جلسه فولادسازان با مدیران صمت و اصلاح دستورالعمل کنترل بازار

جلسه فولادسازان با مدیران صمت و اصلاح دستورالعمل کنترل بازار

اکثر تولیدکنندگان از فاصله زیاد قیمت بازار آزاد و بورس کالا گلایه داشتند و پیشنهاد اصلاح پایه عرضه از ۴۲۰۰ به ۸۰۰۰ ، حذف سقف رقابت و اصلاح قیمت پایه از سیف CIS به فوب ایران، اجاره خطوط تولید نورد توسط فولادسازان و دارندگان شمش و ... مطرح شد.


۱- این جلسه، به منظور دریافت نظرات فولادسازان در جهت بهبود فرآیند عرضه و تعادل بازار بود و نمی‌تواند مصوبه اجرایی داشته باشد و طبعاً نظراتی که در خصوص مصوبه جلسه در فضای اجتماعی طرح می‌شود، جنبه اجرایی ندارد.
۲- مصوبه افزایش سقف رقابت بورس کالا از ۵ درصد به ۱۰ درصد به تایید کارگروه تنظیم بازار رسیده و طبق نظر آقای دکتر سرقینی، از یکشنبه اجرایی می‌شود. بعلاوه فرمول پایه قیمت محصولات فولادی اصلاح گردیده و اعلام شد؛ قیمت میلگرد - تیرآهن - ورق گرم معادل ضریب ۱.۱۱ برابری قیمت شمش است. قیمت ورق سرد نیز ۱.۱۴ برابر قیمت ورق گرم و قیمت پروفیل با ضریب۱.۱ نسبت به ورق گرم پایه بورس خواهد بود که از هفته جاری اجرا می‌شود. جهت اطلاع، قیمت پایه شمش طبق دستورالعمل سیف CIS با ارز ۴۲۰۰ است.
۳- جلسه در ادامه شاهد ارایه نقطه نظرات فولادسازان بود. اکثر تولیدکنندگان از فاصله زیاد قیمت بازار آزاد و بورس کالا گلایه داشتند و پیشنهاد اصلاح پایه عرضه از ۴۲۰۰ به ۸۰۰۰ ، حذف سقف رقابت و اصلاح قیمت پایه از سیف CIS به فوب ایران، اجاره خطوط تولید نورد توسط فولادسازان و دارندگان شمش و ... مطرح شد و مقرر گردید پیشنهادات جمع‌بندی و از سوی انجمن فولاد با نشست با فولادسازان بصورت مکتوب ارایه شود.
بر اساس این گزارش، اختلاف بیش از ۹۰ درصدی شاخص بهای تولید و مصرف چالش بزرگ زنجیره فولاد ایران بوده و راهکار آن افزایش عرضه همزمان با افزایش شاخص بهای تولید و مدیریت تقاضا و نزدیک‌تر شدن آن به شاخص بهای مصرف است. به نظر میرسد کارگروه تنظیم بازار به زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری به آزادسازی قیمت ۴۲۰۰ به سطح بازار ثانیه ارز نیاز دارد. در این شرایط، اصلاح تدریجی سقف رقابت بورس کالا می‌تواند ضمن تحریک بخش عرضه، راهکاری موقت برای مدیریت تقاضا و کاهش فاصله بهای تولیدکننده و مصرف کننده باشد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا