مطهره مروج عنوان کرد؛

توسعه بازار سرمایه در بستر فناوری اطلاعات/ صیانت از حقوق شهروندی، رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار

توسعه بازار سرمایه در بستر فناوری اطلاعات/ صیانت از حقوق شهروندی، رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق با ماموریت ذاتی خود در رابطه با رشد و توسعه بازار، چه در حوزه معاملات و چه در حوزه های پیش و پس از معاملات و همچنین مباحث مدیریت ریسک و ابزارهای جدید مالی، که همه با فناوری اطلاعات مرتبط است، طی دو سال اخیر تمهیدات و ابزارهای مناسبی را فراهم کرد.


مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تشریح فعالیت های این مدیریت در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) و دستاوردهای این نمایشگاه افزایش شفافیت در بستر فضای آی تی را یکی از رسالت های سازمان بورس و اوراق بهادار دانست.

مطهره مروج با بیان اینکه پیشرفت اقتصاد جهانی در حال حاضر به صورت انکارناپذیری وابسته به فناوری‌های نوین است و بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: مسیر توسعه چه در بخش مدلهای کسب و کار بازار سرمایه و چه در حوزه ساختار و حاکمیت شرکتی، از بستر آی تی می گذرد.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، رابطه میان توسعه کسب و کار و توسعه آی تی را یک ارتباط مستقیم دانست و گفت: حوزه فناوری اطلاعات به بخش جدایی ناپذیر تجارت تبدیل شده است، به گونه ای که کسب و کارهای بازارهای مالی (بورس، بانک و بیمه) در عصر کنونی، بدون فراهم سازی زیرساختهای فنی و فناوری اطلاعات، خروجی مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات، سازمان بورس نیز بر همین اساس، موضوع تسهیل دسترسی اقشار جامعه به بازار سرمایه از طریق ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات را در راستای برنامه استراتژیک تدوینی خود، پیش بینی کرده و در حال پیگیری و اجرا است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص اهمیت و جایگاه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق با ماموریت ذاتی خود در رابطه با رشد و توسعه بازار، چه در حوزه معاملات و چه در حوزه های پیش و پس از معاملات و همچنین مباحث مدیریت ریسک و ابزارهای جدید مالی، که همه با فناوری اطلاعات مرتبط است، طی دو سال اخیر تمهیدات و ابزارهای مناسبی را فراهم کرد.

وی از Multi OMS به عنوان یکی از این موارد یاد کرد و خاطر نشان ساخت: بهره برداری از زیرساختهای موازی فراهم شده، امکانی است که با رویکرد ایجاد رقابت برای تولید خدمات جدید و دسترس پذیرتر کردن آن ها، به توسعه بازار کمک می کند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این موضوع هم مطلوب سرمایه گذاران و هم مطلوب کارگزاران است. به گونه ای که می توانند از بین محصولات ارائه شده توسط شرکت های نرم افزاری، خدمات متنوعی را در حوزه های معاملات کالا و اوراق بهادار انتخاب کنند.

وی مزایای استفاده از این روش را افزون بر کمک به رشد فناوری اطلاعات در شرکت های کارگزاری، افزایش فضای رقابتی در حوزه ارائه نرم افزارهای مدیریت سفارشات، امکان ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای در حوزه های جدید مانند بازارگردانی خودکار، معاملات مشتقه و اختیار معامله، معاملات الگوریتمی، پیاده سازی UI اختصاصی و غیره دانست.

مروج، حضور سازمان بورس در الکامپ را نشان دهنده دستاوردهای جدید و تمایل سازمان به مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات دانست و بیان داشت: معرفی دستاوردها، خدمات و سامانه‌های کلیدی نوین در حوزه بازار سرمایه و ارائه پکیج های مشاوره ای تخصصی، از اهداف اصلی شرکت در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) بود.

وی در این خصوص ادامه داد: مدیریت فناوری اطلاعات سازمان در کنار سایر ارکان، با حضور در این نمایشگاه، اقدامات نو و جدید خود را در موضوعات تولید داشبوردهای نظارتی، داشبورد، سامانه های مرتبط با حوزه BI، پایش و رصد، چگونگی تجهیز به زیرساختهای کلید عمومی، درگاه های یکپارچه حمایت از حقوق شهروندی، فرهنگسازی و برگزاری دوره های آموزشی ارائه کرد.

به گفته نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، نمایشگاه الکامپ فرصت مغتنمی بود که توانست امکان تعامل نهادهای حاکمیتی زیرمجموعه دولت یا وزارت اقتصاد با بخش خصوصی و شرکت‌ های نوپا در حوزه فناوری های مالی (Fintech) را فراهم کند و از این طریق، ظرفیت همکاری میان مجموعه های یاد شده در ارائه خدمات ارزش افزوده و ایجاد درگاه های ارتباطی دریافت و ارائه سرویس، شناسایی شد.

وی امضای تفاهم نامه میان سازمان بورس و سازمان فن‌آوری اطلاعات را یکی از رخدادهای مهم نمایشگاه الکامپ خواند و تاکید کرد: از آنجا که بر اساس قانون، اجرای همه اقدامات مبتنی بر فن آوری اطلاعات باید از بستر سازمان فناوری اطلاعات عملیاتی شود بر همین اساس امضای این تفاهم نامه در دستور کار طرفین قرار گرفت.

مروج، نگه داری و ذخیره سازی داده های سازمان بورس، تبادل سریع و کارآمد اطلاعات بین ارکان بازار سرمایه و افزیش امنیت اطلاعات را از جمله مهمترین دستاوردهای امضای این تفاهم نامه برشمرد و افزود: توسعه نرم افزارها، تولید اپلیکیشن ها، و گیمیفیکشن و همچنین فرهنگ سازی و آموزش از دیگر مزایای آغاز این همکاری است.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفتگوی خود با "سنا" به تشریح رسالت های سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه آی تی پرداخت و خاطر نشان کرد: یکی از رسالت های سازمان در این خصوص، نظارت است که به صورت نظارت مستقیم و نظارت غیر مستقیم انجام می‌پذیرد. در حوزه نظارت مستقیم، مدیریت آی تی تلاش دارد تا سامانه های کنترلی و دیده بان بر سامانه های موجود در بازار را ایجاد کند تا بتواند آنها را رصد کند.

وی یکپارچه سازی بخش حقوق شهروندی را از اقدامات مفید سازمان در این زمینه عنوان کرد و بیان داشت: از طریق یکپارچه سازی بخش حقوق شهروندی، سازمان می تواند گزارش های مردمی را در خصوص نارسایی های بازار یا حتی نقاط قوت آن دریافت کند. این موضوع بستر مناسبی را برای توسعه سیستم و برطرف کردن نقاط ضعف آن فراهم میآورد.

مروج ایجاد سامانه ای به نام "دادشهر" را در راستای منشور و حقوق شهروندی خواند و گفت: در این سامانه تمامی افراد می توانند به صورت بی نام نسبت به ارسال گزارش نابهنجاری اقدام کنند. تعریف گردش کار، تنظیمات، زمان بندی و یادآوری، مانیتور آخرین وضعیت پیگیری، از قابلیت های این سیستم است.

این مقام مسوول در انتها، ضمن خاطر نشان کردن نقش ارکان بازار سرمایه در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ)، از حضور پررنگ مرکز مکنا و شرکت‌های رایان بورس، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اطلاع رسانی و خدمات بورس و مرکز مالی به دلیل همکاری در برگزاری هرچه بهتر، تلاش در فرهنگسازی و ارائه خدمات مستمر در حوزه فناوری اطلاعات، تقدیر کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا