بسته خبری 97,16؛

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.


کارگروه کنترل نقدینگی تشکیل شود

مقام معظم رهبری به دولت دستور دادند با تشکیل یک کارگروه قوی، پُرکار، دانا، خطرپذیر و شجاع جهت بررسی مشکل بانک‌ها و نقدینگی اجازه ندهند این نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا و مسکن سرازیر شود.

مشاهده کل خبر


رونق بورس به معنای حرکت صحیح نقدینگی

حجت الاسلام حسن روحانی، در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی، برنامه های دولت در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشریح و مواضع کشورمان را درباره تازه ترین مسایل منطقه ای و بین المللی تبیین کرد. رئیس جمهور با اشاره به رونق شاخص های بورس در کشور گفت: می بینیم که در یک روز، شاخص بورس ما چند هزار واحد افزایش می یابد که این به معنی امید مردم است. زمانی که رونق بورس را می بینیم یعنی نقدینگی درست هدایت می شود و به سمت تولید می رود.

مشاهده کل خبر


افزایش ۴ برابری درآمدهای مالیاتی

وزیر اقتصاد اجرای طرح جامع مالیاتی را عاملی در جهت افزایش ۴ برابری درآمدها دانست و گفت: هم اکنون در کشور پیمانکار خارجی وجود ندارد. به گفته مسعود کرباسیان، افزایش رضایت مودیان براساس نظرسنجی صورت گرفته در رابطه با دولت الکترونیک، شناسایی مودیان جدید که بالغ بر ۲۰ هزار تومان به منابع درآمد از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی افزوده است، مودیان جدید و کاهش رسیدگی با توجه به استفاده از مدیریت اریس به طرح های محدود شده، ۲۵ درصد مودیان و بقیه نیز در ارتباط با این مدیریت مورد ارزیابی قرار داده شده است.

مشاهده کل خبر

 

سهام، سپر تورمی

رییس سازمان بورس اوراق بهادار در برنامه زنده "نگاه یک"، از تصویب مشوق های جدید مالیاتی، عرضه نفت خام در بورس انرژی، ثبات بازار سرمایه در تکانه های اقتصادی، رشد حجم معاملات و افزایش سطح اقدامات نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و از شفافیت بورس کالا گفت. دکتر محمدی رشد بی سابقه بازار سرمایه را محصول ورود نقدینگی های جدید، سودآوری شرکت ها و تغییرات نرخ ارز دانست و عنوان کرد: مهمترین دلیل رشد شاخص در روزهای اخیر، حرکت نقدینگی سایر بازارها به بازار سرمایه بود. محدودیت های بازارهای رقیب ظرفیت جذب سرمایه گذاری آنها را کاهش داد و در نتیجه منابع جدیدی به بازار سرمایه وارد شد و روند داد و ستد های بازار سرمایه نشان می دهد اکنون ورود نقدینگی از سوی سرمایه گذاران حقیقی به شکل کم سابقه ای بیش از سرمایه گذاران حقوقی است.

مشاهده کل خبر


معاملات آتی سکه از بورس حذف نمی شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قرار نیست معاملات آتی سکه از بورس حذف شود و تلاش می کنیم که محدودیت های ایجاد شده را برطرف کنیم. پیش از این حامد سلطانی نژادمدیرعامل بورس کالا نیز در این باره گفته بود: این ادعا که معاملات آتی سکه بورس کالا باعث افزایش قیمت سکه و خط دهی به بازار نقد شده است، نه از لحاظ نظری و نه عملی درست نیست.

مشاهده کل خبر


کنترل بازار ثانویه از طریق بازار باز و بازارهای مالی

رئیس بانک مرکزی در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما گفت: درباره بازار سرمایه به طور جدی برنامه دارم و با رئیس سازمان بورس و کارشناسان بازار سرمایه در این باره گفتگو کردیم و بسیار مهم است که کنترل بازار ثانویه را از طریق بازار باز و بازارهای مالی انجام می دهیم. عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه متأسفانه اکنون بازار پول، بازار غالب است، اضافه کرد: بیشتر از 85 درصد بازار مالی کشورمان بازار پول است و باید کمک کنیم بازار پول در خدمت تأمین مالی کوتاه مدت و بازارهای مالی مانند بورس و بیمه به سمت تأمین مالی های بلندمدت بروند و این اتفاق باید در کشور بیفتد و اکنون فرصت خوبی است و در این زمینه ایده و علاقه دارم.

مشاهده کل خبر


بورس کالا، بازارها را شفاف و قیمت ها را واقعی کرده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، «دو نرخی شدن کالاها را عامل ایجاد فساد و رانت در بازار» دانست و گفت: توسعه دامنه فعالیت بورس کالا به اکثر کالاها به شفافیت و واقعی سازی قیمت ها کمک می کند. یدالله صادقی به نقش بورس کالا در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: بورس کالا نسبت به دیگر بازارها شفاف تر است و با رعایت قواعد این بازار و آزادی عمل برای ورود عرضه کنندگان و خریدارانی که اهلیت داشته باشند، شاهد توسعه دامنه فعالیت بورس کالا به اکثر کالاها خواهیم بود که این اقدام به شفافیت و واقعی شدن قیمت ها کمک می کند.

مشاهده کل خبر


جذب نخبگان لیگ ستارگان در نهادهای مالی

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، از جذب نخبگان و شرکت کنندگان مسابقات لیگ ستارگان بورس در نهادهای مالی بازار سرمایه خبر داد. به گفته حسن قالیباف، لیگ ستارگان، نوعی کارآموزی در محیطی واقعی است که شرکت کنندگان در آن ظرفیت های ذهنی و تحلیلی خود در مقوله سرمایه گذاری را بالا می برند، قبول ریسک می کنند، ابهام می پذیرند و بر اساس آن بازده به دست می آورند.

مشاهده کل خبر


از مسیر بورس، بازار را مدیریت کنید

قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش بورس کالا در اقتصاد کشور، گفت: پس از سال ها قیمت گذاری دستوری و لمس رانت و فساد از نزدیک، نخبگان کشور تصمیم به راه اندازی بازاری متشکل برای مبادلات کالاها گرفتند تا عرضه و تقاضا قیمت محصولات را تعیین کند؛ در طول این سال ها نیز بورس کالا بزرگ شده و امروز مسوولانی که خود از متولیان ایجاد بورس کالا بوده اند باید از تجربیات این بازار استفاده کرده و به آن اطمینان کنند. به گفته محمدصادق مفتح، بورس کالا به عنوان مهمترین ابزار ایجاد آرامش در لایه های عمده فروشی کالاهای استراتژیک در سطوح میزان بالای توزیع شناخته می شود که البته معاملات بورس کالا بی تاثیر در خرده فروشی هم نیست.

مشاهده کل خبر


حرکت ادامه دار نقدینگی به سوی بورس

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، بازار سرمایه کشور را در حال رشد توصیف کرد و گفت: خوشبختانه در روزها و هفته های اخیر نقدینگی خوبی به سمت بازار سرمایه آمده و همچنان این روند ادامه دارد. حسن قالیباف اصل ادامه داد: هم اکنون دارایی های ارزشمند، سهام شرکت های مهم و بنگاه های پایه اقتصاد کشور، در بازار سرمایه حضور دارند، لذا یک پتانسیل و محل خوبی برای سرمایه گذاری فراهم است؛ اما افراد حتما با مطالعه وارد شوند و اگر مطالعه ندارند از نهادهای مالی بازار سرمایه استفاده کنند و از سرمایه گذاری به شکل مستقیم خودداری کنند.

مشاهده کل خبر


توسعه بازار سرمایه در بستر فناوری اطلاعات/ صیانت از حقوق شهروندی، رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص اهمیت و جایگاه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه به "سنا" گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق با ماموریت ذاتی خود در رابطه با رشد و توسعه بازار، چه در حوزه معاملات و چه در حوزه های پیش و پس از معاملات و همچنین مباحث مدیریت ریسک و ابزارهای جدید مالی، که همه با فناوری اطلاعات مرتبط است، طی دو سال اخیر تمهیدات و ابزارهای مناسبی را فراهم کرد. مطهره مروج از Multi OMS به عنوان یکی از این موارد یاد کرد و خاطر نشان ساخت: بهره برداری از زیرساختهای موازی فراهم شده، امکانی است که با رویکرد ایجاد رقابت برای تولید خدمات جدید و دسترس پذیرتر کردن آن ها، به توسعه بازار کمک می کند.

مشاهده کل خبر


گریز "فولادی" ها از تحریم های احتمالی / بورس کالا، اتاق شیشه ای قیمت گذاری

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صنعت فولاد کشور، سال 96 را با اقبال نسبتا بهتری نسبت به سال های گذشته پشت سر گذاشت. تحولات بین المللی در حوزه کامودیتی ها و همچنین سیاست کارخانه ها در جهت تولید بیشتر محصول و افزایش صادرات از مواردی بود که توانست در روند فعالیت این گروه ها اثرگذار باشد. رسول خلیفه سلطان  با اشاره به توانمندی های این صنعت در مقایسه با دیگر صنایع گفت: با وجود آنکه رکود نسبی در بخش های مختلف نظیر مسکن وجود دارد، فولادی ها توانستند با تکیه بر بازارهای هدف بین المللی روند تعادلی را طی کنند. گواه این موضوع نیز رکورد زنی این شرکت ها در صادرات کنسانتره، آهن اسفنجی و شمش فولاد بود.

مشاهده کل خبر


جهش سودآوری صادراتی ها با اجرای سیاست های جدید ارزی

فردین آقابزرگی در خصوص گمانه زنی ها از سیاست های جدید ارزی دولت و تاثیر آن بر صنایع بازار سرمایه گفت: نحوه تخصیص و ارزیابی نرخ ارز شرکت های صادراتی یکی از ابهامات مهم این گروه در بازار سرمایه بود که حتی گزارش های سه ماهه اول سال جاری برخی از ناشران بازار سرمایه نیز تحت تاثیر این ابهام قرار داشت. مدیرعامل کارگزاری بانک دی با تاکید بر ابهام نرخ ارز برای شرکت های صادرات محور به "سنا" گفت: راهکارهایی که در قالب بازار ثانویه ارز و دستورالعمل های ارزی اجرا می شود، شکل جدیدی از معاملات ارز را در بازار رقابتی و اقتصاد آزاد ترسیم خواهد کرد که به طور قطع نرخ ۴۲۰۰ تومانی را با تغییراتی همراه می کند.

مشاهده کل خبر


بورس کالا شفاف و اثر بخش

مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس درخصوص بازار آتی و همچنین هدایت نقدینگی به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بویژه صندوق طلا اظهار داشت: صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس به عنوان نخستین صندوق پذیرفته شده و حاضر در بورس کالای ایران در این حوزه، از ابتدای راه‌اندازی تا کنون بیش از 230 درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. علی تیموری در خصوص راه‌اندازی صندوق ارز و تاثیر آن بر بازار نقدی گفت: کسانی که در بازار فیزیکی ارز و طلا هستند و اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار نقدی می‌کنند، با هدف کسب سود و یا حفظ ارزش سرمایه ارز و طلا را به خانه می‌برند و ریسک‌هایی از این جهت را متوجه سرمایه خود می‌کنند؛ این در حالی است که وقتی از ابرازهای مختلف مانند صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری استفاده شود، از انباشت سرمایه در خانه‌ها و ریسک‌های مربوط به آنها جلوگیری شده و از سوی دیگر این دارایی‌ها در خدمت تامین مالی صنایع مختلف قرار می‌گیرد.

مشاهده کل خبر


بورس حباب ندارد/ رشد شاخص ادامه دار است

یک کارشناس مسایل اقتصادی و بازار سرمایه، درباره چشم‌انداز کوتاه و میان مدت بازار سرمایه گفت: روند حرکت بورس، تحت تاثیر عوامل اقتصادی سیاسی و اجتماعی و همچنین نوسان بهای کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی و تعیین تکلیف نرخ ارز قرار دارد. به گفته احسان رضاپور، برخی تحولات اقتصادی و سیاسی در روزهای اخیر در عرصه داخلی و بین المللی رخ داده که امیدواری ها نسبت به تثبیت و بهبود شرایط اقتصادی را افزایش داده است. نوسان نرخ ارز، احتمال آزاد شدن فروش ارز صادراتی پتروشیمی، فولاد و فلزی ها در بازار ثانویه بورس کالا و احتمال بهبود مناسبات بین المللی از جمله عواملی بودند که امیدواری ها را در عرصه اقتصادی افزایش داده است.

مشاهده کل خبر


تحولی بزرگ در ارائه خدمات بازار سرمایه؛ صدور کد معاملاتی آنی شد

برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه ایران، صدور کد معاملاتی به صورت آنی انجام می شود. با توجه به بهره برداری سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)، کارگزاران از این پس می توانند کد معاملاتی آنی برای مشتریان خود صادر کنند که این امر تحول بزرگی در ارائه خدمات به فعالان بازار سرمایه فراهم می کند. در روش جدید، این اشخاص می توانند با ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد پیگیری به نزدیکترین شرکت کارگزاری مراجعه و به صورت آنی کد سهامداری خود را دریافت کنند.

مشاهده کل خبر


یک بسته ارزی با چندین امتیاز مثبت برای بورس

استادیار مالی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اثر سیاست های ارزی بر ورود پول های داغ به بازار سرمایه بیان کرد: بدون شک اگر بازار ثانویه با شرایط گفته شده اجرا شود نقدینگی قابل توجهی به سمت بازار سرمایه روانه می شود. در این صورت چشم انداز شرکتهای صادرات محور بورس و همینطور ارزش جایگزینی آنها جهش قابل توجهی پیدا می کند و این امر جذابت بورس را دوچندان می کند. به گفته علی ابراهیم نژاد، با رشد بازار سهام، احتمال اینکه دارندگان اوراق (به خصوص صندوق های با درآمد ثابت) زیان کنند وجود دارد، همچنین این موضوع محتمل است که دور باطلی به وجود بیاید که پول از این صندوق ها خارج و قیمت اوراق بیشتر کاهش می یابد.

مشاهده کل خبر


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا