درپی تصمیم جدید دولت رخ داد:

خبری خوش برای شرکتهای پتروشیمی،معدنی و فلزی با عدم عرضه ارز با نرخ دولتی

خبری خوش برای شرکتهای پتروشیمی،معدنی و فلزی با عدم عرضه ارز با نرخ دولتی

گروه معادن - دولت در تصمیمی جدید مقرر کرد دلار ۴۲۰۰ تومانی تنها به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد و شرکتهای پتروشیمی، معدنی و فلزی نیز ارز حاصل از صادرات را با نرخ توافقی در بازار ثانویه عرضه کنند.

به گزارش ماین نیوز، خبرها از درون دولت حکایت از آن دارد که تصمیم گرفته شده تا دلار دولتی دیگر به مواد اولیه و واسطه‌ای تولید اختصاص نیابد و این بخش هم از شمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی مستثنی شده و به بازار ثانویه هدایت شود. آنگونه که منابع دولتی و بانک مرکزی می‌گویند، قرار بر این است دلار ۴۲۰۰ تومانی تنها به واردات دارو و کالاهای اساسی اختصاص یابد و مابقی نیازها، با نرخ بازار ثانویه که محلی برای تعامل صادرکنندگان و واردکنندگان است، تامین شود.

بر اساس این تصمیمات، قرار بر این است که دولت ارز حاصل از صادرات مواد پتروشیمی و محصولات معدنی را نیز به بازار ثانویه منتقل کرده و دیگر قرار بر این نباشد که تامین ارز واردات کالاها با ارز حاصل از صادرات این دو گروه نیز، با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت گیرد.

یک مقام مسئول در نظام بانکی با تائید این خبر  گفت: پتروشیمی‌ها از این پس دیگر الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات به دولت به نرخ ۴۲۰۰ تومانی نداشته و تنها با ارایه ارز با نرخ توافقی در بازار ثانویه، رفع تعهد ارزی خواهند کرد.دولت دیگر مکلف نخواهد بود دلار دولتی را به بخش تولید بدهد و تنها برای واردات کالاهای اساسی و دارو، دلار موسوم به ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده می‌شود که البته اکنون نرخ آن از مرز ۴۳۰۰ تومان هم گذشته است.

وی افزود: صادرکنندگان پتروشیمی و مواد معدنی نیز می‌توانند ارز را با نرخ توافقی در بازار ثانویه عرضه کنند درحالی که تا پیش از این پتروشیمی‌ها نیز مجبور بودند ارز را با نرخ دولتی به دولت بدهند ولی قرار است که این محدودیت هم برداشته شود.

این در شرایطی است که بخش‌خصوصی بارها و بارها در دوران اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز که از فروردین سال جاری آغاز شده، نسبت به تغییر جهت دولت در اختصاص ارز دولتی هشدار داده و از دولت درخواست کرده بود ارز دولتی را تنها به واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص دهد، اما اکنون دولت بعد از گذشت ماهها و صرف هزینه‌های بسیاری که از منابع ارزی انجام شده، این تصمیم را در دستور کار قرار داده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا