آغاز مذاکرات برقی ایران-ترکمنستان

آغاز مذاکرات برقی ایران-ترکمنستان

دور جدید مذاکرات برقی ایران و ترکمنستان برای تکمیل و بهره برداری خط جدید ۴۰۰ کیلوولتی انتقال برق ماری به سرخس، بین دو کشور در تهران انجام شد.

به ‌گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، دور جدید مذاکرات ایران و ترکمنستان برای طراحی و ساخت یک خط جدید انتقال برق بین دو کشور در تهران انجام شد.

بر این اساس در این دور از مذاکرات برقی هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزارت نیروی ایران و آنایف قائم‌ مقام شرکت ترکمن انرگو ترکمنستان در تهران به منظور تسریع در روند احداث و بهره برداری از یک خط انتقال ۴۰۰ کیلوولتی دیدار و گفتگو کردند.

فلاحتیان در تشریح محور مذاکرات برقی انجام گرفته با طرف ترکمنستانی، گفت: احداث و تکمیل خط ۴۰۰ کیلوولت بین ایران و ترکمنستان توسط کشورمان مهمترین محور این مذاکرت بود و در شرایط فعلی ساخت این خط در داخل کشور تا مرز ترکمنستان اجرایی شده و به‌ زودی با صدور مجوزهای لازم، عملیات اجرایی آن در خاک ترکمنستان هم آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به سفر به عشق آباد و دیدار با وزیر انرژی ترکمنستان تصریح کرد: در این دیدار پیشنهاد احداث خط ۴۰۰ کیلوولت «ماری – سرخس» توسط ایران ارائه شد و پرداخت هزینه‌های طرح از محل مطالبات دو کشور به وزیر انرژی ترکمنستان مطرح شده و نتایج مثبتی هم حاصل شد.

معاون وزیر نیرو درباره همکاری با این شرکت ترکمنی هم اظهار داشت: این شرکت ترکمنی اگر اختیارات لازم در خصوص تصمیم ‌گیری برای آغاز پروژه را دارد، پس از بازگشت از ایران باید آمادگی خود را اعلام کند تا بر اساس آن مجوز اجرایی شدن این پروژه آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه به محض دریافت اطلاعات و مشخصات خط  انتقال برق ماری-سرخس نسبت به برآورد هزینه‌ها اقدام خواهیم کرد، بیان کرد: در حال حاضر برای پیشبرد روند کار، ۱۵ میلیون دلار از طریق افغانستان و ۵ میلیون دلار از طریق ترکیه به این شرکت ترکمنی پرداخت خواهد شد.

فلاحتیان با یادآوری اینکه پیش بینی می‌شود تا دو ماه آینده که تحریم‌ها برداشته شود مشکلات مالی اجرای این طرح برقی از طریق بانک‌ها برطرف شود، خاطرنشان کرد: با تکمیل و بهره برداری از این پروژه حجم مبادلات برقی ایران و ترکمنستان به میزان قابل توجه ای افزایش می‌یابد.

گفتنی است؛ طرح مطالعاتی خط ۴۰۰ کیلوولت ماری - سرخس با هدف افزایش صادرات برق، از حدود ۷ سال قبل آغاز شده و مراحل اجرایی آن از ۳ تا ۴ سال قبل از مشهد به طول ۱۷۰ کیلومتر آغاز شده و در حال حاضر این خط تا مرز ترکمنستان با هزینه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون دلار اجرایی شده است.

بر این اساس، اجرای آن در داخل ترکمنستان به طول ۱۶۵ کیلومتر با هزینه برآوردی حدود ۱۰۰ میلیون دلار باقی مانده که به‌زودی با توافقاتی که انجام خواهد شد، توسط ایران اجرایی می شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا