ارزیابی وضعیت صنایع از نگاه سبدگردان بازار سرمایه:

اقتصاد مقاومتی راه نجات اقتصاد ایران خواهد بود

اقتصاد مقاومتی راه نجات اقتصاد ایران خواهد بود

از ابتدای سال تاکنون صنایعی مانند پتروشیمی ها، پالایشی ها، فولادی ها و معادن که صادرات محور هستند وضعیت بهتری در قیاس با سایر صنایع حاضر در بازار سرمایه داشته اند. اما برخی صنایع مانند خودروسازی که نیازمند واردات قطعات است، نتوانست همپای این صنایع رشد را تجربه کند.

 

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به پایان دوره قانونی شرکت ها با سال مالی اسفند و برگزاری مجامع، همچنین انتشار صورت های مالی میان دوره ای، در خصوص وضعیت صنایع فعال به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: در حال حاضر صنایع و به خصوص صنایع صادرات محور، نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل خود با رشد فروش و سودآوری بیشتری همراه شده اند. در این میان، برخی صنایع نیز با کاهش سودآوری و برخی با زیان همراه شده اند.

 وی ادامه داد: در این مدت، شرکت هایی که برای تولید، نیازمند تامین مواد اولیه از طریق واردات هستند با شرایط چندان مطلوبی مواجه نبوده اند. اما صنایع صادرات محور که فروش ارزی دارند، رشد خوبی را تجربه کردند. همچنین فروش 30 درصد ارز به قیمت آزاد و با نرخ دوم، عامل مهمی در سودآوری این شرکت ها به شمار می رود.

صفاری در تشریح این که کدام صنایع در شرایط جدید اقتصادی با توجه به گزارشات سه ماهه عملکرد بهتر یا ضعیف تری داشته اند، گفت: صنایعی مانند پتروشیمی ها، پالایشی ها، فولادی ها و معادن که صادرات محور هستند وضعیت بهتری در قیاس با سایر صنایع حاضر در بازار سرمایه داشته اند. اما برخی صنایع مانند خودروسازی که نیازمند واردات قطعات است، نتوانست همپای این صنایع رشد را تجربه کند.

این فعال بازار سرمایه در پیش بینی شرایط پیش روی بازار گفت: به نظر می رسد شرایط آتی بازار، به مسایل سیاسی و تحریم ها مرتبط باشد. البته تاثیر این موضوع نیز بر هر شرکتی متفاوت است؛ مثلا باید دید آیا تحریم کشتیرانی جلوی صادرات را می گیرد یا خیر.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان درباره استراتژی وسیاست سرمایه گذاری مناسب و انتخاب مناسب ترین صنعت برای سرمایه گذاری نیز خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ریسک، انتشار اوراق بدهی می تواند یک راه حل مناسب باشد. در حال حاضر به طور متوسط بین 27 تا 30 درصد سود به این اوراق تعلق می گیرد،البته به دلیل این که با تورم مواجه هستیم به نظر می رسد فعالان بازار سرمایه باید تا حدی محافظه کارانه عمل کنند؛ یعنی شرکت های صادرات محور را مدنظر داشته باشند. البته نحوه تصمیم گیری از آبان ماه متفاوت و متناسب با شرایط کلی اقتصاد خواهد بود. آن موقع می توان تفسیر درست تری نسبت به آینده داشت.

صفاری افزایش نرخ سود بانکی را تیر خلاصی برای صنعت عنوان کرد و درباره تاثیر نامطلوب آن بر صنعت افزود: چنان چه این امر عملی شود شاهد افزایش رکود خواهیم بود. چراکه هزینه های مالی صنایع را به شدت بالا می برد و به طور کلی یک سیاست ضد تولید است.این در حالی است که رکود فعلی نیز حاصل همین مسیرغلط 5 ساله در گذشته است و نتیجه ای جز افزایش فزاینده بیکاری و رکود شدید نخواهد داشت.البته باید در نظر داشت که این بار شاهد رکود تورمی خواهیم بود،یعنی هم بالا بودن قیمت ها و هم رکود عمیق.

این فعال اقتصادی در بیان روش درست اجرای سیاست انقباضی نیز تصریح کرد: زمانی این سیاست ها موثر خواهد بود که بتوان با اعطای معافیت های مالیاتی و حمایت از تولید، هزینه تولید کاهش داد تا سبب سوق نقدینگی به سمت تولید شود و به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بیانجامد که تنها راه نجات اقتصاد ایران خواهد بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا