معاون وزیر صنعت: زنجیره تولید پتاس به 50 هزار تن می رسد

معاون وزیر صنعت: زنجیره تولید پتاس به 50 هزار تن می رسد

دنیای معدن - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: بهره برداری از کارخانه پتاس خور و بیابانک، زنجیره تولید این ماده معدنی را به سالیانه 50 هزار تن افزایش می دهد.

«مهدی کرباسیان» روز شنبه به بهره برداری از کارخانه پتاس خور و بیابانک به ظرفیت سالیانه سه هزار تن، واقع در 45 کیلومتری شهر انارک در حاشیه کویر مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: امروز آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه 30 هزار تنی کلرید کلسیم و پنج هزار تنی هیدروکسید منیزیم است که اشتغال 70 نفر به شکل مستقیم و 300 نفر را غیر مستقیم فراهم کرده و انتظار می رود تا حدود یک سال آینده به بهره برداری برسد.
کرباسیان اضافه کرد: بهره برداری از این واحد، زنجیره تولید پتاس در کشور که از سال 93 آغاز شده به سالیانه 50 هزار تن خواهد رساند و با استفاده از شورابه های دریاچه نمک و پلایای خور، محصول نهایی تولید می شود.
پلایای خور با وسعتی افزون بر 2 هزار و 250 کیلومتر مربع در پست ترین منطقه ارتفاعی حوضه آبریز شهرستان خور در اثر ورود و تبخیر آب های سطحی و زیرزمینی و در نتیجه رسوبگذاری در طول چند هزار سال تشکیل شده که منجر به تشکیل پوسته نمکی متخلخل با وسعت هزار و 300 کیلومتر مربع و ضخامت بیش از هشت متر شده که درون آن حدود یک میلیارد متر مکعب شورابه با شوری 320 گرم در لیتر جای گرفته و در بین 60 پلایای کشور ایران دارای بالاترین عیار پتاس شناخته شده است .
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: کشف 450 میلیون مترمکعب ذخایر پلایای جدید از شورابه های دریاچه نمک از دیگر دستاوردهای فعالیت در این بخش است و در مجموع ظرفیت به 2 میلیارد متر مکعب رسیده است؛ همین موضوع سبب شده تا طرح توسعه ای نیز برای این مجموعه تعریف شود که علاوه بر مباحث تولید، می تواند در مقوله گردشگری نیز مطرح باشد.
وی یادآور شد: کارخانه های کلرید کلسیم و هیدروکسید منیزیم با صرف سرمایه گذاری 600 میلیارد ریالی از منابع داخلی راه اندازی شده و 2 کارخانه در مجموع 100 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کنند.
این مقام مسئول گفت: کارخانه تولید پتاس با بودجه ایمیدرو و کارخانه نخلک با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ایجاد شده است.
به گفته وی، سال 92 که نخستین بار بحث راه اندازی این کارخانجات مطرح بود، خشکسالی های پیاپی نگرانی های زیادی برای مردم منطقه به وجود آورده بود، اما اکنون با بهره برداری از این واحدها شاهد مهاجرت معکوس به روستاهای هستیم.
مجتمع پتاس خور و بیابانک نخستین تولید کننده پتاس در ایران و دارای یکی از بزرگترین ذخایر املاح معدنی در خاورمیانه است.
منطقه خور و بیابانک ( شهرستان خور و بیابانک درشرقی ترین نقطه استان اصفهان و در فاصله 420 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است) در هفتم مرداد ماه 1394 نیز شاهد افتتاح نخستین کارخانه 50 هزار تنی تولید پتاس کشور بود این طرح از پروژه های نیمه تمام بخش معدن و صنایع معدنی ایران محسوب می شود با راهبرد جدید ایمیدرو به مدار تولید پیوست.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا