در معاملات اولین روز هفته ثبت شد:

چرخش نگاه سهامداران به سمت کوچک ترها

چرخش نگاه سهامداران به سمت کوچک ترها

شاخص کل همچنان در سطح قابل توجه 136 هزار واحد و بازدهی 42 درصدی از ابتدای سال قرار دارد. در این بین به مدد رشد صنایع کوچک شاخص هم وزن با روندی مثبت به کار خود پایان داد و رشد 1.9 درصدی را به ثبت رساند.

بورس تهران امروز در روند اصلاحی قدم برداشت و شاهد شناسایی سود از سوی سهامداران بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بازار سهام امروز در دو فاز مختلف فعالیت داشت. نمودار شاخص کل که در ساعات ابتدایی معاملات با رشد چشمگیر بیش از هزار واحد همراه بود، در ادامه و تحت تاثیر عرضه های سنگین روند نزولی به خود گرفت و به رشد قیمتی نمادهای کوچک انجامید.

به این ترتیب بورس تهران امروز با افت 567 واحدی به کار خود پایان داد، با این وجود شاخص کل همچنان در سطح قابل توجه 136 هزار واحد و بازدهی 42 درصدی از ابتدای سال قرار دارد. در این بین به مدد رشد صنایع کوچک شاخص هم وزن با روندی مثبت به کار خود پایان داد و رشد 1.9 درصدی را به ثبت رساند.

برهمین اساس امروز نمادهای فلزی-معدنی و شیمیایی با افزایش عرضه از سوی سهامداران همراه شدند. برهمین اساس، پتروشیمی پارس امروز بیشترین اثر را بر افت شاخص به جای گذاشت.

عرضه های سنگین از سوی بازیگران حقیقی و حقوقی در نماد شرکت پتروشیمی پارس باعث شد، این نماد تازه وارد بورسی با صف فروش به کار خود پایان دهد. این نماد بزرگ بورسی از زمان بازگشایی (20 تیرماه) تا کنون تنها در هفت روز معاملاتی روند نزولی داشته و در عمده روزها با ترافیک تقاضا از سوی سهامداران همراه بوده است.

در این میان "شبندر" بیشترین اثر مثبت را بر روند شاخص داشت و از افت بیشتر آن جلوگیری کرد. پالایش نفت بندرعباس امروز با تقاضای سهام قابل توجه فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه ترافیک در عرضه افزایش یافت. با این وجود این نماد مهم گروه فرآورده های نفتی با رشد 3.4 درصدی به کار خود پایان داد.

امروز همچنین ارزش معاملات بازار سهام به 48 میلیارد و 540 میلیون تومان رسید، همچنین حجم معاملات نیز به یک میلیون و 450 هزار سهم رسید.

چرخش دید سهامداران بورسی

در میان صنایع بورسی امروز شاهد چرخش رفتار سهامداران نسبت به هفته های گذشته هستیم، به نحوی که کوچک ترهای بورسی در صدر رشد قیمتی قرار داشته و بزرگ ترها در قعر این جدول قرار دارند. بیشترین رشد قیمتی را در میان صنایع، انتشار و چاپ در اختیار دارد و بعد از آن سایر معادن جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

بعد از این دو گروه، استخراج کانه های فلزی در رده سوم جای گرفت. با وجود روند منفی نمادهایی نظیر "کگل" و "کچاد" در معاملات امروز، این صنعت تحت تاثیر رشد قیمتی و صف خرید در نمادهایی نظیر "کبافق" و "کدما" با رشد قیمت همراه شده است.

شرکت معدنی دماوند که در سه ماهه ابتدایی سال با سود مطلوب برای سهامداران همراه بوده است، امروز در اطلاعیه ای در خصوص مزایده شرکت لاستیک پارس شفاف سازی کرد.

خودرو در راس دید بورسی ها

اما در میان گروه های سبزپوش امروز بازار سهام، معاملات صنعت خودرو قابل توجه است. کوچ نقدینگی به سمت صنعت خودرو امروز بسیار مشهود بود. به طوریکه نماد شرکت سایپا با معامله بیش از 93 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات بازار را به خود اختصاص داده است. از نکات قابل توجه در این صنعت، مثبت شدن همگن تمامی نمادهاست.

با این وجود امروز بیشترین رشد قیمتی در این صنعت نصیب موتورسازان تراکتورسازی ایران شده است. این سهم که امروز شاهد حمایت 100 درصدی بازیگران حقیقی بود طی روزهای گذشته به دلیل نوسان بیش از 50 درصدی متوقف شد و امروز با بازگشایی رشد قیمتی بالایی را به ثبت رساند.

برد قاطعانه بازیگران خرد

اما با وجود روند شناسایی سود از سوی سهامداران، حقیقی ها همچنان در بحث تغییر مالکیت برندگان امروز بورس تهران بودند. برهمین اساس، امروز تغییر مالکیت بازار حدود پنج میلیارد تومان از سمت بازیگران حقوقی به حقیقی صورت گرفت.

براساس آمارها بیشترین تقاضای حقیقی ها در صنایع فنی و مهندسی و خودرو بوده است، در مقابل اما بیشترین تقاضای حقوقی ها در صنعت فلزات اساسی و بعد از آن کانه فلزی بوده است.

در میان نمادها، بیشترین تقاضای حقیقی ها در نماد "رمپنا" بوده و بعد از آن "شبریز" بیشترین تقاضا را داشت. اما در میان نمادهای بورسی بیشترین تقاضای حقوقی ها در نماد "فملی" به ثبت رسیده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا