رفتار تجاری ترامپ عامل افت شاخص های آسیایی

رفتار تجاری ترامپ عامل افت شاخص های آسیایی

تعرفه های ترامپ علیه واردات چین در آخرین روز هفته،در واقع آب سردی بود که بر تب معاملات صعودی در بازار آسیا در هفته جاری ریخته شد.

فشار جدیدی که در آخرین روز کاری هفته بر شاخص ها در بازارهای آسیایی ایجاد شد موجب افت شدید بازار چین و دیگر کشورهای آسیایی شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، فشار وارده از سوی کاخ سفید بر واردات محصولات چینی باز هم بازار آخرین روز کاری را در منطقه آسیا نزولی کرد و میانگین مثبت هفته را به منفی رساند.

بدین ترتیب، ارز رایج کشورهای آسیایی در پی افت چشمگیر قیمت پزو آرژانتین به ثبت رسید . اما در بازارهای سهام نیز شاخص آسیا پاسفیک به غیر از ژاپن با افت 0.8 درصدی رو به رو شد و بدین ترتیب افت ماهانه 1.6 درصدی را به نام خود به ثبت رساند.

شاخص شانگهای با کاهش 1.1 درصدی مواجه شد و به رکورد نزولی دو سال گذشته خود نزدیک شد.

در این بین رشد شاخص PMI در چین که شاخص مدیران خرید بخش تولید چین است در ماه آگوست رقمی برابر با 51.3 بوده است که نسبت به پیش بینی کارشناسان (51.2 )، نشان از رشد و توسعه اقتصادی در این کشور با وجود تحریم هاست.

شاخص PMI مقیاسی بر فعالیت های اقتصادی در یک کشور است که به طور کلی منعکس کننده درصد مدیران خرید در یک بخش اقتصادی است. افزایش این متغیر در یک ماه، حاکی از شرایط بهتر کسب و کار نسبت به ماه قبل است. اگر این شاخص بیش از 50 درصد باشد به این معنی است که اقتصاد در حال توسعه بوده و اگر کمتر از 50 درصد باشد نشان از اقتصاد انقباضی است.

اما در دیگر بازارهای آسیایی، شاخص نیکی ژاپن افت 0.8 درصدی داشت و شاخص آتی اس اند پی آمریکا نیز 0.5 درصد افت کرد.

تعرفه های ترامپ علیه واردات چین در آخرین روز هفته،در واقع آب سردی بود که بر تب معاملات صعودی در بازار آسیا در هفته جاری ریخته شد.

رئیس کاخ سفید آمادگی خود را برای وضع تعرف بر 200 میلیارد از محصولات چین اعلام کرده است که تاهفته آینده نیز اجرایی خواهد شد.

آیاکو سرا، مدیر تحلیل گران بانک سومیتومو میتسویی در ژاپن در این خصوص اعلام داشت: تا کنون ترامپ به تمام تهدیدهای تجاری خود علیه چین عمل کرده است. اما مفروضاتی در بازار حاکم است که ممکن است این تعرفه ها کاهش یابد. نگرانی از جنگ های تجاری ایجاد شده بین یکی از قدرتمند ترین اقتصادهای آسیا با یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا،بازارها را در سردرگمی فرو برده است.

از سوی دیگر، آرژانتین نیز در بدترین اوضاع اقتصادی به سر می برد و ارز رایج این کشور(پزو)هم اکنون منفی ترین عملکرد خود را در سال جاری داشته است. اقتصاد ناسالم این کشور موجب شد تا ارزش پزو تنها در یک روز کاری با 10 درصد کاهش همراه شود و یک ماه گذشته نیز افت ارزشی بالغ بر 27 درصد داشته است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا