یک کشاورز و تاجر زعفران عنوان کرد:

هر گرم زعفران نگین ۶۱۰۰ تومان/«آتی» قراردادی که چشم انداز قیمت می دهد

هر گرم زعفران نگین ۶۱۰۰ تومان/«آتی» قراردادی که چشم انداز قیمت می دهد

با استفاده از این ابزار مالی نوین می توان به افزایش قدرت پیش بینی پذیری در بازار زعفران کمک کرد.


معاملات قراردادهای آتی زعفران در بورس کالا در حالی از فردا برای نخستین بار در دنیا آغاز می شود که کشف قیمت و پیش بینی آن برای ماه های آینده تاکنون برای کشاورزان و زعفران کاران امری دشوار بوده و هست. این در حالی است که با استفاده از این ابزار مالی نوین می توان به افزایش قدرت پیش بینی پذیری در بازار زعفران کمک کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر، در همین ارتباط اباذر اسدیان، کشاورز و تاجر زعفران گفت: در بازار زعفران پیش بینی دقیقی نسبت به قیمت های آینده این محصول وجود ندارد و کشاورزان نمی توانند نسبت به قیمت های آتی اطمینان خاطر داشته باشند. این در حالی است که اگر قیمت زعفران قابل پیش بینی باشد کشاورز می تواند محصول خود را پیش فروش کند.

وی افزود: با این تفاسیر راه اندازی بازار قراردادهای آتی زعفران می تواند قابلیت پیش بینی قیمت ها را برای کشاورزان فراهم کرده و زمینه معرفی ایران به عنوان تعیین کننده قیمت زعفران در جهان را فراهم کند.

این فعال بازار زعفران در خصوص قیمت زعفران نگین اظهار کرد: طی روز جاری قیمت زعفران نگین در هر کیلو ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که نسبت به سال گذشته حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است. البته طی چند روز اخیر قیمت ها در بازار قدری کاهشی بود و به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز رسید؛ اما دوباره به روند صعودی بازگشت.

سود زعفرانکاران از اجرای خرید توافقی

اسدیان با بیان اینکه علت افزایش یک میلیونی قیمت زعفران اجرای طرح خرید توافقی بوده است، گفت: اجرای این طرح در صورت تداوم و رفع نواقص موجود به نفع کشاورز بوده و سود زعفران کاران را افزایش می دهد. این در حالی است که در زمان برداشت کشاورز مجبود بود زعفران را به قیمت سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بفروشد. اما در این طرح سازمان تعاونی روستایی محصول نگین را به قیمت حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از کشاورزان خرید.

به گفته وی، در زمان برداشت محصول تا نزدیک شدن به عید، به دلیل نیاز کشاورز به پول قیمت زعفران توسط تجار به صورت کاذب با کاهش همراه می شود و کشاورزان محصول خود را به قیمت های ارزان به تجار می فروشند؛ اما در صورتی که در طرح خرید توافقی پول کشاورزان به موقع به آنها پرداخت شود، تداوم اجرای آن به نفع کشاورزان خواهد بود.

وی در خصوص مبنای قیمتی زعفران در بازارهای خارجی گفت: زعفران در بازار اسپانیا بیشتر به صورت محصول نگین و برمبنای ارز دلار خرید و فروش می شود؛ اما اعراب پوشال معمولی را به صورت ریالی از تجار ایرانی خریداری می کنند.

اسدیان ضمن بی اطلاعی از قیمت زعفران در بازارهای خارجی اظهار کرد: تاجران زعفران نگین را به قیمت هر کیلو ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و زعفران پوشال معمولی قلم درشت را نیز به قیمت حدود ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان از بازار داخلی خریداری می کنند؛ اما معلوم نیست این محصول به چه قیمتی در بازارهای خارجی فروخته می شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا