صندوق بیمه ای سرمایه گذاری فعالیت های معدنی تنهاترین بخش حاکمیتی حوزه معادن است

صندوق بیمه ای سرمایه گذاری فعالیت های معدنی تنهاترین بخش حاکمیتی حوزه معادن است

دنیای معدن - مدیر عامل صندوق بیمه ای سرمایه گذاری فعالیت های معدنی کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بخش خصوصی حوزه معادن اعطا شده است.

به گزارش دنیای معدن؛ فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه ای سرمایه گذاری فعالیت های معدنی کشور در همایش بررسی مشکلات معدن داران منطقه تربت حیدریه گفت: صندوق بیمه ای سرمایه گذاری فعالیت های معدنی تنهاترین بخش حاکمیتی حوزه معادن است که فقط خدمات و تسهیلات خود را به بخش خصوصی ارائه می کند و طبق اساسنامه نمی تواند خدمات و تسهیلات به بخش های دولتی و نیمه دولتی و یا سایر نهاد ها نیز ارائه کند.

وی تصریح کرد: این صندوق علاوه بر پوشش ریسک سرمایه گذاری در بخش اکتشاف و استخراج معادن که تسهیلات را با کارمزد صفر درصد اعطا می کند، پروانه بهره برداری را در رهن صندوق بیمه قرار می دهد تا سرمایه گذار بخش خصوصی بدون وثیقه خاص و دغدغه مسائل بانکی بتواند تسهیلات خود را از بانک عامل دریافت کند.

دهقانی افزود: آورده اولیه این صندوق تنها ۱۰۰ میلیارد ریال بود که اکنون به هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال ارتقا یافته و ما نیز می توانیم تا ۷ برابر این آورده به سرمایه گذاران تسهیلات بدهیم.

وی تصریح کرد: این تسهیلات در قالب اعطای ۲۵۰۰ بیمه نامه در بخش اکتشاف، استخراج، و فرآوری به سرمایه گذاران بخش خصوص واگذار شده و امیدواریم با تزریق منابع از صندوق توسعه ملی در راستای توسعه اشتغال روستایی این آورده به بالای ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز برسد.

دهقانی افزود: با توجه به اینکه بالغ بر ۹۰ درصد معادن کشور در حوزه های روستایی قرار گرفتند، توسعه اشتغال روستایی به توسعه معادن کمک شایانی می کند، لذا طبق رایزنی و تفاهم نامه ای که با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسیده بخش معدن در حوزه تسهیلات روستایی محق شناخته شده و سرمایه گذاران می توانند با نرخ ۴ درصد از این تسهیلات استفاده کنند.

مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی کشور یکی دیگر از مشکلات این حوزه را مباحث کارشناسی برای اعطای تسهیلات عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد کارشناسان بانک توان کارشناسی و ارزیابی از طرح ها را ندارند لذا صندوق بیمه با ارائه مباحث کارشناسی طرح ها، ضمانت نامه صادر می کند و این ضمانت نامه می تواند برای اعطای تسهیلات در اختیار بانک قرار بگیرد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه هم در این همایش گفت: از مجموع ۵۴ واحد معدنی در این شهرستان ۲۵ معدن فعال، ۲۱ معدن غیر فعال و ۸ معدن دیگر نیز نیمه فعال هستند.

مهدی عباسپور ذخایر معدنی این شهرستان را ۱۰۰ میلیون تن عنوان کرد و افزود: این شهرستان ظرفیت های معدنی فراوانی از قبیل؛ طلا، مس، کرومیت، منگنز، کائولین و خاک های معدنی دیگر را دارد که با اشتغالزایی ۵۶۰ نفر سالانه حدود یک میلیون ۷۰۰ هزار تن استخراج می کند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا