاجانی همچنین آخرین وضعیت پروژه MME در چین که با روش ابداعی پرد در دست اجرا است را نیز اعلام کرد.

 

شرکت مهندسی معادن و فلزات به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه آسکوتک در حال حاضر چه پروژه‌هایی را در دست اجرا دارد و وضعیت پیشرفت فیزیکی اجرای این پروژه‌ها چگونه است؟ به ویژه بد نیست درباره آخرین وضعیت پروژه‌هایی مانند فولاد چهارمحال، فولاد کاوه جنوب، فولاد نی‌ریز و ... توضیح بفرمایید.

 

این شرکت در طرح میانه واحد احیاء مستقیم را به صورت (EP) یا همان مهندسی و تامین در قرارداد دارد. پیشرفت این پروژه در بخش تعهدات MME نزدیک به 90 درصدی در مراحل پایانی قرار دارد. طرح بعدی نیز آهن اسفنجی شادگان بوده که در این پروژه نیز نقش MME، مهندسی و تامین (EP) است. در این طرح نیز پیشرفت بخش تعهدات MME، معادل 89 درصد است. از دیگر طرح‌های هفت‌گانه که به شرکت MME واگذار شده طرح احیاء مستقیم بافت است. پیشرفت این پروژه در تعهدات MME در مهندسی و تهیه 81 درصد اعلام می‌شود. طرح نی‌ریز نیز پروژه آخری است که شرکت در زمینه احیاء مستقیم در حال اجرای بخش مهندسی (E) آن است. پیشرفت این پروژه در تعهدات MME معادل 98 درصد است.

 

هر 4 طرح ذکر شده به روش ابداعی شرکت MME در حال اجرا است. نام تجاری این روش PERED® (Persian Reduction) است که در کنار روش‌های HYL و میدرکس مطرح است. روش PERED® علاوه بر 4 طرح مذکور که در ایران با ظرفیت هر یک 800 هزار تن است، در قالب طرحی با ظرفیت 300 هزار تن در واحد شانکسی چین نیز در حال اجرا است. با راه‌اندازی واحدهای داخلی و واحد مستقر در چین، برند MME و روش PERED® به عنوان یک رفرنس جهانی شناخته خواهد شد.

 

در زمینه فولاد سازی نیز سه پروژه طرح نی‌ریز و سپیددشت و فولاد کاوه جنوب در دست اقدام این شرکت بوده که نی‌ریز در توافقات صورت گرفته به شرکت دیگری منتقل شد اما مهندسی و تامین طرح سپیددشت کماکان در اختیار MME است. همچنین در فولاد کاوه جنوب، MME مسئول مهندسی و سوپروایزر در راه‌ اندازی است که این پروژه در فاز 1 به ظرفیت 1.2 میلیون تن شمش در حال راه‌اندازی بوده و فاز دوم آن نیز به ظرفیت 1.2 میلیون تن در حال اجراست.

 

یکی از ویژگی‌های بارز شرکت MME روش ابداعی این شرکت به نام پرد است. لطفا بیشتر درباره این روش توضیح بفرمایید و اینکه پروژه اجرا شده در چین با استفاده از این روش در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 

تکنولوژی PERED®، قابلیت تولید محصولات متنوعی چون DRI/HBI/HDRI و یا ترکیبی از آنها را براساس نیاز مشتری ایجاد کرده است و برای تولید این محصولات می‌توان از انواع گازها همچون گاز سنتز، طبیعی و گاز زغال سنگ استفاده کرد. توانایی تولید واحدهای احیاء با تکنولوژی PERED® از 400.000 تا 2.000.000 تن در سال است.

 

در تولید آهن اسفنجی با روش PERED® مزیت‌های ذیل در مقایسه با روش‏های دیگر وجود دارد:

 

الف- نیاز به سرمایه‌ ‏گذاری اولیه کمتر ضمن افزایش سهم سرمایه‏‌گذاری داخلی توام با بومی‏سازی تکنولوژی احیاء (PERED®).
ب- بهبود شاخص ‏های زیست ‏محیطی (کاهش دما و درصد پایین گازهای آلاینده در گازهای خروجی به اتمسفر).
ج- بهبود شاخص ‏های انرژی و مصرف منابع (کاهش مصرف آب، گاز و برق به ازاء هر تن تولید آهن اسفنجی).
د- میزان پهنه وسیع تر مواد خام با آنالیز‏، ترکیبات و اندازه‏های متفاوت به‏عنوان خوراک اولیه کارخانه آهن اسفنجی.
ذ- کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات (نیروی انسانی، ابزار‏آلات و ...).

 

طرح پرد چین در حال نصب است و ظرف چند ماه آینده با اتمام نصب وارد فاز راه‌اندازی خواهد شد.

 

پیش‌بینی شما درباره آینده بازار فولاد ایران و دنیا چه بوده و فکر می‌کنید رکود فعلی حاکم بر بازار تا چه سالی ادامه خواهد یافت؟ پیشنهاد شما به فولاد سازان برای بقا در چنین شرایطی چیست؟

 

با توجه به اینکه چین بزرگترین صادرکننده جهان به ارزش 2200 میلیارد دلار و بزرگترین وارد کننده جهان به ارزش 2 هزار میلیارد دلار است و هر تغییر در اقتصاد چین، اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در حال حاضر نیز به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار آهن و فولاد در ادامه سال 2015 به همین منوال ادامه داشته و افق روشنی در زمینه افزایش مصرف فولاد در چین و حتی برای سایر کشورهای حوزه آسیا و خاورمیانه مشاهده نمی‌شود، چرا که وضعیت مسکن و پروژه‌های عمرانی به عنوان پرمصرف ترین بخش در زمینه فولاد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

به نظر می‌رسد در سال 2016 نیز وضعیت آهن و فولاد مشابه سال جاری میلادی خواهد بود حتی برخی معتقدند قیمتهای سنگ آهن پایین‌تر از قیمت‌های سال 2015 بوده و به همین نسبت بهای فولاد هم کاهش خواهد یافت.

 

تعیین دقیق این موضوع به فاکتورهایی برمی‌گردد که مهم‌ترین آنها وضعیت رشد اقتصادی کشور چین است. اگر رشد اقتصادی چین در ابتدای سال 2016 توسط دولت چین عددی مشابه سال 2015 و حدود 7 درصد اعلام شود، می‌توان انتظار داشت وضعیت بازار سنگ آهن و فولاد قدری بهتر شود اما در غیر این صورت تمامی فعالیت‌های اقتصادی مرتبط متاثر شده و قیمت سنگ آهن و فولاد نیز کاهش خواهد یافت. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر شرکت‌های فولادسازی به نظر می‌رسد راهکار بهینه در کوتاه‌مدت علاوه بر وضع تعرفه موثر، توجه به افزایش بهره وری، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی با هزینه پایین، کاهش مصارف و ارتقای پلنت‌های موجود در جهت تولید محصولات کیفی و ویژه است.

 

استراتژی گروه آسکوتک و به تبع آن شرکت MME در بلند مدت چیست و این گروه چه اهدافی را در بلندمدت برای خود تعریف کرده است؟

 

استراتژی این شرکت در بلندمدت حضور جدی در طرح‌های مرتبط با زنجیره کامل تولید فولاد از طریق انتقال دانش فنی و مهندسی روز دنیا به معادن و فولادسازان داخلی است. از آنجایی که صنعت فولاد ایران در آینده به سمت تولید محصولات ویژه و با ارزش افزوده بالاتر خواهد رفت، شرکت MME می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین این صنعت در ایران و اروپا ایفای نقش کند و با توجه به نیاز شرکت‌های داخلی در زمینه‌های انتخاب تکنولوژی، ارتباط و انتخاب سازندگان، انتقال دانش فنی و فناوری‌های High tech نسبت به برقراری بستر مناسب اقدام کند.

 

آیا شرکت MME با توجه به توان مهندسی که در اختیار دارد، به جز حوزه فولاد قصد حضور در سایر حوزه‌های صنایع معدنی و فلزی را دارد؟

 

با توجه به پتانسیل منحصر به فرد شرکت MME به عنوان تنها شرکت فنی و مهندسی ثبت شده در خارج از کشور در زمینه معادن و فلزات و با توجه به تجربیات این شرکت پس از نزدیک به دو دهه حضور در صنایع فولاد، قطعا یکی از استراتژی‌های میان‌مدت ما حضور در سایر حوزه‌های صنعتی است. خوشبختانه مقدمات این موضوع با تشکیل جلسات و تبادل نظرهایی جهت انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری بین شرکت MME و سایر شرکت‌های همکار و مجموعه‌های متخصصین مرتبط به منظور شرکت در مناقصات مرتبط با صنایع بالا دستی و پایین‌دستی فولاد‌سازی آغاز شده است.

 

برنامه گروه آسکوتک و شرکت MME برای دوران پساتحریم چیست؟ آیا اصلاح ساختاری در گروه و شرکت صورت گرفته است؟

 

با توجه به رکود جهانی انتظار می‌رود، پس از برداشتن موانع، علاوه بر دارایی‌های بلوکه شده ایران، شاهد ورود سرمایه‌های خارجی با توجه به زمینه مستعد سرمایه‌گذاری و توجیه اقتصادی و امنیتی آن باشیم. شرکت MME به عنوان یک شرکت ایرانی و نیز به عنوان یک بنگاه اقتصادی در حال فراهم کردن شرایط برای ایفای نقش هدایت‌گر مشارکت و پل ارتباطی در سوق دادن این سرمایه‌ها به قسمت زیرساخت‌ها است، به نحوی که انشاءالله از فرصت طلایی پساتحریم برای رشد صنعتی و ایجاد اشتغال و انتقال دانش فنی ماندگار بهره کامل برده شود. در این راستا تیم‌های تخصصی بازرگانی جهت جلب مشارکت، معرفی و شناسایی منابع و تعریف نوع همکاری تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

 

به نظر شما لغو تحریم‌ها چه تاثیری بر میزان همکاری فولادی ایران و چین و حرکت ایران به سمت همکاری با فولادسازان اروپایی و حتی آمریکایی خواهد داشت؟

 

در اینکه صنایع فولاد ایران به صورت سنتی گرایش ویژه به صنعت فولاد اروپا دارد، هیچ تردیدی نیست و ورود چین به صنعت فولاد ایران علاوه بر آنکه جبر ناشی از قدرت رقابت اقتصاد کلان چین بوده، محدودیت‌های اعمال شده در تحریم‌ها نیز آن را تشدید کرده است که با رفع این محدودیت‌ها انتظار می‌رود فضای رقابتی طبیعی ایجاد و با توجه به غالب بودن گرایش به غرب شاهد کاهش سهم چین در این صنعت همزمان با ارتقای کیفیت‌ها باشیم، لیکن همواره باید برای کار اقتصادی فضای رقابتی ناشی از وجود قطب‌های صنعتی را حفظ کنیم.

 

نظر شما درباره برگزاری کنفرانس آهن و فولاد ایران در کیش توسط متال بولتن چیست؟ با توجه به اینکه این نخستین کنفرانس برگزار شده در ایران توسط متال بولتن محسوب می‌شود که در صورت بهبود شرایط می‌توان انتظار ادامه برگزاری آن در سال‌های آینده را نیز داشت. برگزاری این کنفرانس تا چه حد به نظر شما می‌تواند به جهانی شدن صنعت آهن و فولاد کشور کمک کند؟

 

جزیره كيش مکان مناسبی براي برگزاري اين كنفرانس‌ها است زیرا شركت‌ها و مديران خارجي زيادي مي‌توانند به راحتي در اين كنفرانس شركت كنند. به همین دلیل انتظار می‌رود شركت‌هاي معتبر و بزرگ فولادي و سازندگان تجهیزات منطقه و جهان در این رویداد حضور پیدا کنند و زمینه شناخت پتانسیل‌ها، تجربیات و امکان تبادل نظر در خصوص زمینه‌های مشترک همکاری و سرمایه‌گذاری فراهم شود. با توجه به اینکه تحریم‌ها در حال برطرف شدن است این گونه اجلاس‌ها قطعا می‌توانند در معرفی جایگاه و توانمندی‌های شرکت‌های فعال در زمینه‌های معدن و صنایع معدنی و به‌ ویژه فولاد در سطح بین المللی تاثیرگذار باشند.

 

همچنین با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت توسعه صنایع معدنی در ایران در چشم‌انداز 1404 و نیاز این صنایع به جذب سرمایه‌ گذاری‌های‌ خارجی و استفاده از دانش فنی روز دنیا، در ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌ گذاری و تامین مالی موثر واقع شود و انشاءالله تمرینی خواهد بود برای برگزاری هرچه بیشتر و وسیع تر این گونه کنفرانس‌های تخصصی بین‌المللی در داخل ایران و به خصوص در قطب‌های صنعتی.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا