بازار سهام از ابتدای هفته تاکنون 9 کانال شکنی داشته است

شگفتی سازی بورس و یک رکورد شکنی دیگر

شگفتی سازی بورس و یک رکورد شکنی دیگر

شاخص کل هم اینک با رشد نزدیک به 3 درصد در کانال 146 هزار واحد قرار دارد و برخلاف دو روز گذشته شاخص هم وزن با اختلاف کمی، رشد 2.8 درصدی داشته است. رشد محدودتر شاخص هم وزن، گواه صعود بازار به مدد نمادهای بزرگ است، موضوعی که روزهای گذشته به نفع کوچکترهای بورسی تغییر مسیر داده بود.

تخت گاز شاخص کل در مسیر صعود، منجر به رشد بیش از 4 هزار واحدی این نماگر شده است. با وجود اینکه تنها یک ساعت از آغاز معاملات گذشته ، بازار سهام با لمس کانال 146 هزار واحد شگفتی ساز خبرهای اقتصادی روز دوشنبه است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران از ابتدای هفته تا کنون 9 کانال شکنی به ثبت رسانده و به این ترتیب دور جدید عملکرد طلایی خود را آغاز کرده است.

شاخص کل هم اینک با رشد نزدیک به 3 درصد در کانال 146 هزار واحد قرار دارد و برخلاف دو روز گذشته شاخص هم وزن با اختلاف کمی، رشد 2.8 درصدی داشته است. رشد محدودتر شاخص هم وزن، گواه صعود بازار به مدد نمادهای بزرگ است، موضوعی که روزهای گذشته به نفع کوچکترهای بورسی تغییر مسیر داده بود.

سنا، در گزارش های گذشته خود بارها به پتانسیل های سرمایه گذاری در بورس اشاره کرده بود. بسیاری از کارشناسان کارنامه مالی موفق اکثر شرکت ها در 6 ماهه ابتدای سال، کاهش التهابات بازارهای موازی، خروج از قیمت گذاری دستوری در بسیاری از کالاها، چشم انداز مثبت به روند قیمت های جهانی کامودیتی ها و رشد انتظاری شاخص نسبت به تورم را از عواملی دانسته اند که چشم انداز این بازار را روشن تر از قبل می کند.

شواهد حاکی از آن است که کشش نقدینگی از سمت بازارهای موازی و جذابیت سرمایه گذاری در بورس، بیش از گذشته ملموس است. شاهد این مدعا نیز ارزش معاملات بورس تهران در یک ساعت آغازین معاملات است. این مولفه مهم بورسی تا کنون به رقم 427 میلیارد تومان رسیده ، که درخشش خاصی نسبت به روزهای گذشته دارد.

همچنین حجم معاملات نیز در مدت مزبور به یک میلیارد و 600 میلیون سهم رسید، که با در نظر گرفتن مدت زمان طی شده موفقیت آمیز تلقی می شود.  

امروز اهالی تالار شیشه ای، پیش تقاضاهای خود را در روندی یکپارچه  در نمادهای بزرگ و کوچک به ثبت رساندند. پتروشیمی های بورس، پس از چند روز استراحت بار دیگر تحت تاثیر استقبال بسیار عالی سهامداران رشد قیمتی مناسبی را تجربه و برخی نیز صف  خرید سنگین تشکیل دادند.

در گروه فلزات نماد "فولاد" از همان ابتدای معاملات تقاضای مناسبی را به خود دید، بطوریکه حجم معاملات این سهم از مرز 34 میلیون سهم عبور کرد. در این گروه نمادهای "فاسمین" و "فلوله" نیز به صف خرید رسیدند.

در گروه های خرد تر نیز وضعیت به همین منوال است. صنایعی نظیر رایانه ، لاستیک، قندوشکر، بانک ها و سیمانی ها همچنان مورد توجه سهامداران هستند. با این وجود بررسی ها نشان می دهد فشار تقاضا در بسیاری از نمادهای این گروه ها کاهش یافته و بازار شاهد کوچ نقدینگی به سمت بزرگترهای بورسی است.

در حال حاضر نماد "وبملت" با صف خریدی به حجم بیش از 220 میلیون در صدر تقاضای بازار قرار گرفته است . "تاپیکو" با 83 میلیون صف در رده دوم بیشترین تقاضا قرار دارد.

نکته قابل توجه ترافیک سنگین ارائه شفاف سازی شرکت های بورسی و توقف های کوتاه مدت و ساعتی این نماد هاست. با توجه به این مقدار رشد، نوسان بیش از 20 درصد در بسیاری از شرکت ها، الزام به ارائه گزارش های شفاف سازی را به وجود آورده. با این حال زمان بسیار محدود این توقف ها منجر به کاهش نقدشوندگی بازار نشده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا