توان سرمایه گذاری داخلی در بخش معدن وجود ندارد

توان سرمایه گذاری داخلی در بخش معدن وجود ندارد

دنیای معدن - دومین مجمع علمی اتحادیه انجمن های علمی مهندسی معدن دانشگاه های کشور در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن؛ مرتضی اصانلو عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در دومین مجمع عمومی اتحادیه انجمن های مهندسی معدن که با حضور نمایندگان انجمن ها، دانشگاه های کشور در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: مهندسین معدن نیازمند یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند، همچنین بحث و تبادل نظر درباره عملکرد اتحادیه می تواند به ارتقای علمی آن منجر شود، اگر ذهن خلاقی داشته باشید و احساس مسئولیت کنید، قطعا در آینده برای کشور نیز مفید خواهید بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: یکی از مزایای تمام کارشناسی های رشته های فنی همچون سختی کار و سختی آزمایشگاه است که این حاصل نتیجه تلاش های انجمن های دانشجویی دانشگاه تهران بین سالهای 37 تا 42 بوده است.

اصانلو در مورد فعالیت در انجمن در کنار فعالیت های متفرقه گفت: فعالیت دانشجویان در انجمن های علمی به اندازه درس خواندن موثر است البته این فعالیت ها برای مدیر و انسان موفق شدن کافی نیست بلکه باید تمام مسائل اقتصادی، اجتماعی و غیره نیز مطالعاتی داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: همانطور که می بینید تمام مدیران کشور دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند، اما متاسفانه همچنان کشور دچار بحران و ضعف مدیریتی است.

استاد مشاور اتحادیه های انجمن های علمی و معدن کشور در مورد طرح های پیشنهادی خود به انجمن گفت: توصیه می شود ابتدا به معرفی درست رشته معدن بپردازیم، بسیاری تصور می کنند که مهندسی معدن کار با ابزار در دل کویر است در حالی که تنها بخشی از آن این موارد را شامل می شود و مهندسی معدن یعنی طراحی کارخانه و طراحی ماشین آلات و غیره.

اصانلو در ادامه گفت: انتشار نشریه های علمی، برگزاری مسابقات علمی، ارتباط با صنعت و معرفی های پتانسیل های معدنی کشور از دیگر طرح هایی است که موجب پویایی انجمن می شود.

وی با اشاره به تولید ثروت توسط معدن گفت: وابستگی به نفت اشتباه و برای ما بسیار زیان آور بوده است، هزینه کمتر استخراج نفت نسبت به معدن، دلیل روی آوردن به این ماده روی آوردند، در کشور بالای 53 میلیارد تن مواد معدنی داریم که جزو معادن نشانه دار قرار می گیرند، در این بین می توان با راه اندازی معادن مختلف شغل برای دانش آموختگان این رشته ایجاد کرد.

استاد مشاور اتحادیه های انجمن های علمی و معدن کشور در مورد جذب سرمایه خارجی گفت: سرمایه گذاری داخلی به تنهایی توان تزریق سرمایه در بخش معدن را ندارد و باید سرمایه خارجی را وارد این حوزه کنیم تا هم تکنولوژی افزایش یابد و هم زیرساخت ها.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: در 10 کشور دارای معدن که جزو کشورهای با درآمد متوسط و کم بودند بررسی ای انجام شد؛ به ازای هر یک نفر برای چهار نفر شغل ایجاد شده و 60 تا 90 درصد سرمایه خارجی توسط بخش معدن جذب شده است؛ همچنین بخشی از درآمد دولت به وسیله اخذ مالیات از معادن صورت گرفته است.

اصانلو در پایان در مورد معادن ایران گفت: بیش از 63 درصد معادن ما در مناطق کویری قرار دارند و در حال حاضر تمام معادن دارای امکاناتی چون آب، برق، دسترسی به راه آهن، درمانگاه، راه های مواصلاتی به شهرهای اطراف هستند که تمام اینها از درآمد بخش معدن همان منطقه ساخته شده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا