هشدار برای کابین‌های سرخ

هشدار برای کابین‌های سرخ

پیست اسکی توچال چند روز قبل برای ورزش‌های زمستانی امسال بازگشایی شد و تقریبا تا اواخر فروردین تله‌کابین توچال شلوغ‌ترین روزهای خود را می‌گذراند، در حالی که هر سال هم‌زمان با همین روزهای پرکار و شلوغ، صحبت‌ها و اخباری مبنی بر فرسودگی سیستم تله‌کابین در توچال و احتمال بروز هر نوع حادثه‌ای اعلام می‌شود.

 دیروز عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد که سیستم‌ها در مجموعه توچال دچار فرسودگی حدود ٤٠ ساله است و مردم با وجود ساعت‌ها انتظار در صف‌های طویل کمترین خدمات را می‌گیرند و خطر هم تهدیدشان می‌کند.

به گزارش اقتصا آنلاین به نقل از روزنامه شرق ، تله‌کابین توچال، قسمتی از یک مجموعه ورزشی- تفریحی با همین نام است که با فاصله اندک از میدان تجریش و شمیرانات سابق در انتهای خیابان ولنجک احداث شده است. سابقه شکل‌گیری آن هم به قبل از انقلاب برمی‌گردد و این‌گونه بود که در حدود سال ٥٧ تله‌کابین تهران تکمیل و بهره‌برداری شد. تله‌کابین توچال سه ایستگاه دارد که بسیاری از مردم تهران و میهمانانش، این مسیر را پیاده هم طی می‌کنند. این مسیر هفت‌هزارو ٥٠٠ متری تله‌کابین که تا نزدیکی‌های قله ادامه دارد، یکی از بلندترین مسیرهای تله‌کابینی دنیاست که در این سال‌ها بدون توقف فعال بوده و اتفاقا گفته می‌شود که بعد از این همه سال هنوز هم استاندارد دارد؛ استانداردی که در مورد صحت‌وسقم آن اما و اگر زیادی وجود دارد. در سال ٨٩ خبرگزاری ایرنا در خبری اعلام کرد که  تعدادی از کارشناسان خارجی از تله‌کابین توچال بازدید کرده و گواهینامه استاندارد بین‌المللی ایمنی تله‌کابین توچال را تأیید کرده‌‌اند و به این ترتیب گواهینامه استاندارد بین‌المللی ایمنی کابل‌های تله‌کابین توچال برای یک سال دیگر تمدید شد. اما این خبر مربوط به سال ٨٩ است و از آن زمان به بعد خبری دیگر مبنی بر تمدید مجدد وجود ندارد.
البته سیدمحمدرضا پرهیزکار، مدیرعامل شرکت تله‌کابین توچال اردیبهشت‌ماه امسال برخی خبرها در مورد نداشتن استاندارد این مجموعه را رد کرد و از به‌کارگیری ٣٤ کابین جدید که عملیات ساخت آن طبق استانداردهای لازم به اتمام رسیده است، پس از نهایی‌شدن عملیات نصب و بهره‌برداری آزمایشی خبرداد. وی گفته بود که پس از شروع بهره‌برداری، به‌محض دریافت گواهی استاندارد یک شرکت معتبر اروپایی و استاندارد ایران، نسبت به انتقال مسافر با کابین‌های جدید اقدام خواهد شد که گویا این اتفاق هنوز رخ نداده است. حالا یک عضو شورای شهر تهران نسبت به قدیمی و فرسوده بودن تله‌کابین توچال انتقاد کرد و هشدار می‌دهد. محمد حقانی با بیان اینکه تله‌کابین توچال بیش از ٤٠ سال سابقه فعالیت دارد، گفت: اکثر دستگاه‌های این تله‌کابین فرسوده است و احتمال خطر وجود دارد.وی با اشاره به حادثه‌ای که سال گذشته برای سه دختر در پارک ارم رخ داد، گفت: در حین استفاده از تله‌کابین به دلیل فرسوده‌بودن از دستگاه‌ها صداهای وحشتناکی تولید می‌شود که مردم می‌ترسند، اگر اتفاقی بیفتد، بسیار غم‌انگیز خواهد بود و باید چاره‌ای در این خصوص اندیشید. رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم چوب سوءمدیریت ما را می‌خورند، گفت: نباید اجازه دهیم مشکلی ایجاد شود و بعد به دنبال راه چاره باشیم. در شرایط فعلی گزارش شده که گاها مردم بیش از یک ساعت در صف تهیه بلیت می‌مانند و مسئولان تله‌کابین هم تنها هدفشان فروش بلیت است.
حقانی همچنین از لزوم اصلاح پیست اسکی توچال خبر داد و گفت: در روز جمعه ٢٢ آبان‌ پنج‌هزار بلیت برای تله‌کابین توچال که تنها ظرفیت دوهزار نفر را دارد فروخته شد و مردم به‌دلیل فرسودگی دستگاه‌ها ساعت‌ها در هوای برفی گیر افتادند تا نوبت به آنها برسد و با این شرایط نگرانی‌زا احتمال بروز حادثه در این محل بسیار زیاد است.  بسیاری از تهرانی‌ها سا‌ل‌هاست که از مجموعه تله‌کابین تهران استفاده می‌کنند و همه آنها به اندازه‌ای که سن‌شان اجازه می‌دهد، می‌توانند در مورد تغییرات این مجموعه از بخش فروش بلیت و ازدحام صف طولانی آن در رفت‌وبرگشت گرفته تا صدای ترسناکی که از حرکت کابین روی سیم‌ها قضاوت کنند. تله‌کابین توچال یکی از آن موارد و مصداق‌هایی است که مردم به اندازه پول پرداخت‌شده خدمات دریافت نمی‌کنند و درعین‌حال از ابتدایی‌ترین خدمات بهره می‌برند. توچال مجموعه منحصربه‌فردی است که مشتاقان زیادی دارد و قاعدتا گزینه جایگزینی هم برای آن‌که این اندازه نزدیک به تهران باشد وجود ندارد و به همین دلایل باید در مورد ایمنی و خدمات آن بیشتر و بیشتر دقت کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا