در جریان معاملات امروز رخ داد:

سکان تقاضا در دستان حقوقی ها

سکان تقاضا در دستان حقوقی ها

امروز حقوقی ها توانست اند غالب تغییر مالکیت بازار را در اختیار داشته باشند. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت بازار به مبلغ 73 میلیارد تومان و از سمت حقیقی به حقوقی انجام گرفت.

بورس تهران امروز با پیشروی در گروه های کوچک بورسی به کار خود پایان داد. رشد گروه هایی نظیر خودرو، سیمان و حمل و نقل حکایت از افزایش تقاضای سهامداران در این گروه ها دارد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران امروز تحت تاثیر عرضه سنگین در نمادهای بزرگ در مسیر نزولی به کار خود پایان داد. با این وجود این کوچکترهای بورسی بودند که مورد توجه سهامداران قرار گرفتند.

امروز شاخص بازار سهام در حالی با افت 2.5 درصدی مواجه شد، که به زعم کارشناسان همچنان در سطوح جذاب ارزشی قرار داشته و بازدهی بیش از 40 درصد از ابتدای سال را در پرونده دارد.

به این ترتیب بورس تهران امروز در سطح 136 هزار و 765 واحد قرار گرفت، در مقابل اما این شاخص هم وزن بود که در مدار صعودی رشد 0.17 درصدی را به جای گذاشت.

همچنین امروز ارزش معاملات بازار سهام به 61 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید که این رقم با کاهش 10 درصدی نسبت به روز قبل بود، حجم معاملات نیز دو میلیارد و 232 میلیون سهم ثبت شد تا این مولفه نیز افت 9 درصدی در مقایسه با روز قبل داشته باشد.

تعدد شفاف سازی برای نفتی ها

شروع معاملات روز سه شنبه با سیل توقف در نماد های نفتی آغاز شد. نماد های معاملاتی "شبندر"، "شبریز"، "شنفت"، "شسپا" و "شبریز" جز نمادهایی بودند که به دلیل کاهش نرخ فرآورده های ویژه به واسطه نامه دریافتی از مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران متوقف شدند.

در روند معاملات روز سه شنبه نماد "شبندر" بیشترین اثر را بر افت شاخص به جای گذاشت. پالایش نفت بندرعباس بعد از ارائه نامه شفاف سازی در خصوص نرخ های جدید با عرضه از سوی سهامداران مواجه شد.

بررسی تغییر مالکیت در این نماد حاکی از حمایت بازیگران حقوقی و تحرک جدی این گروه در سمت خرید است. به این ترتیب این گروه امروز بیش از 73 درصد از سهم تقاضا را در اختیار داشتند.

نماد بعدی اثرگذار بر روند شاخص "فولاد" بود. با وجود اینکه فولاد مبارکه اصفهان در 5 ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه در سال قبل  رشد 45 درصدی در سودآوری را داشته است، امروز تحت تاثیر مکانیسم شناسایی سود از سوی سهامداران با افت قیمتی مواجه شد.

حقوقی ها به حمایت برخاستند

واکاوی روند معاملات امروز از تغییر زمین بورس بازان خبر میدهد. براین اساس امروز حقوقی ها توانسته اند غالب تغییر مالکیت بازار را در اختیار داشته باشند. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت بازار به مبلغ 73 میلیارد تومان و از سمت حقیقی به حقوقی انجام گرفت.

از حیث تقاضا در نمادهای بورسی نیز امروز "فملی" شاهد بیشترین سطح حمایت از سوی بازیگران حقوقی بود . بعد از آن فولاد خوزستان مورد توجه این گروه از بازیگران قرار گرفت. به طور کلی بازیگران بزرگ بازار امروز عمده حمایت خود را در نمادهای بزرگ به ثبت رساندند.

اما در سمت مقابل بازیگران حقیقی بیشترین خرید را در نماد "رمپنا" داشتند و صندوق امین یکم نیز به عنوان دومین نماد پرتقاضای حقیقی ها مطرح شد.

زور کوچکترها به بزرگان بورس چربید

همانطور که پیش تر گفته شد، امروز کوچکترهای بورسی مورد توجه بورس بازان بودند. به این ترتیب استخراج نفت به جز گاز با بیشترین رشد قیمتی در صدر گروه های بورسی قرار گرفت.

در میان نمادهای سبزپوش ، صنعت خودرو به خصوص نماد "خساپا" بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفت. نمادهای این گروه که در روز گذشته عمدتا در مدار منفی قیمت قرار، امروز با پیشتازی خودروسازی سایپا با چرخش روند قیمتی مواجه شدند و برای مقاطعی هم صف خرید را تجربه کردند.

دیگر نمادهای این گروه نیز به دنبال نوسان «خساپا» در محدوده نزدیک به سقف، وارد محدوده مثبت شدند.

در طرف دیگر بازار، دارویی‌ها و سیمانی‌ها و همین‌طور کاشی‌ساز‌ها نیز غالبا به لطف تقاضا قوی بر مدار رشد قیمت سهم قرار گرفتند. عملکرد مرداد شرکت‌های سیمانی به پشتوانه افزایش نرخ فروش زمینه‌ساز هشتمین صعود متوالی شاخص سیمانی‌ها شده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا