آنچه ماینینگ از کرباسیان نقل کرد

آنچه ماینینگ از کرباسیان نقل کرد

دنیای معدن -هفته گذشته، مهدی کرباسیان، رئیس کنونی هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از احتمال رفتنش از این سازمان خبر داد. به بهانه این اتفاق، نگاهی می‌اندازیم به آنچه همواره دغدغه او در بخش معدن ایران بوده و هست؛

دغدغه‌هایی که حتی از نگاه رسانه‌های خارجی نیز دور نمانده باتوجه به اینکه کرباسیان از مدیرانی است که ارتباط بسیار خوبی با رسانه‌ها دارد.
وب‌سایت ماینینگ در خبری که ۳سال پیش منتشر کرد، آنچه دغدغه‌های کرباسیان درباره بخش معدن بود را آورد و نکته‌هایی را از قول او نقل کرد که یادآوری آنها در این مجال و در روزهایی که او در راس بخش معدن و صنایع معدنی ایران حضور دارد، خالی از لطف نیست؛ دغدغه‌هایی مانند اینکه وابستگی و اتکای زیاد ایران به نفت، به بخش معدن کشور آسیب وارد آورده و در دهه گذشته به دلیل سرمایه‌گذاری‌های سنگین در صنعت نفت، اساس و شالوده اقتصاد ایران مبتنی بر این صنعت قرار گرفته و دولت توجه کمتری به سرمایه‌گذاری‌های سنگین در دیگر بخش‌ها دارد. بخش معدن ایران از مشکلات گوناگونی مانند کمبود حمل‌ونقل ریلی، کمبود تجهیزات، نرخ بالای بهره و کمبود نیروی متخصص در استخراج و فرآوری در رنج است و اگر این ضعف‌ها برطرف شوند، می‌تواند کمک کند تا از وابستگی ایران به نفت کم شود. ذخایر معدنی ایران این ظرفیت را دارند که به همراه ذخایر نفت، اقتصاد ایران را شکوفا کنند یا حتی جانشین نفت شوند. این یک فرصت است. ایران در میان ۱۵کشور نخست جهان است که از نظر مواد معدنی غنی است و ارزش ذخایر احتمالی آن ۷۷۰میلیارد دلار برآورد می‌شود. با این حال، معدن سهم کمی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد.
این جمله‌ها، خلاصه‌ای از نظر رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره نقاط ضعف و قوت این بخش است. حالا هم اگر کرباسیان برود، امید است که تجربه‌های او برای بخش معدن ایران بماند و موثر واقع شود.
ثمن رحیمی‌راد / روزنامه‌نگار

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا