امسال ۹ طرح‌ معدنی به بخش خصوصی واگذار می شود

امسال ۹ طرح‌ معدنی به بخش خصوصی واگذار می شود

گروه معادن - امسال علاوه بر 9 طرح معدنی، 6 طرح متعلق به ایمیدرو هم از طریق تهیه و تولید مواد معدنی ایران به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، وجیه اله جعفری؛ مدیرعامل ایمپاسکو با اعلام این‌که به لحاظ سهم ریالی در 6 طرح ایمیدرو در سال 95، 5250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت ‌گرفته که از این میزان سهم بخش‌ خصوصی 4610 میلیارد تومان بوده است، گفت: بهره‌برداری و راهبری همه 1440 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده توسط شرکت تهیه و تولید در اختیار بخش‌ خصوصی قرار گرفته است.

جعفری در ادامه افزود: در سال 96 میزان سرمایه‌گذاری در معادن که از سوی شرکت تهیه و تولید انجام شد، بالغ‌ بر 1453 میلیارد تومان بود که در این زمینه ‌هم موضوع بهره‌برداری با راهبری تهیه و تولید به بخش‌ خصوصی واگذار شده، ضمن آن‌که مبلغ 6665 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیز توسط ایمیدرو صورت گرفته که از این میزان 90 درصد آن توسط بخش ‌خصوصی محقق شده است.

وی خاطر نشان کرد: بعد از سال 93 و 94 ایمیدرو هم فعالیت‌های اجرایی و مدیریت برخی از مهم‌ترین واحدهای معدنی خود از جمله جلال‌آباد، فلات ‌مرکزی و گل‌گهر را به تهیه و تولید واگذار کرد، که تاکنون سه معدن از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در اختیار بخش‌خصوصی قرار گرفته و امسال نیز واگذاری واحد سنگ‌آهک پیربکران در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تصریح کرد: در واگذاری واحد پیربکران موضوع استخراج، فروش و سرمایه‌گذاری برای مدت باقی‌مانده پروانه (قابل‌تمدید) به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

جعفری، پویایی و افزایش تولید را نتیجه واگذاری‌‎ها به بخش خصوصی دانست و خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در معدن سرب نخلک که تا قبل از واگذاری 135 نفر مشغول به کار بودند، امروز میزان اشتغالزایی به 269 نفر رسیده، ضمن آن‌که میزان فروش هم به 3 برابر افزایش یافته است. این معدن که زمانی (قبل از واگذاری) قرار بود که به معدن متروکه تبدیل شود، امروز وضعیتی بسیار مناسب چه به لحاظ تولید و چه به لحاظ اشتغالزایی دارد. این درحالی است که شرایط به حدی تغییر کرده که حتی بحث گردشگری نیز در معدن یاد شده مطرح است، ضمن آن‌که پیش‌بینی می‌شود این معدن شاهد گسترش و توسعه بیشتری باشد.

وی افزود: امروز تولید فروکروم سبزوار که سال گذشته واگذار شده، نیز از وضعیتی مشابه مواجه برخوردار است، به‌گونه‌ای که قبلاً (قبل واگذاری) میانگین تولید در این مجموعه پنج هزار تن بود، اما امروز تعداد ذوب‌ها از سه به هفت ذوب و میزان تولید به 16 هزار تن رسیده که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به 20 هزار تن برسد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، در خصوص شورابه‌های قم نیز گفت: در پی فعالیت‌های انجام شده در آن منطقه پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و دو شرکت خارجی نیز با انجام مطالعات و طراحی، عملاً زمینه سرمایه‌گذاری مهیا شده است که امیدواریم به دستاوردهای قابل ‌قبولی دست یابیم.

جعفری از اخذ 5 فقره گواهی کشف و 10 پروانه بهره‌برداری جدید در سال 96 در سیستان ‌و بلوچستان و خراسان‌جنوبی خبر داد و افزود: همه ما موظف هستیم تا به‌گونه‌ای حرکت کنیم که نهایتاً بیش‌ترین سود نصیب مردم شود.

وی تصریح کرد: تمام تلاش‌های خود را به‌ کار خواهیم گرفت تا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به یک برند بین‌المللی در بخش معدن تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با تاکید بر این‌که متاسفانه در بعضی موارد موانع توسعه‌ای در کشور موجب کندی توسعه می گردد و بعضاً‌ مشکلات عدیده‌ای پیش‌پای فعالان بخش معدن قرار می گیرد، از سازمان‌های مسئول خواست با توجه به شرایط کشور و ضرورت توسعه و اشتغالزایی،‌ همکاری‌های لازم را به عمل آورده و مانع از کندی کار شوند.

جعفری ورود دولت به بخش اجرا را عملی نادرست خواند و خاطر نشان کرد: باید با اتخاذ تدابیر نو و ترغیب بخش تحقیق و توسعه، زمینه فعالیت همراه‌ با بسترسازی‌های لازم به سمت توسعه بیش‌تر گام برداشت.

او در پاسخ به سوال ماهنامه تخصصی پردازش مبنی بر این‌‍‌که چه اقدامات اساسی در بخش تحقیق و توسعه و نیز همکاری با دانشگاه‌ها صورت گرفته، گفت: متاسفانه اغلب برای برخی پروژه‌ها یک بودجه تحقیقاتی به دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهند در حالی‌که ارتباط منطقی با کارایی قابل قبول بین بودجه تحقیقاتی در نظر گرفته شده و صنعت وجود ندارد و نهایتاً تحقیقات فوق در قالب یک زونکن بر روی میزها باقی ‌می‌ماند.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید گفت: اساساً صحت تحقیقات انجام شده و یا عدم ‌تکراری بودن آن‌ها به درستی معلوم نیست. در حالی‌که دانشگاه‌ها باید طرح‌‌های عملی در راستای افزایش بهره‌وری و یا طرح‌هایی در قالب کاهش قیمت تمام‌شده محصول ارائه نمایند،‌ آنگاه خود را نیز در ازای کاهش هزینه‌های تمام شده و یا افزایش تولید با نسبت‌های تعریف شده شریک کنند. طبیعی است، انجام چنین کاری انگیزه دانشگاه‌ها را نیز برای حضور بیش‌تر در معادن افزایش و عملا رابطه آن‌ها با معادن نیز مستحکم و دائمی می‌شود.

جعفری در پایان به موضوع تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: بدون‌شک تحریم‌ها در فعالیت های معدنی تأثیر خواهند داشت، اما مهم آن است که با بهره‌گیری از توان داخلی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کم‌ترین آسیب به این بخش وارد شود. هم ‌اینک در این ‌راستا با استفاده از توان داخلی به سمت تولید داخل حرکت کرده‌ایم و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است که با همت و تلاش متخصصان داخلی از این بحران نیز عبور خواهیم کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا