رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی مطرح کرد؛

لزوم استفاده از ابزارهای مالی در بخش فولاد

لزوم استفاده از ابزارهای مالی در بخش فولاد

بهرام شکوری گفت: در حال حاضر همه شرایط برای بهره گیری از ابزارهای نوین مالی در کشور وجود دارد. تنها مشکل کنونی این است که باید مناسبات تجاری خود را بهبود بخشیم که این موضوعی سیاسی بوده و مساله ای اقتصادی نیست.


به گفته بهرام شکوری، هم اکنون بخشی از معاملات محصولات فولادی و معدنی در دنیا با استفاده از ابزارهای مالی انجام می شود که در کشور ما نیز بورس کالا با ارائه این ابزارها شرایط مناسبی را برای فعالان و سرمایه گذاران این حوزه فراهم آورده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از اقتصاد آنلاین، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در خصوص امکان توسعه ابزارهای مالی در صنعت فولاد در بستر بورس کالا گفت: توسعه استفاده از ابزارهای مالی در دنیا رخ داده و ایران در این زمینه از رقبای خود قدری عقب مانده است. به طوری که در حال حاضر دیگر کشورها در حال استفاده از این ابزارها هستند تا محصولات خود را در مقابل ریسک های احتمالی پوشش دهند. همچنین استفاده از معاملات فیوچرز در دنیا رواج دارد که بورس کالا نیز در این مسیر قرار گرفته است.

بهرام شکوری افزود: در حال حاضر همه شرایط برای بهره گیری از ابزارهای نوین مالی در کشور وجود دارد. تنها مشکل کنونی این است که باید مناسبات تجاری خود را بهبود بخشیم که این موضوعی سیاسی بوده و مساله ای اقتصادی نیست. در این رابطه باید به این نکته توجه داشت که سیاست باید در اختیار اقتصاد باشد و دولت فضا را به گونه ای فراهم کند که بتوان این تعاملات را با دنیا برقرار کنیم.

شکوری در خصوص اینکه آیا با توسعه روابط بین المللی، صنایع از عرضه محصولات خود در بورس کالای ایران در قالب معاملات فیوچرز و یا سایر ابزارهای مالی استقبال میکنند یا خیر؟ گفت: در حال حاضر خیلی از فعالان بخش خصوصی صنایع معدنی و فولاد کشور ما در بورس دیگر کشورها مثل بازار سنگاپور از این ابزارها استفاده می کنند و محصولات خود را در این بازارها می فروشند. این امر نشان می دهد اگر ارتباط بین بورس ها برقرار شود، دیگر نیازی به این امر نیست و آنها می توانند در بورس کالای کشورمان معاملات خود را انجام دهند. در این صورت، بورس مانند رودی خواهد بود که به اقیانوس وصل است.

شکوری با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس بهترین و درست ترین مسیر برای قیمت گذاری زنجیره ارزش است، گفت: چنانچه عرضه سنگ آهن و فرآورده های آن از طریق بورس انجام شود، می توان دریافت که چه حجمی محصول مازاد وجود دارد و در صورت نبود تقاضا پس از سه بار عرضه، برای ورود به بازارهای جدید و حتی افزایش سهم بازارهای خارجی کنونی برنامه ریزی کرد.

به گفته رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، همه فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی معتقدند که تمام محصولات زنجیره تولید فولاد باید وارد بورس کالا شده و در بازاری شفاف و براساس مکانیسمی عادلانه عرضه شود.همچنین موافقت وزیر صنعت نیز در راستا اعلام شده که تمام محصولات این زنجیره می توانند در بورس کالا عرضه شوند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا