توسط کارشناس بازار صورت گرفت:

بررسی جزئیات تأثیرات اقتصادی جنگ تعرفه ای آمریکا و چین

بررسی جزئیات تأثیرات اقتصادی جنگ تعرفه ای آمریکا و چین

با افزایش تنش های تجاری بخش صادراتی امریکا نیز محدود تر شده است و وضع تعرفه بر کالاهای صادراتی این کشور به خصوص در بخش کشاورزی موجب شده است تا سطح صادرات امریکا نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت قابل توجهی همراه شود. از سوی دیگر افزایش تورم مصرف کننده موجب فشار بیشتر بر سطح مصرف کالاهای داخلی در مقابل کالاهای ارزان وارداتی می شود که جمیع تاثیرات این دو عامل به تقویت بخش واردات و تضعیف صنایع داخلی و بخش صادراتی امریکا می انجامد.

وضعیت بازارهای جهانی طی هفته های گذشته با نوسانات شدیدی همراه بوده است که عمده دلیل آن افزایش شتاب وضع تعرفه ها بر اقلام وارداتی دو غول اقتصادی جهان، یعنی چین و امریکا است، اما تداوم چنین شرایطی برای وضعیت هیچ یک از قطب های اقتصادی جهان مثبت ارزیابی نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، سینا سلیمانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند تغییرات اقتصادی در جهان با وجود جنگ دو ابرقدرت اقتصادی بیان داشت: با وجود روند افزایشی در برخی از شاخص های اقتصادی امریکا مانند سطح اشتغال، نشانه هایی از عدم تاثیر گذاری سیاست های دولت امریکا، در مورد وضع تعرفه های سنگین بر کالاهای وارداتی، مشاهده می شود. وضع تعرفه های سنگین بر کالاهای وارداتی و افزایش قابل توجه ارزش دلار در برابر سایر ارز ها مشخصا موجب افزایش جذابیت واردات و کاهش تراز تجاری امریکا می شود.

وی در این خصوص افزود: سیاست های دولت امریکا و فدرال رزرو طی یک سال اخیر موجب شده است تا تورم مصرف کننده نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش یابد ، در مقابل ارزش دلار در مقابل ارزهای مرجع بین المللی به طور میانگین 8 درصد افزایش یافته است. با افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، سطح مصرف کالاهای مصرفی و اساسی وارداتی برای مصرف کنندگان امریکایی افزایش می یابد زیرا با افزایش ارزش دلار، کالاهای وارداتی برای مصرف کنندگان امریکایی ارزان تر از تولیدات مشابه داخلی خواهد بود.

سلیمانی در خصوص تنش های حاکم بر روابط تجاری آمریکا اشاره داشت: با افزایش تنش های تجاری بخش صادراتی امریکا نیز محدود تر شده است و وضع تعرفه بر کالاهای صادراتی این کشور به خصوص در بخش کشاورزی موجب شده است تا سطح صادرات امریکا نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت قابل توجهی همراه شود. از سوی دیگر افزایش تورم مصرف کننده موجب فشار بیشتر بر سطح مصرف کالاهای داخلی در مقابل کالاهای ارزان وارداتی می شود که جمیع تاثیرات این دو عامل به تقویت بخش واردات و تضعیف صنایع داخلی و بخش صادراتی امریکا می انجامد. کما اینکه طی ماه های اخیر شاهد نشانه هایی از کاهش شتاب تولیدات صنعتی امریکا هستیم به طوری که میانگین نرخ رشد تولیدات صنعتی از 0.45 درصد به 0.1 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با تضعیف بخش صادراتی امریکا، سطح اشتغال در بخش صادراتی که سرانه درآمد آن کیفی تر و بالاتر از سرانه درآمد مشاغل بخش وارداتی است، کاهش یافته و مشاغل جایگزین در بخش واردات ایجاد می شود. ممکن است تاثیرات این امر در کوتاه مدت با رشد سطح شاخص های اشتغال امریکا پنهان بماند اما در صورت تداوم وضعیت کنونی، مستقیما بر سرانه درآمد و GDP ایالات متحده تاثیر خواهد گذاشت که در نهایت به افت ارزش دلار خواهد انجامید.

سلیمانی خاطرنشان ساخت: وضع تعرفه های تجاری نه تنها بر تراز تجاری امریکا تاثیر چشمگیری نداشته است، بلکه با افزایش ارزش دلار میزان واردات کالا و خدمات افزایش می یابد زیرا 60 درصد از کالاهای چینی که به امریکا وارد می شود، دیگر در داخل امریکا تولید نمی شود، بنابراین بخش عمده ای از این محصولات از طریق سایر کشورها به امریکا وارد خواهد شد. لذا ادامه رشد کسری بودجه و عدم افزایش تراز تجاری امریکا قابل پیش بینی است که این امر می تواند مانع از رشد بیشتر ارزش دلار در آینده نزدیک شود. اما رویکرد دولت چین در مقابل سیاست های کنشگرانه دولت امریکا کاملا متفاوت بوده است به طوری که سیاست گذاران این کشور در حال جایگزینی بازارهای هدف صادراتی برای محصولات خود هستند. به طور مثال با توافقات انجام شده، سطح مبادلات تجاری چین و روسیه تا انتهای سال 2018 به 100 میلیارد دلار خواهد رسید.

این کارشناس بازار کامودیتی در ادامه متذکر شد: بازارهای کامودیتی طی ماه های اخیر عمدتا به دلیل افزایش ارزش دلار و ریسک تجاری ناشی از جنگ تجاری امریکا و چین ، روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده اند که این امر موجب کاهش چشمگیر تقاضای کاغذی یا سرمایه گذاری در این بازارها و افزایش سطح ذخایر این محصولات شده است.

وی در خصوص روند تغییرات اقتصادی و سیاسی در چین بیان داشت: دولت چین طی یک ماه گذشته اعلام کرده است که حاضر به مذاکره با هر کشوری که خواهان مذاکره باشد است. همچنین در انتهای ماه جاری میلادی، مذاکراتی در سطح وزرا بین دولت امریکا و چین در جهت یافتن راه حلی برای پایان دادن به تنش های تجاری اخیر برگذار خواهد شد. لذا این احتمال وجود دارد که ارزش دلار طی ماه های آتی روند کاهشی به خود بگیرد و فضایی را برای احیای بازارهای مالی ایجاد کند. زیرا علاوه بر افت شدید قیمت ها در بازارهای کامودیتی، جذابیت بازارهای بدهی نیز افزایش یافته است به طوری که بازده اوراق 10 ساله امریکا طی ماه های اخیر به سه درصد رسید و روند کاهش اندک و توقف رشد بازده این اوراق طی هفته های اخیر نشان می دهد که پتانسیل رشد بیشتر برای ارزش دلار کاهش یافته است.

سلیمانی در ادامه افزود: بنابراین می توان انتظار داشت طی یک تا دو ماه آینده، بازارهای کامودیتی به ثبات رسیده و با افزایش قیمت ها رو به رو شوند. به طور مشخص، سطح 97 تا 98 واحدی برای شاخص دلار بسیار حیاتی و با اهمیت است که در صورت افت شاخص دلار از این محدوده، می توان انتظار بازگشت بهای محصولات کامودیتی در بازارهای جهانی را داشت. علاوه بر آن ، با فرا رسیدن فصل سرما، اعمال محدودیت ها بر تولیدکنندگان چینی محصولات کامادیتی بخصوص بخش فولاد و محصولات فولادی، ذغال سنگ و روی و همچنین در بازارهای انرژی و محصولات شیمیایی به خصوص در بخش متانول، اوره و محصولات پلیمری، موجب می شود تا سطح عرضه محدود تر شود. محدودیت های امسال دولت چین که در نیمه ابتدایی ماه آگوست اعلام شد، نسبت به سال گذشته هم از نظر مقداری و هم از نظر دامنه شمولیت کالاها افزایش یافته است بنابراین بخش عرضه در بازارهای کامودیتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته تنگ تر خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا