عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد:

کاهش ۷۰درصدی هزینه دولت در خرید تضمینی با استفاده از بورس کالا

کاهش ۷۰درصدی هزینه دولت در خرید تضمینی با استفاده از بورس کالا

در خرید تضمینی حد فاصل نرخ تعیین شده برای گندم تا قیمت فروش در بازار مصرفی تحت تاثیر عدم پرداخت به موقع بهای کشاورز به جیب دلالان می رود، اما با عرضه این محصول در بورس ریشه دلالی و رانت خشکانده می شود.


در طرح قیمت تضمینی حدود ۷۰درصد از هزینه های دولت برای خرید تضمینی کاسته می شود چراکه تجربه معامله ذرت و جو به صورت قیمت تضمینی در دوسال گذشته نشان داد که قیمت بازار در حدود ۷۰درصد قیمت تضمینی بوده و دولت تنها باید ۳۰ درصد مابه التفاوت را به کشاورزان پرداخت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالای ایران، عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر حذف رانت و واسطه گری با عرضه محصولات در بورس کالا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  در خرید تضمینی حد فاصل نرخ تعیین شده برای گندم تا قیمت فروش در بازار مصرفی تحت تاثیر عدم پرداخت به موقع بهای کشاورز به جیب دلالان می رود، اما با عرضه این محصول در بورس ریشه دلالی و رانت خشکانده می شود.

علی ابراهیمی با اشاره به عرضه گندم در بورس کالا به روش قیمت تضمینی و برنامه مسوولان برای عرضه کل گندم تولیدی کشور طی سال های آینده بر مبنای این سیاست، گفت: در حال حاضر یکی از معضلات و مشکلاتی که دولت در خرید گندم به روش خرید تضمینی با آن رو به روست، در پرداخت کردن به موقع مطالبات کشاورزان است اما زمانی که این محصول در بورس عرضه شود به طور یقین این مشکل رفع می شود که از نتایج آن هم کشاورز سود خواهد برد و هم دولت منتفع خواهد شد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا به جای سیاست خرید تضمینی توسط دولت اشاره کرد و اظهار داشت: جایگزینی نظام خرید تضمینی با قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بر مبنای معامله در بورس کالا، در راستای توسعه اقتصاد ملی در بخش کشاورزی، کمک به نظام مالی دولت از طریق کاهش بار مالی تحمیلی ناشی از اجرای سیاست خرید تضمینی و همچنین افزایش سود کشاورزان منافع بسیار زیادی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه اصلی ترین مزیت اجرای این سیاست اطمینان بخشی به کشاورزان است تا با برنامه ریزی به کشت یک محصول اقدام کند یا خیر، افزود: در اجرای سیاست قیمت تضمینی با توجه به اینکه دولت متعهد است تنها مابه التفاوت قیمت بازار و قیمت تضمینی تعیین شده را پرداخت کند، صرفه جویی هزینه های دولت و عدم نیاز به صرف اعتباراتی از بودجه بابت خرید گندم را به همراه دارد. به عبارت بهتر در طرح قیمت تضمینی حدود ۷۰درصد از هزینه های دولت برای خرید تضمینی کاسته می شود چراکه تجربه معامله ذرت و جو به صورت قیمت تضمینی در دوسال گذشته نشان که قیمت بازار در حدود ۷۰درصد قیمت تضمینی بوده و دولت تنها باید ۳۰ درصد مابه التفاوت را به کشاورزان پرداخت کند.

ابراهیمی ضمن اعتقاد به اینکه اجرای سیاست قیمت تضمینی در راستای حمایت از کشاورزان است، پیرامون اثرات عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا مطابق ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی اظهارداشت: عرضه گندم به عنوان یک کالای اساسی در بورس کالا مطابق این ماده قانونی ضمن ایجاد شفافیت و برقراری رابطه مستقیم بین تولیدکننده و خریدار واقعی، به ثبت جامع و یکپارچه اطلاعات کشاورزان و محصولات آنها در سامانه رسمی بورس کالا کمک می کند. زیرا به طور کلی هر کالایی در بورس مورد معامله قرار گیرد، شفافیت تجارت در آن کاملا واضح است.

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی در مجلس تاکید کرد: در بورس کالا حتی اگر معامله کالاهای اساسی در قالب طرح قیمت تضمینی هم انجام نشود، باز از شفافیت برخوردار بوده و ارقام و اطلاعات ثبت شده در آن قابلیت اتکا و برنامه ریزی بالایی را داراست.

وی با تاکید بر حذف رانت و واسطه گری با استفاده از مکانیسم بورس، گفت: در حال حاضر مبادلات گندم میان دولت و کشاورزان به نفع واسطه ها تمام می شود، زیرا دلالان با تزریق پول نقد می توانند به سرعت محصولی که کشاورزان با زحمات فراوان تولید کرده اند را با بهای ناچیز خریداری کنند. اما با عرضه گندم در بورس کالا، مصرف کننده محصول را می خرد و کشاورز ظرف کوتاه ترین زمان به عمده پول خود می رسد.

 ابراهیمی تصریح کرد: مجلس در برنامه ششم توسعه دولت را موظف کرده است تا  سامانه ای را تعریف کند که تمامی دادو ستد ها در آن ثبت شود و مردم در جریان معاملات قرار گیرند. حال آنکه در  بورس کالا  همه معاملات در سامانه های الکترونیکی مجهزی ثبت می شود و این بورس با استفاده از سامانه معاملاتی خود می تواند رانت را ریشه کن کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا