شفاف‌سازی قیمت‌ مواد معدنی با استفاده از بورس کالا

شفاف‌سازی قیمت‌ مواد معدنی با استفاده از بورس کالا

علیرضا سیاسی‌راد با بیان اینکه توجه بیشتر مسوولان به تولید سنگ‌آهن در کشور می‌تواند نویدبخش آینده‌ای درخشان در صنایع معدنی باشد؛ گفت: استفاده از بورس کالا می‌تواند موجب شفاف‌سازی قیمت‌های مواد معدنی شود چنانکه می‌توانیم از ظرفیت‌های بورس در جهت تقویت تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن بهره ببریم.


دبیر سابق انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: استفاده از بورس کالا می‌تواند موجب شفاف‌سازی قیمت‌های مواد معدنی شود چنانکه می‌توانیم از ظرفیت‌های بورس در جهت تقویت تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن بهره ببریم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ماین نیوز؛ علیرضا سیاسی‌راد با بیان اینکه توجه بیشتر مسوولان به تولید سنگ‌آهن در کشور می‌تواند نویدبخش آینده‌ای درخشان در صنایع معدنی باشد؛ گفت: استفاده از بورس کالا می‌تواند موجب شفاف‌سازی قیمت‌های مواد معدنی شود چنانکه می‌توانیم از ظرفیت‌های بورس در جهت تقویت تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن بهره ببریم.

وی اضافه کرد:‌ در صورتی‌که دولت سرمایه‌گذاری موثری در بخش سنگ‌آهن انجام دهد، طی چند سال آینده مشکل تامین سنگ‌آهن حل خواهد شد.

سیاسی راد اضافه کرد: اکنون به دلیل ریسک بالا و طرح مجدد عوارض بر صادرات سنگ‌آهن، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران کنسانتره‌ و گندله‌ و حتی فولاد از سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ‌آهن اجتناب می‌کنند؛ چنانکه روند صادرات سنگ‌آهن در چهار سال گذشته نزولی بوده و ۲۴میلیون تن در سال ۹۲، به ۷ میلیون تن در سال ۹۶ رسیده و این به دلیل افزایش مصرف داخلی و کاهش قیمت جهانی بوده است.

وی گفت: در صورتی‌که دولت تعرفه‌ای برای سنگ‌آهن تعیین نکند، کاهش صادرات این محصول تا چند سال آینده خودبه‌خود اتفاق می‌افتد، زیرا تا وقتی مشتری داخلی هست، انگیزه‌ای برای صادرات نداریم.

این فعال حوزه تولید سنگ‌آهن کشور معتقد است؛ در صورتی‌که دولت در فرآیند فروش بازار و صادرات سنگ‌آهن دخالت نکند، قیمت سنگ‌آهن به‌طور طبیعی از سوی بازار تعیین شده و صادرات در آینده‌ای نزدیک به صفر خواهد رسید.

دبیر سابق انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه افزایش تعرفه سنگ‌آهن موجب کاهش قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان این محصول در معامله با فولادی‌ها می‌شود، گفت: دخالت تعرفه‌ای دولت بر قیمت بازار داخل تاثیر گذاشته و از ارزش سنگ‌آهن در داخل می‌کاهد. دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: با توجه به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، اهمیت اکتشاف و خرید دستگاه‌های جدید بیش از پیش شده و دولت باید هرچه سریع‌تر راهکارهایی برای تقویت این حوزه در نظر بگیرد.

به گفته وی، با وجود شرایط کنونی در حوزه تولید سنگ‌آهن و افزایش فولادسازی کشور تا چند سال آینده شاید مجبور به واردات سنگ‌آهن از خارج شویم.سیاسی‌راد در پایان بیان کرد: توجه بیشتر مسوولان به تولید سنگ‌آهن در کشور می‌تواند نویدبخش آینده‌ای درخشان در معدن و صنایع معدنی کشور باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا