در گفت‌وگو با فعالان بازار بررسی شد؛

چرا مسکن تابستان امسال گران شد؟

چرا مسکن تابستان امسال گران شد؟

بر اساس آمارها، قیمت مسکن در تابستان 94 نسبت به تابستان 93 افزایش یافته، اما دلیل این افزایش قیمت چیست؟ آیا این افزایش قیمت در تمامی نقاط تهران اتفاق افتاده است؟ برخی از مشاوران املاک در نقاط مختلف شهر تهران نظرات خود را در رابطه با این سوال‌ها بیان کرده‌اند.

یکی از مشاوران املاک گفت: ما در کل فصل تابستان که فصل رونق گرفتن بازار مسکن است، شش یا هفت معامله خرید و فروش انجام دادیم که در این معاملات نیز فروشنده‌ها با پایین آوردن قیمت ملک‌شان موفق به فروش آن شدند، بنابراین چیزی که مشاهده شده این است که قیمت مسکن در فصل تابستان افزایش پیدا نکرده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او در ادامه گفت: الان حدود یکی دوماهی است که قیمت مسکن کمی افزایش یافته و این افزایش قیمت نیز در فصل پاییز اتفاق افتاده است.

مشاور املاک دیگری بیان کرد: قیمت مسکن روز به روز در حال کاهش است و این موضوع که قیمت مسکن از تابستان سال 93 تا تابستان سال 94 افزایش پیدا کرده درست نیست، اما کاملاً طبیعی است که نرخ اجاره‌بها بعد از گذشت یک سال افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از مشاوران گفت: دلیل بالا رفتن قیمت مسکن بی ارزش بودن پول ما و بالا بودن نرخ دلار است اما دلیل بالا رفتن اجاره‌بها کاملاً طبیعی است زیرا هر سال 10 تا 15 درصد به نرخ اجاره‌ها افزوده می‌شود.

مشاور املاک دیگری بی‌ثباتی اوضاع مملکت را دلیل اصلی هر اتفاق ناخوشایندی در بخش مسکن دانست و گفت: اینکه مرکز آمار اعلام کرده، قیمت مسکن افزایش یافته است را من نمی‌توانم تایید کنم، زیرا باید پرسید اصلاً معامله‌ای انجام شده که قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از مشاوران مسکن بیان کرد: نمی‌توان بر اساس گزارش‌های مرکز آمار به طور دقیق بگوییم که قیمت‌ها افزایش یافته، زیرا تا جایی که من اطلاع دارم، چه در املاک خودمان و چه املاک‌های دیگر، گفته می‌شود که قیمت‌ها حتی کاهش هم پیدا کرده و این حدود دو سال است که افزایش قیمت نداشتیم و شاید دلیل اینکه گاهی گفته می‌شود که قیمت‌ها زیاد شده، این است که برخی از مالکانی که مجبور به فروش ملک‌هایشان با قیمت پایین‌تری شده‌اند به دلیل اینکه مجبور نشوند سایر املاک‌شان را با قیمت‌های پایین بفروشند، واقعیت را نمی‌گویند و همین می‌شود که شایعه‌ای درست می‌شود که قیمت‌ها بالا رفته است.

او در ادامه در رابطه با نرخ اجاره‌بها مسکن گفت: نرخ اجاره‌ها در تابستان امسال بسیار بالا رفته و یکی از دلایل آن این است که مالکانی که نمی‌توانند ملک‌هایشان را بفروشند، برای جبران این خسارت آنها را با قیمت‌های بالاتری نسبت به قبل اجاره می‌دهند؛ برای مثال ما امسال دیدیم ملک‌هایی که در سال گذشته متری یک میلیون تومان اجاره داده می‌شدند، امسال حتی تا متری 1.6 میلیون تومان نیز اجاره رفتند و بعد از اینکه چند نفری این کار را انجام دهند، کلاً نرخ‌ها بالا می‌رود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا