در گردهمایی معاونان فناوری صنعت فولاد کشور انجام شد

رونمایی از مدل جامع ارزیابی فولاد در فولاد مبارکه

رونمایی از مدل جامع ارزیابی فولاد در فولاد مبارکه

گروه صنایع معدنی >فولاد - گردهمایی معاونان فناوری صنعت فولاد کشور با موضوع چالش‌های مرتبط با استاندارد و کیفیت در مدل جامع ارزیابی فولادها با حضور مدیرعامل فولاد مبارکه، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، مدیرکل استاندارد استان اصفهان، معاونان و مدیران حوزه فناوری، استاندارد و کیفیت صنعت فولاد کشور، در محل برگزاری همایش‌های مرکز تحقیقات شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش ماین نیوز، در این همایش، بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سخنانی بر نقش و اهمیت استانداردها در صنعت فولاد کشور و اهمیت عملیاتـی و اجرایـی کردن سریع مدل جامع ارزیابی IRC-Marking تاکید کرد.

وی با اشاره به مشکلاتی که واردات فولادهای نامرغوب در کشور ایجاد می‌کند، بهبود روش‌ها و سازکارهای ارتقای کیفی محصولات به ویژه مفهوم کیفیت فراگیر و جامع و نقش آن را در رضایت‌مندی مشتریان مهم دانست و با اشاره به نقش تشکل‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌های تخصصی نظیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، بر ضرورت افزایش تعاملات نهادهای تخصصی و حرفه‌ای تاکید کرد.

 سبحانی افزود: مدل جامع ارزیابی IRC-Marking تدوین استانداردها و پیاده‌سازی نظام جامع استاندارد در بخش فولاد، یک کار ملی است و با محوریت شرکت فولاد مبارکه و مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت، سازمان ملی استاندارد، گمرکات به عنوان سازمان ناظر بر واردات، انجمن تولیدکنندگان فولاد و فولادسازان بزرگ کشور در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: در نخستین گام این فرآیند، هرگونه کالا و محصول فولادی که در کشور تولید می‌شود استاندارد بوده و شناسنامه ویژه خود را خواهد داشت. در گام بعدی، این امر موجب می‌شود نه تنها هیچ کالایی بدون شناسنامه وارد بازار نشود، بلکه از توزیع و مصرف آن نیز جلوگیری به عمل می‌آید. چنانچه این نظام و شیوه‌نامه به طور جامع و کامل اجرا شود، هرگونه کالایی که در داخل یا خارج تولید شده، باید از یک استاندارد واحد پیروی کرده باشد. در این صورت، مصرف‌کننده با خیال راحت محصول و کالای موردنیاز خود را خریداری می‌کند و کالای وارداتی بی‌کیفیت نیز به کشور وارد نمی‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: به منظور دستیابی به چنین شرایطی، ابتدا شیوه‌نامه‌ای با عنوان IRC-Marking نوشته و از آن رونمایی شد؛ البته این آغاز کار است و باید مراحل مختلف آن را در کارخانه‌های تولیدی و گمرکات، پیاده‌سازی و بر آن نظارت کرد.
مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که چه واحدها و مراکزی در اجرایی شدن این نظام استاندارد مداخله و نظارت خواهند کرد، گفت: در این مسیر گسترده و البته استراتژیک، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها، گمرکات، سازمان استاندارد و کارخانه‌های تولیدی، حضور فعال و موثر خواهند داشت. سبحانی اظهار امیدواری کرد با اجرایی شدن این فرآیند، تمام محصولات فولادی که در کشور تولید و توزیع می‌شوند، از یک استاندارد واحد پیروی کنند و کالایی به‌دست مصرف‌کنندگان برسد که از شناسنامه معتبر و قابلیت ردیابی برخوردار باشد.


قابلیت ردیابی محصولات
در ادامه، مسلم بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران که به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد در این آیین شرکت کرده بود، با تاکید بر نقش و اهمیت نظام ارزیابی IRC-Marking درباره پیش‌نیازها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری موردنیاز برای استقرار این شبکه توضیحاتی داد و قابلیت ردیابی (Traceability) محصولات را یکی از بارزترین مزایای اجرای این فرآیند دانست.

وی با تاکید بر اینکه شیوه‌های فعلی به خوبی نمی‌توانند دغدغه‌های سازمان استاندارد را درباره اصالت، کیفیت و ایمنی کالا برطرف کنند، اظهار کرد: در تمام دنیا روش‌هایی کارآمد برای ردیابی به کار گرفته شده‌اند و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند که به اطلاعات کاملی از منشأ تولید، مشخصات فنی و مواد اولیه کالا، فرآیندهای تولید آن و در نهایت گواهینامه‌های استاندارد ایمنی و سلامت آن کالا دسترسی داشته باشند و کالای موردنظر خود را با اطمینان خریداری کنند.

بیات در همین زمینه ادامه داد: برای دستیابی به این امر باید مدلی تعریف و اجرایی شود که توانایی و قابلیت ردیابی محصول با الزامات یادشده را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مدل‌های مشابه IRC-Marking که قرار است در کشور اجرا شود، درحال‌حاضر در تمام کشورهای پیشرفته در حال اجراست، تصریح کرد: برای اینکه در ایران نیز بتوانیم از چنین نظام‌هایی استفاده کنیم، به پشتیبانی تمام سازمان‌ها و همچنین ایجاد دبیرخانه‌ای به منظور ثبت تامین‌کنندگان در طول زنجیره تامین، شامل تامین‌کنندگان مواد اولیه، تولیدکننده، واحدهای حمل‌ونقل، خــــطوط نــــورد، توزیـــع‌کننده کالا و... نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این نظام استاندارد، با اختصاص یک کد به کالای تولید داخلی و وارداتی، درخواست‌کننده یا مصرف‌کننده کالا به راحتی به تمام اطلاعات، از جمله نحوه تولید، ایمنی و کیفیت کالا و استانداردهای رعایت شده در تولید آن دست خواهد یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که اجرای چنین نظامی در روند صادرات چه تاثیری خواهد داشت؟ افزود: با در اختیار داشتن مدل ارزیابی کیفیت، همه مصرف‌کنندگان و به طور کلی مراجعان به این سامانه، به منشأ اصلی کالای تولیدشده، استانداردهای رعایت شده در تولید و حتی فیلم و تصاویر چگونگی تولید محصول دسترسی خواهند داشت. این امر می‌تواند موجب افزایش اعتماد مشتری‌های داخلی و خارجی و رونق بیشتر بازارهای صادراتی شود.


نظام ارزیابی IRC-Marking، یک ضرورت
سیدرسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز نظام ارزیابی IRC-Marking را یک ضرورت دانست و گفت: در شرایط فعلی که میزان تولید فولاد کشور به خوبی پاسخگوی نیاز بازارهای داخلی است و ۸۰درصد محصولات تخت و طویل کشور که در شرکت‌های فولادسازی فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود، سرآمد کیفیت منطقه‌ای و جهانی هستند و می‌توان بخشی از محصولات را نیز به خارج از کشور صادر کرد، به شدت باید بر واردات نظارت شود تا هر فولادی وارد کشور نشود و چنانچه محصولی نیز وارد شد، باید به لحاظ داشتن استانداردهای لازم، در مبدأ کنترل شود. با این کار باید در راستای مشتری‌مداری و حمایت از تولید داخلی از حیثیت فولادی خود دفاع کنیم.

خلیفه سلطانی با توجه به اهمیت بکارگیری محصولات کیفی در بخش‌های مختلف کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش‌های مختلف کشور پهناور ایران جزو مناطق زلزله‌خیز است؛ ازاین رو محصولات تولید داخل و وارداتی باید از استانداردهای بالایی برخوردار باشند و متولیان امر، این اطمینان را به مصرف‌کنندگان بدهند که محصولات تولیدشده یا وارداتی بر اساس یک نظام مهندسی، تولید و تهیه شده و در اختیار آنها قرار داده شده است. این موضوع به درستی بالاترین هدف نظام ارزیابی IRC-Marking است. در ادامه این آیین، پس از رونمایی از مدل IRC-Marking، تدین، مدیر این پروژه و دبیر همایش درباره فرآیند تدوین، چارچوب‌های کلی، نیازها، الزامات و نحوه استقرار و پیاده‌سازی این مدل در صنایع فولاد کشور توضیحاتی داد.

گفتنی است در روز نخست این همایش، کارگاه آموزشی تخصصی با حضور پرویز درویش مدیرکل ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و ابوذر طاهرزاده استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان، رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، فرزاد ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان و منوچهر نیکفر معاون فناوری شرکت فولاد مبارکه تشکیل شد و به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

همچنین در آیین رونمایی از مدل ارزیابی IRC-Marking، کتاب اختصاصــی حاوی اطلاعات کامل مربوط به نحوه پیاده‌سازی و استقرار این نظام میان حاضران در همایش توزیع شد و مورد استقبال متخصصان قرار گرفت.

در بعدازظهر روز نخست این همایش، کارگاه آموزشی تدوین استراتژی‌های مرتبط با استاندارد در صنعت فولاد کشور برگزار شد و مدیران و مسئولان برای تدوین استراتژی استاندارد و کیفیت در صنعت فولاد اقدام کردند. روز دوم همایش نیز به برگزاری یک دوره آموزشی آشنایی با استقرار نظام ارزیابی جامع IRC-Marking اختصاص داشت و در آن شرکت‌کنندگان با نیازها و الزامات این نظام و نحوه پیاده‌سازی آن در سازمان‌های خود آشنا شدند.

در جریان این همایش، از طرف معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد، وظایف تدوین و نظارت بر اجرای استانداردهای صنعت فولاد به انجمن تولیدکنندگان فولاد واگذار شد و به منظور عملیاتی کردن پروژه IRC-Marking مقرر شد برای پیش‌بینی و ایجاد ساختارهای فنی و اجرایی لازم در انجمن تولیدکنندگان فولاد اقدام شود. همچنین مقرر شد با توجه به اینکه تدوین استانداردهای شمش و تختال از الزامات و پیش‌نیازهای استقرار نظام IRC-Marking است، واحدهای مرتبط هرچه سریع‌تر برای نهایی کردن این استاندارد اقدام کنند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا