در هفته معاملاتی گذشته رخ داد؛

بازدهی 16 درصدی آیفکس طی پنج روز

بازدهی 16 درصدی آیفکس طی پنج روز

هفته گذشته همزمان با رشد چشمگیر شاخص کل که منجر به بازدهی 30 درصدی این نماگر از ابتدای سال جاری شد، ارزش بازار فرابورس نیز افزایش 6 درصدی را تجربه کرد که در نتیجه، رشد 15 درصدی این متغیر را از ابتدای سال به همراه داشت.

 
 

بازار سهام فرابورس ایران در هفته‌ای که سپری شد شاهد صعود خیره‌کننده شاخص کل و چندین کانال‌شکنی پی در پی این نماگر بود به طوری که طی 5 روز معاملاتی آیفکس با 16 درصد رشد توانست از پله 1232.5 واحدی تا ارتفاع 1428.5 واحدی صعود کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به نقل از فرابورس ایران، هفته گذشته همزمان با رشد چشمگیر شاخص کل که منجر به بازدهی 30 درصدی این نماگر از ابتدای سال جاری شد، ارزش بازار فرابورس نیز افزایش 6 درصدی را تجربه کرد که در نتیجه، رشد 15 درصدی این متغیر را از ابتدای سال به همراه داشت.

طی این هفته بالاترین حجم و ارزش معاملات روزانه فرابورس ایران به دوشنبه 8 مردادماه اختصاص داشت؛ چراکه طی این روز معامله‌گران 968 میلیون ورقه را به ارزش 3 هزار و 520 میلیارد ریال میان خود دست به دست کردند که این ارقام بیش از سایر روزهای معاملاتی این هفته بود.

در مجموع بازارهای 9 گانه فرابورس نیز شاهد تغییر مالکیت 3 هزار و 219 میلیون ورقه به ارزش 14 هزار و 873 میلیارد ریال میان معامله‌گران و سهامداران بودیم که در مقایسه با هفته پیش از آن از رشد 207 درصدی حجم و 24 درصدی ارزش دادوستدها حکایت داشت.

نگاهی به دادوستدهای صورت‌گرفته در بازارهای فرابورسی نیز حاکی از آن است حجم و ارزش معاملات در سه بازار اول، دوم و پایه با رشد قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با هفته پیشین روبه‌رو شده به طوری که در بازار اول به ترتیب حجم و ارزش دادوستدها بیش از 740 و 870 درصد؛ در بازاردوم افزون بر 180 و 230 درصد و در بازار پایه بالغ بر 100 درصد رشد کرده است.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در حالی که حجم معاملات اوراق 55 درصد رشد کرد اما ارزش این دادوستدها افت 28 درصدی را به ثبت رساند. در این بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با بهترین عملکرد هفتگی روبه‌رو شد و رشد متغیرهای حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد در حالی که اوراق بدهی و اوراق گواهی تسهیلات مسکن با افت این متغیرها مواجه شد.

در هفته‌ای که سپری شد ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل دادوستدهای انجام‌شده در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به 7 هزار و 44 میلیارد ریال رسید که از این رقم گروه فلزات اساسی با در اختیار گرفتن سهم 34 درصدی معادل 2 هزار و 364 میلیارد ریال در صدر سایر گروه‌های فرابورسی ایستاد. پس از آن دو گروه شیمایی‌ها و پالایشی‌ها با اختصاص دادن 18 و 7 درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

در این میان از دیگر رویدادهای هفته‌ای که گذشت می‌توان به قطعیت معامله عرضه عمده 21.5 درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت عمران و توسعه شاهد در نماد «ثعمرا4» در بازار اول اشاره کرد. ارزش کل این معامله 492 میلیارد ریال بود. همچنین نهم مردادماه پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت ریل کوثر در بازار ابزارهای نوین مالی به مدت 3 روز کاری آغاز شد، نرخ این اوراق 16 درصد سالانه و مدت آن 48 ماه و مواعد پرداخت اجاره آن هر سه ماه یکبار است.

عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه رویش لوتوس

در کنار تحولات بازار فرابورس ایران در هفته معاملاتی گذشته، همچنین بر اساس اطلاعیه‌ای که اداره نهادهای نوین مالی فرابورس منتشر کرده است از سه‌شنبه هفته آتی مورخ 16 مردادماه تا شنبه بیستم این ماه عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری تعهدشده و تادیه نشده صندوق جسورانه رویش لوتوس از طریق بازار ابزارهای نوین مالی صورت خواهد گرفت. حوزه فعالیت این صندوق فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری مالی، سلامت و دارو بوده و از تعداد 500 هزار واحد سرمایه‌گذاری این صندوق 87 هزار و 220 واحد آن قابل عرضه است. ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال، مبلغ پرداخت‌شده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری 300 هزار ریال، مبلغ فراخوان شده آن 400 هزار ریال و مبلغ تعهد شده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری 300 هزار ریال است.

پذیره‌نویسی اوراق اجاره تجهیزات ناوگان ریلی البرز

از یکشنبه تا سه‌شنبه هفته جاری نیز اوراق اجاره شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز در بازار فرابورس ایران با نرخ 15درصد سالانه تا سررسید، پذیره‌نویسی می‌شود. این اوراق که در نماد «البرز02» عرضه می‌شود 60 ماهه بوده و مواعد پرداخت اجاره بهای آن هر 3 ماه یکبار از زمان انتشار است.

همچنین موضوع انتشار این اوراق تامین نقدینگی برای خرید لوکوموتیو بوده و تعداد کل آن یک میلیون و 50 هزار ورقه به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال است. ارکان این اوراق به ترتیب شامل متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان یعنی شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، ضامن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و عامل فروش شرکت کارگزاری بانک مسکن است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا