آمارهاي متفاوت وزارت صنعت؛

چرا ظرفیت ذخایر سنگ آهن یزد یک شبه کاهش یافت؟

چرا ظرفیت ذخایر سنگ آهن یزد یک شبه کاهش یافت؟

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اثبات ادعای دولتی‌ها درباره غیراقتصادی بودن یک پروژه بخش خصوصی اقدام به ارائه آمارهاي متفاوت درباره ذخایر سنگ آهن منطقه استان یزد کرد.

به گزارش بولتن نیوز،به نقل از مشرق: پس از آن که چند روز پیش مدیرعامل «شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق» در برنامه تلویزیونی پایش از سنگ‌اندازی برخی معاونین وزیر صنعت در تکمیل تنها پروژه واگذار شده به بخش خصوصی در حوزه فولادسازی خبر داد، مسئولان وزارت صنعت برای پاسخ‌گویی به وی دست به کار شدند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت به طور رسانه‌ای وارد کار شد و اظهارات مدیر این شرکت خصوصی را فرافکنی خواند و از صدا و سیما بابت تریبون دادن یکطرفه!به فعالان بخش خصوصی برای بیان انتقاداتشان از وزارت صنایع، به شدت گلایه کرد.

اما وزارت صنعت فقط به طور رسانه‌ای به انتقادات این فعال بخش خصوصی پاسخ نداد، بلکه در پشت صحنه و به طور عملی برای سنگ‌اندازی بیشتر در مسیر پروژه مذکور وارد عمل شد.

بدین ترتیب مسئولان وزارت صنایع در نامه‌ای به شریک تجاری شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق تلاش کردند، با ارائه آماری خلاف واقع، این شریک تجاری را به غیرصرفه بودن پروژه فولادسازی بافق اقناع کند.

ظرفیت ذخایر سنگ آهن یزد یک شبه کاهش یافت

مسئولان این وزارتخانه در نامه‌ای خطاب به شریک تجاری شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق، اینگونه استدلال کرده اند که منطقه  استان یزد فاقد ذخایر سنگ‌آهن کافی برای تامین خوراک کارخانه این شرکت است و ذخایر سنگ آهن فولاد بافق را 150 میلیون تن اعلام و تلاش کرده اند به شریک تجاری مذکور اینگونه القا کند که سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌ای به علت کمبود ذخایر سنگ آهن، صرفه اقتصادي ندارد.

اما مراجعه به گزارش‌های رسمی وزارت صنعت درباره ذخایر سنگ آهن کشور نشان از نادرست بودن آمار اعلامی دارد.

چرا ظرفیت ذخایر سنگ آهن یزد یک شبه کاهش یافت؟

به عنوان نمونه در پروژه مطالعات طرح جامع فولاد کشور که آذرماه امسال منتشرشده ،ذخایر سنگ آهن منطقه یزد نزدیک به 607 میلیون تن اعلام شده است.

در همین گزارش صراحتا آمده که منطقه آهن دار بافق- ساغند كه بزرگترين منطقه آهن دار كشور است، طبق مطالعات انجام گرفته   تاكنون نزديك به 35 آنامولي آهن دار با ذخيره بالغ بر 1.9 ميليارد تن سنگ آهن در اين منطقه شناسايي و اكتشاف گرديده است . مهمترين كانسارهاي سنگ آهن بلوك بافق كانسارهاي آهن چادرملو، چغارت، چاه گز، آنومولي شمالي، آنومولي d19، ميشدوان . شيطور ميباشد.

ظرفیت ذخایر سنگ آهن یزد یک شبه کاهش یافتدر همين ارتباط حجت الاسلام والمسلمین دخیل عباس زارع زاده نماینده مردم بافق، با انتقاد از اظهار نظر اخیر معاون وزیر صنعت در خصوص ظرفیت پایین معادن بافق اظهار کرد: مسئولان وزارت صنعت با اعطای مجوزهای غیرقانونی در استان های دیگر مانند چابهار، بندرعباس، فارس، تخلفات متعددی را در این زمینه انجام داده اند.

وی با اشاره به رانت خواری برخی از مسئولان وزارت صنعت، تصریح کرد: مسئولان وزارت صنعت اکنون با لجاجت قصد دارند ظرفیت معادن منطقه را زیر سوال ببرند و اگر واقعا سنگ آهن معادن بافق این قدر کم است، چرا مسئولان این همه مجوز دادند و چرا سنگ آهن منطقه ما باید به جای دیگر انتقال پیدا کند؟

حجت الاسلام والمسلمین زارع زاده با اشاره به آمار اعلام شده توسط مدیرعامل سنگ آهن استان مرکزی بیان کرد: مدیرعامل سنگ آهن استان مرکزی آمار سنگ آهن بافق را یک میلیارد و هفتصد میلیون تن دانسته است و مسئولان وزارت صنعت به دنبال فرار از پاسخگویی نسبت به این مسئله هستند.

وی با انتقاد از مسئولان وزارت صنعت گفت: حرف و عمل مسئولان وزارت صنعت باهم متناقض است، زیرا ظرفیت سنگ آهن کشور بسیار بالاست اما عملکرد آقایان بسیار بی برنامه، عجولانه و غرض ورزانه است و مسئولان وزارت صنعت خط خود را از رانت خواران جدا کنند و به کشور و به شهرستان هایی که در جوار این معادن نخاله های آن ها را تامین می کنند رحم کنند.

نماینده مردم بافق ادامه داد: گناه مردم بافق چیست که باید صدای سنگین کامیون ها، تخریب و ناامیدی به وجود آمده در سطح جامعه را تحمل کنند و جز معادن تخلیه شده با ظرفیت های تجدید ناپذیر چیزی عایدشان نشود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا