تهیه نقشه راه علوم زمین و معدن استان ها در سازمان زمین شناسی

تهیه نقشه راه علوم زمین و معدن استان ها در سازمان زمین شناسی

دنیای معدن - رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از تدوین نقشه راه علوم زمین و معدن استان ها خبر داد و گفت: فاز اول و دوم این نقشه راه به اتمام رسیده و در حال اجرای فاز سوم این برنامه هستیم.

به گزارش دنیای معدن، دکتر راضیه لک در نشست برنامه ریزی و شورای معادن کردستان با بیان اینکه برای شناسایی ظرفیت ها و چالش ها در استان ها، سازمان زمین شناسی اقدام به تهیه نقشه راه کرده است، اظهار کرد: بر این اساس اقدام به تهیه نقشه راه علوم زمین و معدن استان ها کردیم که در فاز سوم این طرح هستیم.

وی رتبه ایران از لحاظ مساحت را ۱۸ جهانی و استان کردستان از لحاظ مساحت در کشور را ۱۳ دانست و ادامه داد: یکی از پارامترهای توسعه صنایع معدنی، آب است و با توجه به فراوانی آب در کردستان ظرفیت توسعه صنایع معدنی در این استان وجود دارد.

به گفته لک، میانگین بارندگی در جهان ۸۵۰ میلیمتر، در ایران بیش از ۳۰۰ میلیمتر و متوسط بارندگی در کردستان ۳۲۵ میلیمتر است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران نسبت به جهان وضعیت و ظرفیت معدنی خوبی دارد و کردستان هم از لحاظ زمین شناسی در سه زون واقع شده و از نظر معدنی هم شرایط مطلوبی دارد.

لک ادامه داد: یک درصد ذخیره معدنی کشور در کردستان وجود دارد که این به دلیل عدم شناسایی معادن استان بوده است. و از سوی دیگر دو معدن مهم طلای کشور در این استان واقع شده که رتبه دوم ذخیره طلای کشور را دارد.

وی وجود عناصر نادر خاکی را از دیگر ظرفیت هاس استان کردستان عنوان کرد و افزود: اما کارخانه های فرآوری نسبت به ذخیره معدنی در این استان کم است و بی شک توسعه این کارخانه ها یکی از نقشه راه های پیشرفت این استان خواهد بود.

در این نشست همچنین علیرضا شهیدی معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز گفت: تهیه نقشه های زمین شناسی از جمله کارهایی است که انجام شده و در کردستان نیز این نقشه طراحی و کار تولید اطلاعات آن به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 34 مخاطره در ایران وجود دارد، افزود: باید راهکارهایی داشته باشیم تا آسیب هایی که مخاطرات می توانند به کشور برسانند به حداقل ممکن برسند.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: کردستان در اکتشاف معادن طلا در رتبه دوم، در اکتشاف آهن در رده چهارم و در اکتشاف "باریت" در رده سوم کشوری قرار دارد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا