مدیر عامل فولاد اکسین خوزستان

باید از دوران پساتحریم گذر کنیم و به وضعیت باثبات برسیم | عزیز قنواتی

باید از دوران پساتحریم گذر کنیم و به وضعیت باثبات برسیم | عزیز قنواتی

مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان معتقد است که دولت بهتر است حمایت ویژه‌تری از تولیدات داخلی در برابر هجمه واردات کالاهای خارجی داشته باشد. از نظر عزیز قنوانی برای برای برون رفت ازمشکلات موجود در صنایع، باید وضعیت نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اصلاح شود.

 

به گزارش استیل پدیا، برای برون رفت ازمشکلات موجود در صنایع، باید وضعیت نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اصلاح شود. برای این کار در وهله اول انتظاراتی از بانک‌ها وجود دارد که در کنار تولید کنندگان بوده و نگاه حمایتی به تولید و تولید کننده داشته باشند. عامل مهم دیگر ایجاد وضع تعرفه است که باید توسط دولت صورت گیرد. موضوع دیگر این که دولت باید در برابر ورود کالاهای خارجی به کشور از صنعت داخلی حمایت کند.

 

این درحالی است که اثرات بعد از مذاکرات به تیغ دو لبه می‌ماند. اگر تدبیر خوب نداشته باشیم و خوب نیندیشیم، قطعاً با واردات کالاهای خارجی، صنعت ما با مشکلاتی روبه‌رو شده و به تعطیلی کشیده خواهد شد. اما اگر خوب فکر کنیم و برنامه‌ ریزی‌های لازم را داشته باشیم، می‌توانیم با بالا بردن کیفیت، کاهش هزینه‌‌ها و افزایش تولید با کالای خارجی رقابت کنیم. اینها بخشی از سخنان مهندس عزیز قنواتی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان است که بر آن تاکید و ابراز امیدواری می‌کند. با تمهیداتی که دولت یازدهم در پیش‌رو دارد بتوان بر مشکلاتی که در اقتصاد و صنعت و نیز در سیستم بانکی کشور وجود دارد فائق آمده و به این ترتیب شاهد رشد و تقویت تولید درکشور باشیم.

 

اجرای طرح توسعه فولاد سازی توسط فولاد اکسین خوزستان به کجا انجامید و آیا تاکنون اجرایی شده است؟ در این خصوص چه برنامه‌ای در سال جاری اتخاد کرده و اجرا خواهید کرد؟

 
با توجه به عدم توان تولید برخی اسلب‌های مورد نیاز تولیدات این کارخانه در داخل کشور که می‌تواند موجب قطع وابستگی به خارج شود، اجرای طرح توسعه فولاد سازی جزو ضروریات این شرکت است. از این‌ رو، راه نجات اکسین در رسیدن به سوددهی، اجرای این طرح می‌باشد. در همین راستا قبل از توافقات سیاسی (مذاکرات 1+5) یک سازنده مذاکراتی صورت گرفت و در حال حاضر با توجه به توافقات صورت گرفته توانستیم با سازندگان بیشتری وارد مذاکره شویم که امیدوارم تا پایان سال این مهم نهایی شود.

 

شرکت اکسین را تنها تولید کننده ورق عریض می‌دانند، این مطلب تا چه اندازه درست است؟

 
این مطلب کاملاً درست است. کارخانه فولاد اکسین خوزستان تنها کارخانه‌ای است که در ایران ورق عریض تا 5/4 متر برای لوله‌های 56 اینچ تولید می‌کند که به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، عدم اختصاص بودجه‌‌های عمرانی، عدم توجه به تعرفه‌‌های وارداتی و نبود مواد اولیه مورد نیاز، امکان سفارش تولید انبوه ایجاد نشده بود. با این حال در راستای حمایت از تولید داخل و اجرای بخشنامه استاندار محترم خوزستان مبنی بر استفاده از توان داخلی برای اجرای پروژه‌ها، تفاهم‌نامه سه جانبه تولید شده به لوله‌‌‌های 42 و 48 اینچ به منظور رفع نیازهای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، میان این شرکت، شرکت لوله‌سازی اهواز و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب امضا گردید. این تفاهمنامه برای اجرای 270 کیلومتر خطوط لوله‌های نفت است که با حضور تایید و امضای استاندار خوزستان به ارزش 700 میلیارد تومان صورت گرفت. سهم شرکت فولاد اکسین خوزستان در این قرارداد بیش از 500 میلیارد تومان خواهد بود.

 

چه انتظاراتی از دولت یازدهم برای پیاده‌ سازی اهداف استراژتیک خود دارید؟

 
همانطور که می‌دانیم، یکی از دغدغه‌های دولت یازدهم رفع مشکلات اقتصادی کشور بوده و لازمه حل این مشکلات مهار تورم و افزایش تولید است. پس از به توافق رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 چیزی که می‌تواند این مذاکرات را شیرین کرده و بهره‌ وری و اثر بخشیآن را برای جامعه بیشتر کند، رشد تولید است؛ چرا که با رشد و افزایش تولید می‌توانیم ایجاد اشتغال کرده و تورم را مهار کنیم. و در نهایت افزایش صادرات نیز خواهیم داشت. تنها در این صورت است که کشور از واردات محصولات مختلف و نیاز به خارج بی‌ نیاز خواهد شد.

 

آیا این شرکت در زمینه صادرات نیز فعالیت دارد؟ چه برنامه‌ای برای صادرات درسال جاری اتخاذ کرده‌اید؟

 
در شرایط کنونی یکی از مهم ترین اقدامات واحدهای تولیدی توجه به صادرات و استفاده از شرایط به وجود آمده پس از مذاکرات 1+5 است. در همین راستا شرکت فولاد اکسین خوزستان توجه خاص و ویژه به صادرات محصولات خود دارد و بام شرکت‌‌ها و تجار مختلف کشورهای حاشیه خلیج از جمله عمان، عراق، کویت، امارات و کشورهای ترکمنستان و ترکیه مذاکراتی انجام داده است.

 

توافقات هسته‌ای اخیر کشورمان چه تاثیری بر صنعت و کسب و کار شما داشته است؟ آینده مذاکرات و تاثیر درازمدت آن را بر صنعت و اقتصاد ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 
تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر صنعت فولاد، تاکنون این بوده است که مراودات و تعاملات شرکت‌‌های خارجی با ما بیشتر شده و تهیه مواد اولیه شرکت، قطعات مصرفی و حتی سرمایه‌ گذاری تسهیل پیدا کرده است. ادامه این روند به نظر بنده در آینده تاثیر بسیار مثبتی بر وضعیت تولید و سرمایه‌ گذاری در کشور خواهد گذاشت.

 
یکی از مواردی که می‌تواند در افزایش تولید ناخالص ملی، کاهش تورم، ایجاد اشتغال و امنیت اقتصادی اثرگذار بوده و نقش اساسی در آنها داشته باشد، بهبود وضعیت صنعت و تولید است. انتظار داریم، هم دولت محترم و هم سایر واحدهای تصمیم‌ گیرنده و اجرایی کشور توجه ویژه و خاصی واحدهای تولید داشته باشند. زیرا شرایط کنونی، شرایط خاص و ویژه‌ای است و به هر حال باید از این دورات پساتحریم گذر کنیم و به وضعیت باثبات‌ تری برسیم. در این زمینه کاری که می‌توانیم انجام دهیم، بالا بردن کیفیت محصولات‌‌ مان است. اما ایجاد و وضع تعرفه باید توسط دولت صورت گیرد که عامل مهمی است. دولت باید در برابر ورود کالاهای خارجی به کشور از صنعت داخلی حمیات کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا