بررسی صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس‌های معتبر و بازار سرمایه ایران

بررسی صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس‌های معتبر و بازار سرمایه ایران

در پایان ماه ژانویه ارزش صندوق‌های قابل معامله از مرز 5 تریلیون دلار گذشت که نشان‌دهنده‌ افزایش اهمیت آن‌ها در میان ابزارهای سرمایه‌گذاری است.

صندوق‌های قابل معامله در بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که معامله‌ آن‌ها، همانند سهام در بورس‌های اوراق بهادار یا سایر بازار‌ها انجام می‌شود. این نهادهای مالی می‌توانند در هر زمانی در طول روزهای معاملاتی خرید و فروش شوند؛ خرید آنها می‌تواند به‌صورت اعتباری و فروش آنها می‌تواند به‌صورت استقراضی صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به نقل از شرکت بورس تهران، صندوق‌های قابل معامله در بورس در اوایل دهه‌ 90 میلادی در بورس‌های آمریکایی و کانادایی معرفی شدند. در سال‌های ابتدایی این صندوق‌ها بخش کوچکی از دارایی‌های تحت مدیریت در صندوق‌های شاخصی را به خود اختصاص دادند؛ اما نرخ رشد متوسط سالانه‌ دارایی‌های صندوق‌های قابل معامله در فاصله‌ سال‌های 1995 تا 2001 به 132درصد  رسید. صندوق‌های قابل معامله در بورس از زمانی که برای اولین بار در سال 1990 تأسیس شدند تا انتهای آوریل سال 2017، رشدی نمایی را تجربه کردند و دارایی‌های آن‌ها در سراسر جهان به 4 تریلیون دلار آمریکا رسید.

این روند رشد در سال 2018 نیز ادامه پیدا کرده و در پایان ماه ژانویه ارزش این صندوق‌ها از مرز 5 تریلیون دلار گذشت که نشان‌دهنده‌ افزایش اهمیت آن‌ها در میان ابزارهای سرمایه‌گذاری است. بازار صندوق‌های قابل معامله نه‌تنها در ارزش بازار و دارایی‌های تحت مدیریت بلکه در تعداد و تنوع نیز به رشد خود ادامه داده است. در ابتدا هدف این صندوق‌ها ردگیری شاخص‌های سهام با مبنای گسترده بود اما صندوق‌های قابل معامله‌ جدید حوزه‌ خود را به بخش‌ها، بازارهای بین‌المللی، ابزارهای با درآمد ثابت و کالاها گسترش داده‌اند.

بااین‌حال صنعت صندوق‌های قابل معامله در ایران همگام با رشد جهانی این صنعت حرکت نکرده و از تنوع چندانی نیز برخوردار نیست. در این تحقیق ابتدا گزارشی آماری از روند معاملات و حجم دارایی‌های این صندوق‌ها به تفکیک مناطق مهم و اصلی ارایه شده است. سپس مهم‌ترین انواع صندوق‌های قابل معامله در جهان معرفی شده و در انتها خلاصه‌ای از آسیب‌شناسی صنعت صندوق‌های قابل معامله در ایران ارایه می‌شود.

علاقه مندان برای مشاهده متن کامل گزارش اینجا کلیک کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا