رشد بیش از 2 هزار واحدی شاخص کل در معاملات امروز رقم خورد:

چرخش نگاه سهامداران به سمت کالا محورها

چرخش نگاه سهامداران به سمت کالا محورها

شاخص بورس تهران امروز یک سطح جدید دیگر را تجربه کرد تا سریال رکودشکنی ها همچنان ادامه داشته باشد. اخبار حول محور دو صنعت بزرگ کشور (پالایشی و فلزی-معدنی) و تعیین تکلیف ارزی آن ها توانست اثر مثبتی در تصمیم امروز سهامداران داشته باشد و منجر به اقبال خوش این صنایع شود.

باز هم بورس تهران شاهد ثبت یک رکورد جدید تاریخی بود، تا روند مثبت این بازار در ماه های اخیر همچنان ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان سهم عمده ای از عملکرد مثبت امروز بورس تهران را تحت تاثیر مرحله اول آزادسازی نرخ خوراک پتروشیمی ها و همچنین تعیین تکلیف نرخ عرضه معدنی – فلزی ها در بورس کالا دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران امروز در روندی آرام و حساب شده توانست با رشد بیش از دو هزار و 200 واحدی به سطح 138 هزار و 532 واحد برسد.

ارزش معاملات امروز، به 6 هزار و 142 میلیارد ریال رسید که این مولفه نسبت به روز قبل با رشد 26 درصدی همراه شده است. همچنین حجم معاملات امروز بورس تهران نیز به رقم یک میلیون و 749 هزار سهم رسید. به این ترتیب حجم معاملات نیز نسبت به روز قبل رشد داشت و بازده مثبت  20 درصدی را ثبت کرد.

خبر خوش تغییر نگرش ارزی در بورس کالا

معاملات امروز بورس تهران با لیدرمحوری نمادهای صنعت پتروشیمی همراه شد. رشد اکثر نمادهای این صنعت در حالی به وقوع پیوست، که روز گذشته بازار تحت تاثیر شایعات غیرموثق برخی سهامداران در خصوص صنعت پتروشیمی و با انتشار عملکرد مالی یکی از این نمادها، با عرضه سنگین در بسیاری از نمادها مواجه شد.

شب کذشته خبر  تعیین قیمت پایه جدید 12 محصول پالایشی برای عرضه در بورس کالا توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام شد. بر همین اساس عرضه محصول های نفتی دیگر با دلار 4 هزار و 200 تومان صورت نمی گیرد.

کارشناسان معتقدند این اقدام تا حد زیادی احتمال رانت قیمتی در این بازار ها را کاهش می دهد، از سوی دیگر دستورالعمل جدید توانست تا حد قابل توجهی از نگرانی سهامداران در خصوص نرخ گذاری دستوری را کاهش دهد.

به این ترتیب از امروز با توجه به بخشنامه‌ های ابلاغ شده، پالایشی‌ ها توانستند نرخ خوراک تحویلی را محاسبه کنند و از طریق شبکه کدال به اطلاع همگان برسانند.  

از سوی دیگر امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه مس و آلومینیوم را بر اساس نرخ دلار بازار ثانویه در بورس کالا اعلام کرد و سقف رقابت این کالا ها را باز گذاشت.

براساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای فولاد 10 درصد تعیین و قیمت پایه میلگرد و ورق گرم حداکثر ۱۱ درصد بالاتر از قیمت پایه بیلت و اسلب و قیمت پایه ورق سرد، لوله و پروفیل هم به ترتیب ۱۴ و ۱۰ درصد بالاتر از قیمت ورق گرم خواهد بود.

بزرگان بورس به مدار رشد برگشتند

عمده رشد امروز نماگر بورس تهران تحت تاثیر نماد های پتروشیمی و فلزی - معدنی بود. شرکت پالایش نقت بندر عباس که از شرکت های منتفع از سیاست های جدید در خصوص نرخ عرضه محصولات است، امروز در این خصوص شفاف سازی کرد.

برهمین اساس، "شبندر" اعلام کرد که نرخ فرآورده ها نسبت به ماه های قبل 80 درصد  تا 100 درصد رشد داشته و در کل فروش شرکت با رشد 9 درصدی همراه می شود.

دومین نماد موثر بر رشد شاخص امروز "فملی" بود. شرکت ملی مس ایران نیز امروز تحت تاثیر تحولات در قیمت گذاری های بورس کالا با افزایش تقاضا از سوی سهامداران همراه شد و در نهایت با صف خرید بیش از 10 میلیون سهم به کار خود پایان داد.

قدرت نمایی حقیقی ها ادامه دارد

بررسی روند جابه جایی سهم ها طی چند روز اخیر، حاکی از قدرت نمایی بازیگران خرد در سمت خرید است. این موضوع امروز همچنان تداوم داشت، تا جاییکه ارزش تغییر مالکیت بورس تهران در حدود 72 میلیارد تومان و از سمت حقوقی ها به حقیقی  برآورد شد.

بر اساس آمار های دریافتی از روند معاملات، امروز بیشترین خرید بازیگران خرد در نماد فرآورده های نفتی صورت گرفت و بعد از آن فلزات اساسی مورد توجه این گروه بود. در بحث نمادها نیز، بیشترین خرید این بازیگران در نماد شرکت پالایش نفت اصفهان صورت گرفت. بعد از "شپنا" ، شرکت ملی مس ایران با جابه جایی بیش از 15 میلیارد و 700 میلیون ریال نقدینگی ، بیشترین تقاضا را بیم حقیقی ها داشته است.

اما در مقابل بازیگران بزرگ بازار امروز بیشترین حمایت را از صنعت تامین آب، برق و گاز داشته اند و بعد از آن محصولات شیمیایی با بیشترین تقاضا از سوی این گروه همراه بود. بیشترین تقاصای این گروه برای نماد "پارس" به ثبت رسید و نماد "شپدیس" جایگاه دوم تقاضای سنگین را به خود اختصاص داد.

                                              صنایع کوچک و بزرگ همپای هم حرکت کردند
 

صنایع بورسی امروز اکثریت سبز پوش بودند و بیشترین رشد قیمتی را صنعت فراورده نفتی با رشد 5.7 درصد به ثبت رساند. در این صنعت بیشترین حجم تقاضا در نماد "شپنا" بود. بعد از فرآورده های نفتی، دو گروه محصولات چوبی و فنی مهندسی در رده های بعد قرار گرفتند.

باوجود رشد نماد های بزرگ، کوچکتر های بورسی نیز امروز با اقبال سهامداران همراه شدند. به عنوان مثال صنایعی چون لاستیک، خودرو و قند و شکر در میان 10 صنعت ابتدایی رشد قیمتی قرار داشتند.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا