آزادسازی قیمت ها جلوی از میان رفتن صنعت فولاد کشور را گرفت

آزادسازی قیمت ها جلوی از میان رفتن صنعت فولاد کشور را گرفت

دنیای معدن - یک مقام مسئول گفت: در صورتی که قیمت گذاری دستوری محصولات بویژه فولاد در بورس ادامه پیدا می کرد شاهد ورشکستی و از میان رفتن صنعت فولاد در کشور بودیم که خوشبختانه با آزادسازی قیمت ها جلوی این اتفاق گرفته شد.

به گزارش دنیای معدن، محمود مصری نژاد در جریان بازید اعضای انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه از مجتمع صنعتی چادرملو گفت: این مجموعه از سه بخش معدنی، صنعتی و فولاد سازی تشکیل شده است.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو افزود: تولید فولاد به روش احیاء مستقیم نیازمند 5 عمل اصلی است که شامل تهیه کنسانتره از معدن، تبدیل به گندله، آهن اسفنجی، شمش فولاد و در انتها تبدیل به مقاطع فولادی از قبیل تیرآهن، میلگرد و غیره است که تمام مراحل در این مجتمع انجام می شود.

وی با بیان اینکه گندله سازی در سال 86 در این مجتمع به بهره برداری رسیده است، به تشریح ظرفیت تولیدات پرداخت و افزود: در حال حاضر تولید این محصول با افزایش ظرفیت به 12 هزارتن در روز رسیده و در مجتمع صنعتی حدود 4 میلیون تن در سال تولید می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین آهن اسفنجی در دو کارخانه درحال فعالیت هر کدام به میزان 800 هزارتن تولید می شود و در کارخانه سوم که هنوز مشغول به فعالیت نشده، تولید 1.6هزار تن برنامه ریزی شده است.

وی گفت: شمش فولاد نیز در یک واحد به میزان 800هزارتن تولید می شود که قابلیت افزایش به یک میلیون تن نیز وجود دارد و واحد دیگر هم یک میلیون تن تولید دارد که قابل افزایش به 1.3 میلیون تن(جمعا 2.1 میلیون تن)است. ظرفیت تولید میلگرد نیز تولید 450 تا 500 هزارتن در سال است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فولادسازی در مرکز ایران مصارف انرژی بالایی دارد، گفت: در حال بررسی های لازم برای پیاده سازی و تولید فولاد به روش جدید شارژ داغ هستیم تا به این ترتیب در مصرف انرژی صرفه جویی و زمان تولید کاهش یابد.

وی افزود: بر این اساس انرژی مورد نیاز حدود یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد و سبب اقزایش میزان تولید فولاد در چادرملو از یک به 1.3 میلیون تن می شود.یک بخش فولادسازی نیز در ابرکوه یزد با سرمایه گذاری 65 درصدی کچاد احداث شده که با ظرفیت تولید 600 هزار تن در برنامه قرار دارد و بهره برداری از این کارخانه در انتظار گروه تجهیزات موردنظر به داخل است.

مصری نژاد با بیان اینکه نیروگاهی به ظرفیت 500 مگاوات در مجاورت کارخانه برای تامین برق مصرفی تشکیل شده، ادامه داد: در حال حاضر هنوز سیستم شارژ داغ راه اندازی نشده و پیش بینی بر این است که سال آینده ظرفیت تولید به یک میلیون تن برسد به این ترتیب تا بهره برداری از سیستم جدید و برنامه ریزی های صورت گرفته پس از آن به تولید 1.3 میلیون تن فولاد، دست خواهیم یافت.

وی از سرمایه گذاری عظیم چادرملو در شهر کرمان برای تامین آب از طریق شبکه فاضلاب خبر داد و گفت: این شبکه رسما وارد مدار شده و مشغول فعالیت است.همچنین با مشارکت 3شرکت چادرملو، گل گهر و مس سرچشمه طرح راه اندازی خط انتقال آب از خلیج فارس برنامه ریزی شده و در حال حاضر خط لوله از بندرعباس به گل گهر در حال اجراست پس از آن از کگل به مس سرچشمه بررسی می شود.فاز سوم این طرح شامل انتقال آب از مس سرچشمه به چادرملو است که قراردادهای لازم در این زمینه بسته شده و در حال اجراست به طوری که در آخرین مراحل مقداری خاکبرداری نیز صورت گرفته است.

مصری نژاد درخصوص علل فاصله بین مجتمع صنعتی و معدنی گفت: مورد اول به اشتغال زایی در دو مکان برمی گردد، عدم وجود گاز در کارخانه معدنی برای تولید گندله و اهن اسفنجی و صرفه لوله کشی، نزدیکی مجتمع صنعتی به جاده ترانزیتی، دسترسی و نزدیکی به ریل اهن بندرعباس تهران، مشکلات جذب نیرو در مجتمع معدنی(واقع شدن در 200 کیلومتری یزد) از دلایل دیگر وجود فاصله بین این دو مجتمع است.

همچنین در جریان این بازدید مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو درخصوص وسایلی که برای ساخت پروژه آهن اسفنجی در گمرک مانده است گفت: مراحل بهره برداری از این طرح به اتمام رسیده و تمام وجوه ماشین آلات بخش خارجی قبلا پرداخت و اجناس وارد گمرک شده که پس از اجرای سیاست جدید ارزی دولت در اواخر فروردین ماه و پیاده شدن سیستم ناهماهنگ بین وزارت صنعت،بانک مرکزی و گمرگ،ترخیص به مشکل برخورد.

محمد سیدی افزود: اگر محصولات مطابق برنامه ریزی قبلی وارد می شد، در یک تیر ماه تولید آهن اسفنجی داشتیم که از این تاریخ با توقف تولید کارخانه روزانه مبلغ 3.5میلیارد تومان به هزینه های شرکت بابت خرید این محصول به قیمت بازار اضافه می شود؛ اما بخشی از محموله آزاد شده که امید می رود تا پایان آبان ماه شاهد آغاز تولید آهن اسفنجی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اتمام ذخایر قطعی سنگ اهن تا 20 سال آتی، از طرح سرمایه گذاری در معادن غرب استرالیا با همکاری دو شرکت گل گهر و فولاد هرمزگان در دستور کار خبر داد و گفت: در این زمینه سه پهنه معدنی در این کشور شناسایی شده که مجموع ان از ذخایر ایران بیشتر است و کنسانتره این محل را در داخل یا منطقه مکران می توان فروخت.

به گفته این مقام مسئول طرح دیگری در منطقه مکران با همکاری گل گهر و فولاد مبارکه در حال پیگیری است که با ورود 13.5 میلیون تن کنسانتره،10 میلیون تن فولاد تولید می شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ورود شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان(شرکت زیرمجموعه) به بورس اتفاق خواهد افتاد نیز گفت: برنامه ورود این شرکت به بازار معاملات فرابورس در حال انجام است اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

سیدی باتوجه به پیشنهاد هیات مدیره به افزایش سرمایه از محل سود انباشته در مجمع سالانه 97 گفت: این تامین مالی برای استفاده در معدن جدید که بخشی از کار آن شروع شده، سرمایه گذاری در سایر شرکت های سرمایه پذیر، خرید ماشین آلات تکمیلی معدنی،جبران مخارج سرمایه ای ناشی از تفاوت قیمت واقعی و براوردی طرح توسعه ای فولادصرف خواهد شد.به میزان سرمایه اسمی موجود،برنامه افزایش سرمایه 30 تا 40 درصدی در برنامه است که پیش بینی می شود در اواخر آذر ماه یا دی ماه مجوز برگزاری مجمع فوق العاده اخذ شود.

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در پاسخ در خصوص عرضه محصولات در بورس کالا نیز گفت: با توجه به اینکه اساس بورس، عرضه و تقاضا است مخالف قیمت گذاری دستوری دولت هستیم تا عرضه تقاضای واقعی مبنای قیمت گذاری تعیین شود.

وی افزود: خوشبختانه با تصمیمی که در خصوص آزادسازی قیمتها در بورس کالا گرفته شده دست دلالان و واسطه ها از این بازار کوتاه شده و شاهد رسیدن کالا و محصولات به دست مصرف کنندگان واقعی هستیم.

سیدی اضافه کرد: بخش خصوصی در اقتصاد حرمت دارد، بنابراین نباید با قیمت گذاری دستوری و دخالت های دولت در اقتصاد مانع رشد و اثرگذاری بخش خصوصی در اقتصاد شویم.این مقام مسئول تصریح کرد: در صورتی که قیمت گذاری دستوری محصولات بویژه فولاد در بورس ادامه پیدا می کرد شاهد ورشکستی و از میان رفتن صنعت فولاد در کشور بودیم که خوشبختانه با آزادسازی قمیت ها جلوی این اتفاق گرفته شد.

وی با بیان این مطلب که خطاب کردن بخش هایی از اقتصادی به عنوان خصولتی ها درست نیست ادامه داد: طبق قانون یا بخش های اقتصاد کشور دولتی هستند و یا خصوصی. بنابراین این که با واژه ها بازی کنیم و مشکلات را بر دوش خصولتی ها بندازیم درست نیست و باید با اصلاح قوانین و مقررات تلاش کنیم تا بخش خصوصی سهم بیشتری از اقتصاد کشور داشته باشد و در مقابل دولت نیز نقش نظارت و حمایتی خود را از صنایع افزایش دهد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا