شادمانی شاخص ها در پی زمزمه های آغاز مذاکرات صلح تجاری

شادمانی شاخص ها در پی زمزمه های آغاز مذاکرات صلح تجاری

در حالی که آمریکا و چین آماده می شوند تا نخستین مذاکره تجاری خود را در ماه ژوئن آغاز کنند، لیر ترکیه نیز به دلیل اعلام آمادگی قطر برای سرمایه گذاری در این کشور با روند افزایشی همراه شد.

بازارهای آسیایی آخرین روز کاری هفته را در مدار مثبت به سر بردند در حالی که زمزمه های صلح تجاری میان آمریکا و چین و رونق نسبی قیمت لیر ترکیه، متغیرهای جهانی را کمی نسبت به ایجاد ثبات در منطقه امیدوار کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در حالی که آمریکا و چین آماده می شوند تا نخستین مذاکره تجاری خود را در ماه ژوئن آغاز کنند، لیر ترکیه نیز به دلیل اعلام آمادگی قطر برای سرمایه گذاری در این کشور با روند افزایشی همراه شد.

به این ترتیب، بازارهای آسیایی شاهد رشد 0.4 درصدی شاخص آسیا پاسفیک بودند در حالی که شاخص نیکی ژاپن نیز 0.5 درصد افزایش یافت.

در بازار آمریکا، شاخص داوجونز رشد 1.5 درصدی داشت و اس اند پی آمریکا نیز 0.7 درصد مثبت شد .

خبرهایی مبنی بر آغاز مذاکرات معاون وزیر تجاری چین، وانگ شوون، با همتای آمریکایی خود برای رفع مشکلات تعرفه ای بین دو کشور توانست کمی اوضاع اقتصادی جهان را آرام کند.

اما به نظر می رسد چین مسیر طولانی تا رسیدن به توافق در پیش داشته باشد، لری کدلا مشاور اقتصادی کاخ سفید در این خصوص اظهار داشت: اگر چین در رفتار اقتصادی خود تغییرات مورد نظر کاخ سفید را اعمال نکند، مشکل تعرفه ها به یک مشکل بدون راه حل تبدیل می شود.

خبر آغاز مذاکرات تجاری موجب شد شاخص های چین عکس العمل جدیدی را نشان دهند.

 شاخص شانگهای با رشد 0.1 درصدی همراه شد در حالی که در آخرین ساعات معاملاتی روز قبل 0.6 درصد افت کرده بود.

شوجی شیروتا، مدیر تحلیل گران اقتصادی بانک اچ اس بی سی در توکیو در این خصوص گفت: به دلیل بحران پولی ترکیه، سرمایه گذاران ترجیح می دهند که سرمایه های خود را از بازارهای نوظهور به بازارهای پیشرفته منتقل کنند. اما اگر چشم انداز طولانی مدت آمریکا را در نظر داشته باشیم متوجه خواهیم شد که اگر این تحریم ها و تعرفه های مالیاتی ادامه دار باشد، اقتصاد آمریکا ضربه سنگینی را متحمل می شود و دوره اول ریاست جمهوری ترامپ با نتایج منفی در آمریکا همراه خواهد شد. اما به نظر می رسد ترامپ برای دوره دوم ریاست جمهوری خود نقشه های بدتری برای اقتصاد دنیا داشته باشد.

از سوی دیگر، تصمیم قطر برای سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در ترکیه توانسته کمی اقتصاد این کشور را نسبت به روزهای تلخ گذشته تغییر دهد.

اما در بازار نفت، قیمت این کالا با تغییرات اساسی در روزهای گذشته همراه شد. افت تقاضای جهانی برای خرید نفت با وجود افزایش قیمت این کالا در معاملات روز پنجشنبه در حالی به ثبت رسید که به نظر می رسد رشد شاخص های جهانی تنها عامل تغییر مثبت قیمت این کالا بوده است .

اما در معاملات روز جمعه قیمت نفت دوباره به مدار نزولی بازگشت و قیمت نفت برنت با افت 0.1 درصدی هر بشکه 71 دلار و 36 سنت به معامله رسید.قیمت نفت وست تگزاس هم با کاهش 0.05 درصدی هر بشکه 65 دلار و 43 سنت معامله شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا