ماشین‌آلات معدنی بر سر ۲ راهی آمدن و نیامدن

ماشین‌آلات معدنی بر سر ۲ راهی آمدن و نیامدن

دنیای معدن -در روزهای گذشته، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از جلوگیری از ثبت سفارش ماشین‌آلات معدنی، این کار را ضربه‌ای به بخش معدن تلقی کرد اما مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش نشدن را تکذیب می‌کند.

بر اساس مصوبه اردیبهشت ۱۳۹۶هیات وزیران، ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با قدمت سال ساخت حداکثر ۵ سال را به‌شرط نبود تولید در داخل می‌توان از خارج وارد کرد.


ماشین‌آلات یکی از ارکان معدنکاری است
ماشین‌آلات در بخش معدن و راهسازی یکی از ارکان اصلی در فعالیت‌های معدنی است. در سال‌های تحریم وارد نشدن ماشین‌آلات و قطعات موردنیاز، هزینه‌های این بخش را افزایش داده و معدن را با عقب‌ماندگی روبه‌رو کرده اما پس از اجرایی شدن برجام شرایط با تغییر همراه شد. ورود فعالان اقتصادی و اعلام آمادگی شرکت‌های مختلف باعث شد فصلی تازه در بخش معدن شکل بگیرد.
توسعه فعالیت‌های معدنی در کنار تامین مالی، نیازمند نوسازی و مجهز کردن ماشین‌آلات معدنی است درنتیجه وارد نشدن آنها به کشور می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فعالان معدنی رقم زند. بحثی که در این میان مطرح است جلوگیری از ثبت سفارش ماشین‌آلات معدنی است؛ موضوعی که اختلافی جدید میان معدنی‌ها و دولتی‌ها ایجاد کرده و باعث شده اعتراض‌هایی در این زمینه مطرح شود اما مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش نشدن را تکذیب کرده و اعلام می‌کند سفارش‌ها ثبت می‌شود.


ثبت سفارش ماشین‌آلات معدنی و راهسازی متوقف نشده است
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب متوقف شدن ثبت سفارش ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، گفت: ثبت سفارش این ماشین‌آلات به روال گذشته ادامه دارد. به گزارش ایرنا، علی علی‌آبادی فراهانی افزود: سایت ثبت سفارش برای ورود این ماشین‌آلات باز است و استعلامی از معاونت امور صنایع وزارتخانه درباره نوع ماشین‌آلات انجام خواهد شد.
به گفته علی‌آبادی، این استعلام به‌صورت برخط و الکترونیکی و از سوی سامانه ثبت سفارش انجام می‌شود و هیچ معطلی یا محدودیتی برای واردکنندگان ایجاد نخواهد کرد.وی ادامه داد: برخی واردکنندگان خواهان اطلاع از امکان ساخت ماشین‌آلات در کشور هستند، درنتیجه، استعلام فنی برای ساماندهی واردات انجام می‌شود تا در صورت وجود ماشین‌آلات در کشور، از داخل خرید انجام شود.این مقام مسئول یادآور شد: بر اساس مصوبه اردیبهشت ۱۳۹۶هیات وزیران، ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با قدمت سال ساخت حداکثر ۵ سال را به‌شرط تولید نشدن در داخل می‌توان از خارج وارد کرد.مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: عمده ماشین‌آلات وارداتی که ژاپنی، کره‌ای یا چینی‌اند از کشورهای حوزه خلیج‌فارس وارد کشور می‌شوند.پیش‌تر برخی سایت‌های خبری از توقف ثبت سفارش واردات ماشین‌آلات معدنی و راهسازی به کشور به شکل ناگهانی و بدون اطلاع به فعالان این بخش خبر داده و مدعی شده بودند، این اتفاق برای شرکت‌های واردکننده که در برابر شرکت‌های عمرانی دولتی و غیردولتی متعهد شده‌اند، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.


جلوگیری از ثبت سفارش ضربه به معدن است
اما در ادامه رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: جلوگیری از ثبت سفارش واردات ماشین‌آلات معدنی که هپکو یا دیگر ماشین‌سازها آنها را تولید نمی‌کنند، کار عاقلانه‌ای نبوده و به بخش معدن لطمه وارد می‌کند.به گزارش ماین‌نیوز، بهرام شکوری با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه روز یکشنبه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و صحبت‌های ۱۵ دقیقه‌ای خود در این جلسه اظهار کرد: روز یکشنبه دکتر شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت مهمان اتاق بازرگانی ایران بودند. کلیات صحبت ۱۵ دقیقه‌ای ما آن بود که در قانون‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از بخش خصوصی و کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی استفاده شود.وی گفت: به نظر من در برخی موارد تصمیمات عجولانه‌ای گرفته می‌شود و مشکلاتی را برای حوزه معدن و راهسازی ایجاد می‌کند.شکوری با اشاره به موضوع هپکو، ادامه داد: واقعیت آن است که حمایت از هپکو به عنوان تولید داخلی باید انجام شود اما هپکو تجهیزات و ماشین‌آلاتی تولید می‌کند که در سایزهای کوچک هستند اما بسیاری از ماشین‌آلاتی که وارد کشور می‌شوند سایز بزرگ هستند که هپکو یا سایر ماشین‌سازها این سایز را تولید نمی‌کنند؛ مانند تراک‌های ۱۰۰ یا ۱۵۰ تنی و لودرهای ۹۰۰ یا شاول‌ها و بلدوزرهای بزرگ که در کشور تولید نمی‌شوند.رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معتقد است: اگر می‌خواهیم از هپکو حمایت کنیم باید برخی از ماشین‌های راهسازی و معدنی در معادن کوچک را هپکو تامین کند. می‌توانیم مشوق‌هایی را برای فعالان معدنی ایجاد کنیم تا آنها این ماشین‌ها را بگیرند اما جلوگیری از ثبت سفارش برخی ماشین‌های معدنی که هپکو و دیگر ماشین‌سازها نمی‌توانند آن را تولید کند، جز لطمه زدن به حوزه معدن در سالی که اقتصاد مقاومتی –اشتغال و تولید نام گرفته است، نتیجه دیگری نخواهد داشت.


افزایش حضور سرمایه‌گذاران با ماشین‌آلات جدید
اما اینکه آیا نیاز است ماشین‌آلات معدنی وارد شوند یا نه موضوعی بود که ما را واداشت به سراغ مدیر نظارت بر امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت برویم و نظر وی را جویا شویم. عباسعلی ایروانی در گفت‌وگو با صمت درباره این موضوع گفت: پیش‌تر و در سال‌های گذشته ماشین‌آلات با عمر ۵ تا ۱۰ سال ساخت اجازه ورود به ایران را داشتند اما به دلیل مشکلات پیش‌آمده ناشی از تحریم‌ها ثبت سفارش‌ها انجام نمی‌شد، زیرا شرکت‌های خارجی در ایران نمایندگی نداشتند و نمی‌توانستند خدمات ارائه دهند.ایروانی با اشاره به سیاست‌های کلی تصریح کرد: سیاست‌های کلی این است که ماشین‌آلات معدنی در داخل، تولید و از ورود ماشین‌آلات مشابه داخل جلوگیری شود اما باید به این نکته توجه کرد که تولیدکنندگان داخلی تا ظرفیتی مشخص می‌توانند تولید کنند و ماشین‌های سنگین در کشور تولید نمی‌شوند. البته هپکو برخی ماشین‌ها را مونتاژ می‌کرد که این شرکت نیز امروز با مشکلاتی روبه‌رو شده است.وی ادامه داد: با توجه به موارد یاد شده، ماشین‌های سنگین باید وارد شوند زیرا قدمت ماشین‌های موجود در معادن ما بالاست و این ماشین‌ها مستهلک‌شده‌اند و کارایی مناسبی ندارند. اما بی‌شک استفاده از ماشین‌های جدید با برند(نشان)های معتبر جهانی می‌تواند تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به معادن را افزایش دهد. ایروانی درباره این موضوع به صمت گفت: طبیعی است که اگر ماشین‌آلات، جدید و روزآمد باشند کارایی و بهره‌وری افزایش می‌یابد و سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود. استفاده از ماشین‌آلات جدید، منجر به کاهش نرخ تمام شده می‌شود و قدرت رقابت را بالا می‌برد. امروز باتوجه به مبحث کیفیت، نیازمند استفاده از ماشین‌آلات نوین هستیم.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا