مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک سامان:

آزاد سازی نرخ ارز، محرک بازار سرمایه

آزاد سازی نرخ ارز، محرک بازار سرمایه

محرک اصلی رشد بازار سرمایه در هفته های اخیر بحث آزاد شدن نرخ دلار شرکت های صادراتی است.


مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک سامان در خصوص اثر سیاست های جدید ارزی دولت در بازار سرمایه گفت: محرک اصلی رشد بازار سرمایه در هفته های اخیر بحث آزاد شدن نرخ دلار شرکت های صادراتی است.

حمیدرضا مهرآور، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک سامان در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: طبق صحبت های رئیس بانک مرکزی به غیر از کالاهای گروه یک که همان اقلام اساسی مورد نیاز مردم است، سایر گروه های کالایی به بازار ثانویه منتقل شدند. با این تصمیم عملا عمق بازار اول به حداکثر 10 میلیارد دلار خواهد رسید که با توجه به عمق پایین آن به نظر نمی رسد دولت در تامین ارز مورد نیاز به مشکل بر بخورد؛ خصوصا که تعداد این اقلام به کمتر از 20 مورد خواهد رسید و نظارت بر آن ها به منظور جلوگیری از رانت کار مشکلی نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک سامان ادامه داد: آزاد شدن دلار شرکت های صادراتی تاثیر مثبتی بر سود آوری شرکت ها خواهد گذاشت. به طور مثال فقط شرکت های پتروشیمی تولید کننده اوره و متانول مجموعا سه میلیارد دلار ارزآوری دارند که رشد نرخ تسعیر ارز این شرکت ها از 4300  به 7000 تومان بالای هشتاد هزار میلیارد ریال سوداوری به دنبال خواهد داشت و این مسئله به طور قطع اثرات مثبتی در اقبال سرمایه گذاران به سهام این شرکت ها می گذارد. کما اینکه در چند هفته اخیر بازدهی سهام این شرکت ها بعضا به بالای 30 درصد رسیده است.

حمیدرضا مهرآور محرک اصلی رشد بازار سرمایه در هفته های اخیر را بحث آزاد شدن نرخ دلار شرکت های صادراتی دانست و گفت: اخبار مربوط به این مساله مهم ترین عامل تاثیرگذار بر تقاضای بازار است. افزایش ارزش معاملات بازار در هفته های اخیر خود گویای این مسئله است؛ به نحوی که میانگین ارزش معاملات روزانه بورس در فروردین ماه 180 میلیارد تومان، در اردیبهشت ماه 253 میلیارد تومان، در خردادماه 416 میلیارد تومان و در تیر ماه به بیش از 548 میلیارد تومان رسید. در پی این افزایش تقاضا شاخص کل بورس از 96 هزار واحد در آخرین روز کاری سال 96 به بیش از 133 هزار واحد در 15 مرداد ماه رسیده و رشدی 38 درصدی را تجربه کرد.

در ادامه مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک سامان به بند عملیات بازار باز که در بسته سیاست ارزی دولت ئیش بینی شده، اشاره کرد و گفت: عملیات بازار باز درواقع فعالیتی است که در آن بانک مرکزی با خرید و فروش گروه خاصی از اوراق بهادار، در تلاش برای اجرای سیاست های انقباضی یا انبساطی خود است.

وی ادامه داد: عموما یک طرف این عملیات بانک مرکزی و طرف دوم بانک ها هستند.در شرایطی که حجم نقدینگی سرگردان در اقتصاد بالا باشد بانک مرکزی با اجرای سیاست های انقباضی اقدام به فروش این اوراق خواهد کرد. این اقدام علاوه بر کاهش نقدینگی جامعه در نرخ های سود بین بانکی نیز تاثیر مستقیم دارد و با توجه به اینکه بازار سرمایه بطور غیرمستقیم تحت تاثیر سود بین بانکی است لذا عملیات بازار باز، بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حمیدرضا مهرآور تاکید کرد: طبیعی است که اثرات سیاست های انبساطی و انقباضی در بازار سرمایه یکسان نخواهد بود.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه فعالیت بانک مرکزی در بازار اوراق بیشتر خواهد شد لذا نرخ های اوراق موجود در بازار نیز واقعی تر شده و گپ های اختلاف بازدهی اوراق کمتر می شود و چشم انداز روشن تری را برای بازار سرمایه می توان تصور کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا