روی خوش فلزات گرانبها به تحولات اقتصادی هفته:

نگاهی به برگشت بهای اونس و عوامل موثر بر آن

نگاهی به برگشت بهای اونس و عوامل موثر بر آن

قیمت طلا با کاهش پیاپی هفته گذشته و با توجه به کاهش نگرانی ها از جنگ تجاری به محدوده جذابی رسیده که موجب افزایش چشمگیر تقاضای کوتاه مدت شده است. بررسی قراردادهای خرید نشان می دهد که مجموع موقعیت های خرید سفته بازانه از 215 هزار قرارداد خرید هم فراتر رفته که بالاترین سطح از دسامبر 2001 محسوب می شود. بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران قیمت های کنونی طلا را با توجه اقتصاد جهانی بسیار جذاب ارزیابی می کنند .


 

* علی مرتضوی، تحلیل گر شرکت بین المللی آلپاری

قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از آن که تحت تاثیر رشد پر سرعت شاخص دلار تا یک هزار و 291  دلار و 80 سنت افت کرده بود، از حوالی شب گذشته همزمان با توقف روند صعودی شاخص دلار و کاهش آن در مدار صعود قرار گرفت.

بهای اونس هم اکنون در بازارهای جهانی با 7 دلار و 10 سنت افزایش به 1201 دلار و 70 سنت رسیده است. افزایش کم سابقه تقاضای سفته بازی در قیمت های کمتر از 1200 دلار و افزایش ارزش یوآن پس از سه روز کاهش در آستانه مذاکرات تجاری چین و امریکا، در حالی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر رشد 0.6 درصدی قیمت طلا شمرده می شوند که صورتجلسه نشست آگوست فدرال رزرو روز چهارشنبه منتشر خواهد شد و جزییات سیاست های پولی این نهاد مهم اعلام می شود.

افزایش قراردادهای خرید طلا به بالاترین سطح 17 سال اخیر

قیمت طلا با کاهش پیاپی هفته گذشته و با توجه به کاهش نگرانی ها از جنگ تجاری به محدوده جذابی رسیده که موجب افزایش چشمگیر تقاضای کوتاه مدت شده است. بررسی قراردادهای خرید نشان می دهد که مجموع موقعیت های خرید سفته بازانه از 215 هزار قرارداد خرید هم فراتر رفته که بالاترین سطح از دسامبر 2001 محسوب می شود. بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران قیمت های کنونی طلا را با توجه اقتصاد جهانی بسیار جذاب ارزیابی می کنند . همین امر موجب تشکیل خط مقاومت قوی و برگشت قیمت شده است.

کاهش نگرانی از جنگ تجاری

عامل دیگری که توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده، مذاکرات چین و امریکا برای جنگ تجاری است. یک هیئت 9 نفره چینی برای پایان دادن به مناقشه تعرفه های متقابل راهی واشنگتن است تا بتواند راهی برای پایان دادن به تقابل اقتصادی دو اقتصاد اول جهان بیابد. این در حالی است که افزایش تعرفه های واردات بر 16 میلیارد دلار دیگر واردات از چین از امروز در امریکا به اجرا گذاشته می شود، علیرغم اینکه ترامپ گفته که به نظرش چیزی تغییر نخواهد کرد، ولی بازارهای آسیایی به ویژه بازار شانگهای واکنش مثبتی به مذاکرات دو روزه نشان داده اند و در همین حال، ارزش یوآن در برابر دلار با رشد 0.10 درصدی همراه شده و موجب کاسته شدن از فشار دلار بر طلا شده است.

شاخص دلار طی معاملات دیروز و امروز، با افت 0.2 درصدی به 95.5 واحد تنزل داشت و با توجه به تاثیر پذیری اونس از این شاخص، قیمت طلا با رشد تقاضا افزایش یافت.

نگاهی به سایر رویدادها

این هفته صورتجلسه نشست قبلی فدرال رزرو منتشر می شود و روز جمعه نشست سالانه بانک های مرکزی در جکسون هول برگزار می شود. جرومی پاول در اولین حضور خود در این نشست به عنوان رئیس فدرال رزرو سیاست های پولی امریکا را تشریح خواهد کرد. بسیاری از فعالان بازار در انتظار مشخص شدن تاریخ دقیق افزایش نرخ بهره برای سومین بار پیاپی در سال جاری میلادی هستند که به نظر می رسد این افزایش در ماه سپتامبر روی دهد. علاوه بر این، فدرال رزرو با توجه به رسیدن تورم به دو درصد، قصد دارد چهار بار نرخ بهره را افزایش دهد و برابر نظر سنجی های صورت گرفته احتمال افزایش چهارمین باره نرخ بهره در ماه دسامبر 63 درصد است. در شرایطی که تا کنون جرومی پاول و سایر مقامات فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره در سال 2018 دفاع کرده اند، ترامپ عصر دیروز در جلسه ای با افراد حزب جمهوری خواه، از سیاست افزایش نرخ بهره انتقاد کرد و از بانک مرکزی خواست تا به دولت برای تامین مالی ارزان کمک کند. وی گفت که از انتخاب پاول به عنوان رئیس بانک مرکزی امریکا خوشحال نیست. طبیعی است که افزایش بهره موجب افزایش هزینه مالی و همچنین هزینه نگهداری پول می شود. این امر علاوه بر اینکه سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در بازار ترغیب می کند، هزینه تامین مالی دولت را از محل استقراض افزایش می دهد که با توجه به سطح بالای بدهی دولت امریکا به مذاق آمریکا خوش نمی آید. حالا با انتقاد ترامپ اهمیت نشست روز جمعه بیشتر از قبل شده و فعالان بازار طلا منتظرند تا واکنش فدرال رزرو را به این سخنان محک بزنند. البته که به نظر می رسد، فدرال رزرو با عزمی جدی سیاست پولی خود را پیش ببرد ولی موضع پاول می تواند در تعیین چشم انداز بازار از آینده سیاست های پولی بسیار تاثیرگذار باشد.

طلا در هفته گذشته بیشترین کاهش هفتگی خود را از اوایل ماه می 2017 تجربه کرد و بیش از 2.86 درصد افت داشت و با رسیدن به یک هزار و 176 دلار و 20 سنت به پایین ترین قیمت یک سال و نیم اخیر رسید. به نظر می رسد که در این هفته شرایطی فراهم است تا بتواند دوباره خود را در کانال یک هزار و 200 دلار نگه دارد.

علاوه بر طلا، سایر فلزات گرانبها نیز با رشد قیمتی مواجه هستند. نقره در بازارهای جهانی با رشد 0.2 درصدی قیمت هر اونس به 14 دلار و 66 سنت رسیده، پالادیوم نیز در معاملات امروز 2.15 درصد افزایش را تجربه می کند و در حوالی 896 دلار و 70 سنت معامله می شود. پلاتین نیز با رشد 1.92 درصدی 792 دلار و 20 سنت است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا