سرخوشی های ترکیه دوام نیاورد:

تحریم های جدید آمریکا بر ترکیه، لیر را سرافکنده کرد

تحریم های جدید آمریکا بر ترکیه، لیر را سرافکنده کرد

ترکیه که در روزهای پایانی هفته سرخوش از سرمایه گذاری قطری در این کشور، با افزایش قیمت لیر و تقویت نسبی اقتصاد خود رو به رو شده بود در ساعات پایانی روز جمعه در پی تهدیدهای جدید آمریکا دوباره روند سقوط لیر را از سر گرفت.

آخرین روز کاری در بازارهای جهانی با خبرهای تأثیرگذار بر شاخص ها همراه بوده است که در این میان به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، افت قیمت لیر ترکیه در آخرین روز کاری هفته در حالی به ثبت رسید که کاخ سفید این کشور را با تحریم های جدید تهدید کرد.

ترکیه که در روزهای پایانی هفته سرخوش از سرمایه گذاری قطری در این کشور، با افزایش قیمت لیر و تقویت نسبی اقتصاد خود رو به رو شده بود در ساعات پایانی روز جمعه در پی تهدیدهای جدید آمریکا دوباره روند سقوط لیر را از سر گرفت.

به این ترتیب، استیو منوچین، رئیس خزانه داری آمریکا در روز جمعه اعلام داشت که اگر ترکیه تصمیم جدیدی برای آزادی کشیش آمریکایی اتخاذ نکند، تحریم های جدیدی در راه ترکیه خواهد بود.

در این بین، ترامپ در آخرین توئیت خود اعلام داشته که آمریکا هیچ هزینه ای را برای آزادی کشیش آمریکایی که در حبس خانگی به سر می برد، متحمل نخواهد شد.

این در حالی است که، ارزش برابری دلار با لیر ترکیه در معاملات صبح امروز 7 درصد منفی شد و تا کنون دو سوم از ارزش خود را از ابتدای سال جاری تا به حال از دست داده است .

اما اغلب بازارهای جهانی در روز جمعه با کاهش شاخص ها همراه شدند در حالی که شاخص های ترکیه به روزهای منفی خود بازگشتند.

در بازارهای آمریکا شاخص های فیوچر با روند منفی همراه شدند و شاخص داوجونز کاهش 0.1 درصدی را به ثبت رساند. شاخص اس اند پی نیز 0.1 درصد افت کرد و نزدک نیز 0.2 درصد روند کاهشی را از آن خود کرد.

بازارهای اروپایی نیز به حرکت در مدار منفی ادامه دادند در حالی که ترس از سرایت بحران از ترکیه به بانک های اروپایی، فرصت سرمایه گذاری را در این منطقه از بین برده است .

در بازارهای آسیایی، روند حرکتی شاخص ها اغلب نوسانی گزارش شد در حالی که نیکی ژاپن و شانگهای چین نیز روند منفی را از خود به جای گذاشت.

اما در بازارهای کالایی، قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس با افزایش رو به رو شد.

پیش بینی کاهش تولیدات نفتی عربستان موجب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد و قیمت نفت برنت را با افزایش 0.5 درصدی به هر بشکه 71 دلار و 80سنت رساند.

قیمت نفت وست تگزاس نیز با رشد 0.6 درصدی هر بشکه 65 دلار و 91 سنت معامله شد.

در بازار جهانی طلا، قیمت این کالا با افزایش 0.6 درصدی به هر اونس یک هزار و 191 دلار رسید.

در رینگ فلزات لندن، قیمت آلومینیوم به هر تن دو هزار و 33 دلار رسید. مس لندن نیز معادل هر تن 6 هزار و 933 دلار مبادله شد.

هر تن سرب دو هزار و یک دلار و هر تن نیکل 13 هزار و 552 دلار معامله شد. قیمت قلع نیز به هر تن 18 هزار و 707 دلار رسید و  هر تن روی دو هزار و 380 دلار مبادله شد. 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا