عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

معدن؛ عامل جذب سرمایه خارجی

معدن؛ عامل جذب سرمایه خارجی

گروه معادن - پیش‌تر رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو گفته بود بیش از 32هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از آغاز دولت یازدهم تاکنون در بخش صنایع معدنی ایران انجام شده است؛ حالا استاد دانشگاه امیرکبیر می‌گوید معدن بیشترین حجم جذب سرمایه خارجی را دارد.

به گزارش ماین نیوز به نقل از عصر مس، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بنیان‌گذار رشته مهندسی معدن در مقاطع ارشد و دکتری در کشور مجموع ذخایر مواد معدنی ایران را بیش از 53 میلیارد تن اعلام کرد و گفت: 60 تا 90 درصد سرمایه‌گذاری خارجی توسط بخش معدن جذب شده است.

 «مرتضی اصانلو» در دومین مجمع عمومی اتحادیه انجمن‌های علمی و مهندسی عمران دانشگاه‌های سراسر کشور تصریح کرد: با راه‌اندازی معادن متعدد می‌توان میزان اشتغال و تولید ناخالص ملی را افزایش داد و سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرد.

استاد تمام دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر معتقد است وابستگی به نفت اشتباه است و کشور را آسیب‌پذیر می‌کند. به گفته وی، این در حالی است که مواد معدنی به آسانی استخراج می‌شود.

اصانلو افزود: سرمایه‌گذاری داخلی به‌تنهایی توان سرمایه‌گذاری در بخش معدن و متالورژی را ندارد و نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

وی خاطر نشان کرد: 63 درصد معادن کشور در مناطق کویری قرار دارد و این در حالی است که از امکاناتی نظیر دسترسی، ایستگاه خودرویی و محل استقرار هواپیما برخوردار هستند و این در سایه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی حاصل شده است.

اصانلو همچنین گفت: برای معادن خود باید طرح‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت داشته باشیم و تدوین این طرح‌ها باید در بین دانشجویان رشته معدن هم الزامی شود.

به گفته وی، اگر دانشجویان این رشته ذهن خلاق و طراح نداشته باشند موفقیتی حاصل نخواهد شد.

اصانلو همچنین با بیان این‌که بخش معدن تنها منبع درآمد نیست بلکه زیرساخت‌ها را هم توسعه می‌دهد تأکید کرد: بخش معدن در طرح آمایش سرزمین در دستور کار اتحادیه انجمن معدن قرار گیرد.

گفتنی است مجمع تأسیسی اتحادیه انجمن‌های علمی و دانشجویی مهندسی معدن ایران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1395 راه‌اندازی شد. ایجاد زمینه مناسب برای تجلی استعدادها و برانگیختن روحیه خلاقیت و شکوفایی علمی دانشجویان، بسط و گسترش فرهنگ مشارکت، همکاری، رقابت و توسعه فعالیت‌های گروهی علمی در بین دانشجویان، قانونمند کردن و نهادینه ساختن فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان و مدیریت از جمله اهداف این مجمع است.

منبع:عصر مس
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا