رکود در بازار فولاد/ چین معادلات را به هم زد

رکود در بازار فولاد/ چین معادلات را به هم زد

عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد با تشریح دلایل رکود در صنعت فولاد طی سال ۹۳، گفت: رکود در بازار جهانی فولاد و نیز کاهش ساخت و ساز و طرح‌های عمرانی کشور مهمترین دلایل رکود در صنعت فولاد ایران بود.

به گزارش بولتن نیوز،رضا شهرستانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با تشریح وضعیت صنعت فولاد در سالی که گذشت، اظهار داشت: سال 93 بدترین سال برای صنعت فولاد ایران بود، زیرا علاوه بر رکود جهانی، برخی موارد داخلی نیز وضعیت این صنعت را نامناسب کرد.

وی توضیح داد: از یک طرف دولت برای مهار تورم، نرخ سود بانکی را افزایش داد و از طرف دیگر به دلیل کمبود نقدینگی، طرح‌های عمرانی از سوی دولت اجرایی نشد، در نتیجه مصرف فولاد در کشور پایین بود.

عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد ادامه داد: در عین حال با توجه به اینکه ساخت و ساز در کشور نیز روندی کاهشی داشت، این موضوع بر مصرف فولاد در داخل تأثیر‌گذار بود و در کنار این مسئله، طی سه ماه اخیر نیز با کاهش قیمت نفت، هزینه تمام شده فولاد در جهان کاهش یافت، اما دولت ایران برنامه افزایش قیمت انرژی را در پیش گرفت.

* تعرفه واردات فولاد وضع شد

شهرستانی تصریح کرد: با وجود اینکه رشد مصرف فولاد در کشور حدود 8 درصد پیش‌بینی می‌شد، این موضوع اتفاق نیفتاد و میزان مصرف از 25 میلیون تن (اوج مصرف فولاد در دولت قبل) به 21 میلیون تن در سال 93 رسید که 17 میلیون تن آن تولید داخل و 4 میلیون تن نیز واردات بود.

وی همچنین با اشاره به مصوبه اخیر دولت در مورد تعرفه واردات فولاد به کشور، گفت:‌ بر اساس مصوبه دولت قرار شد، بابت واردات بیلت و شمش فولاد تعرفه 10 درصدی، ورق فولاد تعرفه 15 درصدی و محصولات طویل مانند میلگرد و تیرآهن تعرفه 20 درصدی در سال جدید اعمال شود.

به گفته وی، برای واردات این نوع محصولات به کشور قبلاً هیچ گونه تعرفه‌ای نداشته‌ایم.

* تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات فولاد منتفی شد

این کارشناس صنعت فولاد در ادامه اظهار داشت: تولیدکنندگان فولاد پیشنهادی را به دولت ارائه کرده بودند که بر اساس آن واردات فولاد به غیر از قراضه، گندله و ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر از 3 میلی‌متر و همچنین واردات فولاد‌های آلیاژی خاص با ارز آزاد انجام شود و ارز مبادله‌ای به این موضوع اختصاص نیابد.

وی افزود: دولت از این پیشنهاد استقبال کرد و این مسئله عملیاتی شد.

وی همچنین با اشاره به کاهش رشد مصرف چین در صنعت فولاد، گفت: این کشور برای سال 2015 تولید 822 میلیون تن فولاد را برنامه‌ریزی کرده که 720 میلیون تن آن در چین مصرف می‌شود و بیش از 100 میلیون تن مازاد تولید نیز برای این کشور وجود دارد که این مسئله در بازار جهانی فولاد تأثیر‌گذار است.

شهرستانی تصریح کرد: از طرف دیگر، به دلیل تحریم‌هایی که برای روسیه وضع شده است، این کشور برای تأمین نیاز ارزی خود، به صادرات فولاد روی آورده و اوکراین نیز برنامه‌هایی برای صادرات فولاد پیش‌بینی کرده است.

* کاهش هزینه تولید فولاد

وی افزود: در عین حال قیمت نفت نیز ارتباط مستقیمی با قیمت فولاد دارد که با توجه به کاهش جهانی قیمت نفت، شاهد کاهش هزینه تولید فولاد در دنیا خواهیم بود، اما در ایران برنامه دولت مبنی بر افزایش قیمت انرژی بوده است که این موضوع رقابت‌پذیری تولید‌کنندگان ایرانی با محصولات خارجی را دشوار می‌کند.

وی در پایان در مورد چشم‌انداز صنعت فولاد در دنیا طی سال جدید نیز گفت: با توجه به وضعیت جهانی مصرف و تولید فولاد، پیش‌بینی می‌شود، رکود موجود در صنعت فولاد ادامه داشته باشد و اگر دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی فکری نکند، وضعیت صنعت فولاد در سال جاری بدتر از سال 93 خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا