معیار شفافی برای تعیین قیمت زغال سنگ وجود ندارد

معدن در ایران جدی گرفته نمی شود

معدن در ایران جدی گرفته نمی شود

گروه معادن >زغال‌سنگ - از مهمترين چالش های 5 سال اخیر معدنکاران زغال سنگ می توان به نبود معیار شفاف برای تعیین قیمت زغال سنگ، ايمنی پايین معادن، عدم به کارگیری تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا در بهره برداری از معادن جهت تولید کنسانتره زغال سنگ با کیفیت قابل قبول و ويژگی های زمین شناسی معادن زغال سنگ ايران اشاره کرد

به گزارش ماین نیوز، معدن در ایران مشکلات زیادی دارد. نبود روشی شفاف برای تعیین قیمت زغال سنگ، وجود خريدار انحصاری، مطالبات معوق معدنکاران زغال سنگ، هزينه های بالای استخراج معادن و استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات سنتی تنها بخشی از این مشکلات است. مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی چالش های معدنکاری زغال سنگ در ایران را بررسی کرده است.

طبق این گزارش، در ايران با توجه به وجود منابع سرشار نفت و گاز و سیاست های کلی کشور، رغبتی برای تأسیس و سرمايه گذاری برای احداث نیروگاه های زغال سوز وجود نداشته و تنها يك پروژه نیروگاهی زغال سوز در کشور در حال اجراست و آغاز عملیات اجرايی و بهره برداری از آن منتظر تأمین سرمايه پروژه است، اما زيرساخت های نیروگاه عمدتاً عملیاتی شده است. به همین دلیل از ديدگاه انرژی در ايران اهمیت چندانی به زغال سنگ داده نشده است و عمده مصرف زغال سنگ کك شو فقط به کارخانه ذوب آهن اصفهان اختصاص داده شده است که در آن از روش کوره بلند، فولاد و محصولات فولادی تولید می شود.

به این ترتیب، وجود خريدار انحصاری زغال سنگ کك شو برای معدنکاران زغال سنگ مشکلات عديده ای را ايجاد کرده است و ضمن عدم امکان ورود زغال سنگ به بورس کالا، عموماً اختلاف نظرات زيادی در قیمت گذاری اين ماده معدنی وجود داشته است. عمده معادن زغال سنگ ايران در استان های کرمان، خراسان جنوبی، سمنان، يزد و مازندران قرار دارند. تولیدکنندگان عمده زغال سنگ در کشور که در منطقه طبس قرار دارند زير نظر بخش شبه دولتی فعالیت می کنند. میزان تولید زغال سنگ توسط بخش خصوصی واقعی در کشور، سالیانه حدود 250.000 تن کنسانتره زغال سنگ است.

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، از مهمترين چالش های 5 سال اخیر معدنکاران زغال سنگ می توان به نبود معیار شفاف برای تعیین قیمت زغال سنگ، ايمنی پايین معادن، عدم به کارگیری تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا در بهره برداری از معادن جهت تولید کنسانتره زغال سنگ با کیفیت قابل قبول و ويژگی های زمین شناسی معادن زغال سنگ ايران اشاره کرد که مشکلات زيادی را برای معدنکاران زغال سنگ و مصرف کنندگان اين محصول ايجاد کرده است.

مطابق آمار رسمی، قیمت زغال سنگ اعلام شده در 5 سال اخیر در بنادر چین (CFR China) و بنادر استرالیا (FOB Aust) بین 79 دلار (کمترين )و 272 دلار (بیشترين) متغیر بوده است.

از طرفی آماری دیگر نشان می دهد که در 5 سال اخیر قیمت خريد زغال سنگ داخلی توسط ذوب آهن اصفهان همواره کمتر از قیمت خريد زغال سنگ خارجی بوده است که در سال 1395 اين اختلاف قیمت به حدود 90 درصد رسیده است که عمدتاً به دلیل غیررقابتی بودن بازار و کیفیت زغال سنگ داخلی بوده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا