حمایت همه جانبه فولادی ها و سنگ آهنی ها از مصوبه شورای عالی بورس

حمایت همه جانبه فولادی ها و سنگ آهنی ها از مصوبه شورای عالی بورس

دنیای معدن -بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این باره گفت: با احتساب قیمت کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی، برخی از فعالان از اختلاف قیمت ایجاد شده در بورس و بازار، کسب سود کردند که لزوم واقعی شدن قیمت ها در همان ابتدا احساس شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: اگر اجازه دهیم که بازار کار خود، یعنی کشف قیمت از محل عرضه و تقاضا را انجام دهد، بازار تنظیم می شود.

وی اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری به نوعی ایجاد اخلال در بازار است و کنترل قیمت‎ ها، منشا آشفتگی های موجود بود که همچنان ادامه دارد.

احرامیان ادامه داد: برخلاف برخی ادعاها، میزان عرضه در بورس کالا مشکل اساسی زنجیره تولید فولاد نیست، بلکه اصرار دولت بر مداخله در بازار، بزرگترین چالش این صنعت به شمار می رود. اگر به بازار اجازه داده شود که با تقابل عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند، بسیاری از چالش ها حل می شود.

اکبریان: دخالت دستوری و کنترل بازار، سیاست اشتباهی است

در این بین مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن نیز در خصوص این موضوع گفت: دخالت دستوری و کنترل بازار، سیاست اشتباهی است؛ ما برای تعادل بخشی به بازار کالایی، اعتقادی به کارایی روش های کنترل دولتی قیمت نداریم و معتقدیم که اگر تنظیم بازار را تولیدکنندگان داخلی به دست بگیرند، خودشان از لحاظ قیمت و میزان تولید به تعادل می رسند.

وی افزود: در این راستا، فعالیت های چند ساله بورس کالا نشان داده که این بازار بهترین بازار برای به تعادل رسیدن قیمت ها است. در این بورس، قیمت واقعی کشف می شود، زنجیره تولیدکننده تا مصرف کننده با هم مبادله کالایی دارند و هر دو سمت معامله نیز راضی هستند؛ چون از ارزش افزوده ای که روی محصول ورودی خود دارند، می‎توانند سود واحد تولیدی خود را به دست بیاورند.

غرقی: هر گونه اختلال در مکانیسم بورس کالا، رقابت‎پذیری را کاهش می دهد

سجاد غرقی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن نیز در این باره گفت: هر گونه اختلال در مکانیسم بورس کالا، رقابت‎پذیری را کاهش می دهد و تعیین اجباری قیمت ها نتیجه عکس را به همراه دارد.

وی معتقد است: بایستی هر چه سریعتر نسبت به واقعی شدن قیمت کالاها اقدام کرد تا از ادامه دوگانگی قیمت در بازارها جلوگیری شود.

قیافه: عرضه و قیمت گذاری دستوری به نفع اقتصاد کشور نیست

قدیر قیافه، عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران نیز در این خصوص معتقد است: باید اجازه داد که تقابل عرضه و تقاضا قیمت کالا را مشخص کند؛ عرضه و قیمت گذاری دستوری به نفع اقتصاد کشور نیست و دولت نباید برای پیاده سازی اهداف خود، به افرادی خاص فرصت استفاده از رانت های بزرگ را بدهد.

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: از زمان آغاز دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار کالاها، تمامی فعالان بخش خصوص مخالفت خود را با این شیوه اعلام کردند؛ چون اعتقاد داشتند که این نرخ نمی تواند برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا