اطلاعات و نقش آن در کاهش ریسک سرمایه ‌گذاری

اطلاعات و نقش آن در کاهش ریسک سرمایه ‌گذاری

بی ‌دلیل نیست که می‌ گویند "اطلاعات، ارزشمندترین دارایی در بازار سرمایه است"؛ چون مبنای اصلی تصمیم‌ گیری در بورس و کنترل ریسک در این بازار، تصمیم‌ گیری بر اساس اطلاعات است و دقیقاً به همین خاطر است که براساس قوانین و مقررات، شرکت‌ هایی که سهام شان در بورس خرید و فروش می ‌شود، موظفند اطلاعات مالی و عملکردی خود را به صورت مستمر و یکسان، در اختیار همه سرمایه ‌گذاران قرار دهند تا سرمایه ‌گذاران بتوانند براساس این اطلاعات، در مورد خرید، فروش یا حفظ سهام خود تصمیم ‌گیری کنند.

یکی از تعاریفی که درباره ریسک ارائه شده است، احتمال تفاوت واقعیت با پیش ‌بینی بود. هر اندازه تفاوت واقعیت با پیش‌بینی بیشتر باشد، ریسک بیشتر خواهد بـود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، با این اوصاف، چطور می‌ توان این ریسک را کاهش داد؟ پاسخ یک جمله ساده است: هر چه پیش ‌بینی دقیق ‌تر باشد، ریسک کمتـر می ‌شود.

اینجاست که سؤال دوم مطرح می ‌شود: چطور می ‌شود پیش‌ بینی را دقیق ‌تر انجام داد؟ پاسخ این سؤال در استفاده از اطلاعات دقیـق و معتبـر نهفته است.

بی ‌دلیل نیست که می‌ گویند "اطلاعات، ارزشمندترین دارایی در بازار سرمایه است"؛ چون مبنای اصلی تصمیم‌ گیری در بورس و کنترل ریسک در این بازار، تصمیم‌ گیری بر اساس اطلاعات است و دقیقاً به همین خاطر است که براساس قوانین و مقررات، شرکت‌ هایی که سهام شان در بورس خرید و فروش می ‌شود، موظفند اطلاعات مالی و عملکردی خود را به صورت مستمر و یکسان، در اختیار همه سرمایه ‌گذاران قرار دهند تا سرمایه ‌گذاران بتوانند براساس این اطلاعات، درمورد خرید، فروش یا حفظ سهام خود تصمیم ‌گیری کنند.

 

چهار ویژگی‌ اساسی که اطلاعات را مفید و قابل اتکاء می ‌کند:

 

1.       معتبر و قابل اتکا باشد: به همان اندازه که اطلاعات صحیح و معتبر می ‌تواند در موفقیت سرمایه‌ گذاری مؤثر باشد، اطلاعات نادرست یا شایعات می‌ تواند ریسک سرمایه‌ گذاری را افزایش دهد. فرض کنید سرمایه‌ گذاری با شنیدن شایعه افزایش قیمت خودرو و امید به اینکه این افزایش، موجب سودآوری قیمت سهام شرکت‌ های خودروساز می‌ شود، اقدام به خرید سهام آنها با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی سهم می ‌کند. حال اگر مشخص شود این شایعه صحت نداشته و قرار نیست قیمت خودرو افزایش داشته باشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

2.       جامـع باشد: در مثال قبل، فرض کنید خبر افزایش قیمت خودرو، خبر صحیحی است؛ اما اگر هزینه‌ های شرکت خودروساز هم افزایش یافته باشد، افزایش قیمت خودرو در مجموع تأثیر زیادی در سودآوری شرکت نخواهد داشت. حال اگر سرمایه ‌گذار در خرید سهام شرکت، صرفاً به موضوع افزایش قیمت خودرو توجه کند و افزایش هزینه ‌ها را در نظر نگیرد، آیا تصمیم صحیحی گرفته است؟ قطعاً نه.

3.       به ‌روز باشد: اطلاعات هر چند معتبـر و جامـع باشد، باید به لحظه مورد استفاده قرار گیـرد. فرض کنید شرکت خودروساز، اطلاعات مربوط به افزایش قیمت خودروهای خود را رسماً منتشر و اعلام کرده است که با این افزایش، سود شرکت نیز افزایش خواهد یافت. طبیعتاً به محض انتشار این اطلاعات، تقاضا برای خرید سهام خودروسازان افزایش یافته و قیمت این سهام بالا می‌ رود. حال اگر یک سرمایه‌ گذار، به جای آنکه به محض دریافت این اطلاعات سهام شرکت را بخرد، چند روز بعد اقدام به خرید سهام کند، معلوم نیست تصمیم درستی گرفته باشد؛ چون در این مدت، قیمت سهام افزایش یافته و ممکن است بیشتر از این، امکان افزایش و سودآوری برای سرمایه ‌گذار نداشته باشد.

4.       مرتبط باشد: بعضاً مشاهده می ‌شود که سرمایه‌ گذاران از روی هیجان حاکم بر بازار، اطلاعات نامرتبط را ملاک تصمیم‌ گیری قرار می‌ دهند. مثلاً ممکن است افزایش نرخ ارز هیچ تأثیری بر شرکتی که هم مواد اولیه ‌اش در داخل کشور تأمین می ‌شود و هم محصولاتش در داخل کشور فروخته می ‌شود، نداشته باشد. بنابراین لازم است سرمایه‌ گذاران به این موضوع توجه داشته باشند که اطلاعات منتشر شده، تا چه اندازه می‌ تواند بر ارزش سهام شرکت تأثیر داشتـه باشد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا