ایجاد شغل و احترام به مردم با راه اندازی مراکز صدور ویزا و روادید

ایجاد شغل و احترام به مردم با راه اندازی مراکز صدور ویزا و روادید با راه اندازی مراکز صدور ویزا و علی رقم تعداد محدود سفارتهایی که تا کنون پذیرش شده اند، تا کنون قریب به یکصد شغل مستقیم و ده ها شغل غیر مستقیم به وجود آمده است.


  در خبر ها آمده است که دفتر ارائه خدمات برخی سفارتخانه های اروپایی طی هفته های اخیر به میدان هروی تهران منتقل شده و این  امر سوژه ای شد برای خبرنگار ما برای بررسی چند و چون و چرایی متمرکز شدن خدمات برخی سفارتخانه ها در یک شرکت!

 

 بررسی های میدانی، نشان می دهد که مدتی است تعدادی از سفارتخانه های اروپایی مستقر در تهران، به دلایل مختلف اقدام به واگذاری خدمات تحویل مدارک و سیر مربوط به صدور ویزای توریستی خود به شرکتی هندی با نام VFS کرده اند تا این کار با سرعت و روال بهتری انجام شود.البته این موضوع طبق قانون و نظارت وزارت امورخارجه شکل گرفته و شخص وزیر امورخارجه نیز جهت تحقق این امر تلاش کرده است.

 

تا چندی پیش سفارتخانه رفتن و تقاضای ویزا در ایران از کشورهای خارجی چیزی کم از هفت خوان رستم ندارد. برای آنهایی که برای نخستین‌بار به یک سفر خارجی دعوت شده‌‌اند یا قرار است با تور به سیاحتی چند روزه بروند، مواجهه با شرایط خاص و سختگیرانه سفارتخانه‌ها، نگاه‌های سرد و بی‌تفاوت کارکنان و پرسنلش  بسیار سخت بود .بعضی‌هایشان به خودشان لعنت می‌فرستند که «اصلا چرا آمده‌اند؟» و بعضی‌ها هم به دیگران که «این چه وضع و روزگاری است که برای ما درست کرده‌اند، ما برو و بیایی داشتیم، کیا و بیایی داشتیم و حالا ببین به چه روزی افتاده‌ایم که برای یک ویزا باید التماس کنیم...» اینها تنها بخشی از جملاتی است که پشت در سفارتخانه‌های خارجی در تهران می توان شنید. فرقی نمی‌کند سفارت سوئد در کامرانیه یا سفارت فرانسه در نوفل لوشاتو یا حتی سفارت هلند یا هند، ایرانیان برای خروج از مرزهای کشور در هر کدام از این سفارتخانه‌ها شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند؛ خیلی‌وقت‌ها توهین می‌شنوند و تحقیر می‌شوند ولی با تدبیر وزارت امورخارجه و شخص وزیر ساماندهی خوبی در چند ماه اخیر اتفاق افتاده است.

 

تحقیقات میدانی خبرنگار ما با توجه به کفتگوهایی که با مراجعین انجام شد همگی بر این امر تاکید می کردند که روال اخیر که از سوی برخی سفارتخانه ها در حال گسترش است نه تنها به نفع مراجعه کنندگان است بلکه از تشکیل صفهای طولانی جلوی درب سفارتخانه ها جلوگیری به عمل آورده و در برنامه ریزی برای حضور جهت دریافت ویزا برای افراد نیز بسیار مفید بوده است.

 

در واقع افرادی که تا پیش از این و در گرما و سرمای تابستان و زمستان مجبور بودند در کنار خیابانهای سفارتخانه ها پرسه بزنند و ساعتهای متمادی از وقت خود را از دست بدهند با تشکیل مراکزی که از سوی سفارتخانه ها مورد تایید است می توانند به زندگی روزمره خود پرداخته و طی زمانبندی مشخص امور مربوطه را در محیطی امن تر و و در زمان کوتاه تر انجام دهند.

 

فارغ از این که مبتکر اولیه ارائه این گونه از خدمات در دنیا یک پارسی هندی است، این نکته ضروری است که برون سپاری ویزا توسط سفارتخانه ها علاوه تسریع در امور اجرایی، منجر به حفظ حرمت متقاضیان نیز می شود.

 

علاوه بر این سفارتهای خارجی با برون سپاری خدمات صدور روادید گردشگری و کنسولی به کارگزاران محلی، ضمن صرفه جویی مالی امکان بروز فساد در فرایند صدور روادید را تقلیل می دهند.

 

برابر مشاهدات خبرنگار ما، کلیه مراحل اجرایی صدور روادید بعد از تعیین وقت الکترونیکی بصورت یکپارچه و در یک روز در محل ارائه خدمات انجام می شود.

 

لازم به ذکر است که اینگونه مراکز صدور ویزا با استانداردهای جهانی مدیریت می شوند. ضمن انکه کارکنان این مراکز از طریق فراخوان عمومی انتخاب و آموزش داده می شوند. احترام به متقاضی، پاکدستی و سرعت حرفه ای، شرط اصلی در هر استخدام است.

 

نکته مهم دیگر در بحث برون سپاری خدمات صدور روادید گردشگری و کنسولی، اشتغالزایی بالا برای جوانان کشور است که خود مزیت محسوب شد و می تواند مفید فایده قرار گیرد. ضمن اینکه با گسترش این صنعت به مراکز استانها ضمن تامین رفاه شهروندان، سفرو اقامت آنان به پایتخت هم تقلیل می یابد.

 

اکثر کشورهای غربی، عضو شنگن و آسیایی با انتخاب این خدمات ضمن تقلیل هزینه های سفارت های خود و کسب رضایت شهروندان کشور میزبان به صنعت گردشگری خود هم کمک می کنند. عربستان با بهره گیری از این صنعت، صدور روادید حج و عمره برای تعدادی از کشورها را از این طریق انجام می دهد.

 

با راه اندازی مراکز صدور ویزا و علی رقم تعداد محدود سفارتهایی که تا کنون پذیرش شده اند، تا کنون قریب به یکصد شغل مستقیم و ده ها شغل غیر مستقیم به وجود آمده است.


















بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا