عرضه ۲۷۰ میلیون یورو ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما

عرضه ۲۷۰ میلیون یورو ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی گفت: در هفته گذشته و پس از ارایه بسته جدید ارزی دولت، ۲۷۰ میلیون یورو و از ابتدای سال ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، در سامانه نیما عرضه شده است.

 

احمدمهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی، درباره میزان ارز عرضه شده واحدهای عضو این انجمن در سامانه نیما گفت: در هفته گذشته (پس از ارایه بسته جدید ارزی دولت) ۲۷۰ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده است. به این میزان رقم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری که از ابتدا سال به این سامانه عرضه کرده‌ایم را نیز اضافه کنید.
با ارایه بسته جدید ارزی دولت و الزام عرضه ارز پتروشیمی‌ها به عنوان موثرترین بازیگر این بازار، پیش بینی می‌شد که نوسانات این حوزه کاهش یافته و تاثیر محسوسی در بازار احساس شود. این در حالی است که به گفته فعالان بازار ارز، این تزریق ارز محدود و منقطع بوده و تاکنون نتوانسته است بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
در این میان به نظر می رسد تاکیدات و بخشنامه های دولتی به منظور دریافت ارز صادرات پتروشیمی ها آنطور که پیش بینی می‌شد افاقه نکرده است. چرا که همچنان اختلاف قیمت ارز در بازار جذاب بوده و به گفته کارشناسان با توجه به اینکه هزینه های این واحد در بخش جاری و همچنین هزینه ریالی خوراک آنها افزایشی را تجربه نکرده است، فروش ارز در بازار بجای عرضه در سامانه نیما، توجیه اقتصادی بیشتری دارد. به این ترتیب کارشناسان بازار ارز و همچنین صنعت پتروشیمی بر این عقیده‌اند که دولت باید از اهرم‌های دیگری برای تضمین سرعت و حجم ارز عرضه شده این واحد در سامانه نیما استفاده کند.
یکی از این اهرم ها را می توان محاسبه و تسویه ارزی نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی عنوان کرد. مصوبه ای که در دولت قبلی وجود داشت و به نظر می رسد به دست فراموشی سپرده شده است. اهرم دیگری که می تواند برای دریافت به موقع و کامل ارز پتروشیمی‎‌ها به دولت کمک کند، تعیین بازه زمانی برای عرضه ارز  است. به این ترتیب نبض بازار ارز در دست دولت و بر اساس سیاست‌های این حوزه انجام می شود نه خواست پتروشیمی‌ها.
البته صاحبان این صنایع می گویند که نرخ خوراک همین حالا هم نسبت به قیمت خوراک در منطقه بالاست.
اما کارشناسان می گویند  این صنایع از امتیازات زیادی برخوردار هستند؛ نخست اینکه تسویه نرخ خوراک این واحدها ریالی است (واحد پولی که به دلایل مخالف ارزش آن نسبت به سایر واحدهای پولی منطقه کاهش یافته است)، از سویی دیگر اغلب پتروشیمی های صادرات محور در مناطق ویژه اقتصادی واقع شده اند و از معافیت‌های مالیاتی برخوردار هستند. این در حالی است که این واحد ها عموما جوان هستند بنابراین مدت زمان معافیت آن ها از پرداخت مالیات کم نیست. از طرفی صورت های مالی ارائه شده توسط این واحدها نشان دهنده سودده بودن آنها در سال گذشته بوده است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا