احتمال کشف ذخایر معدنی جدید در کردستان وجود دارد

احتمال کشف ذخایر معدنی جدید در کردستان وجود دارد

دنیای معدن - رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: نسبت به کشف ذخایر پنهانی مواد معدنی جدید در کردستان امیدوار هستیم و این احتمال پس از بررسی ها و برداشت تصاویر هوایی وجود دارد.

به گزارش دنیای معدن، راضیه لک در مراسم اختتامیه برداشت های ژئوفیزیک هوایی در سقز با بیان اینکه استفاده از روش ژئوفیزیک هوایی و بالگرد برای فضای جغرافیایی کردستان مناسب است، اظهار داشت: در برداشت های ژئوفیزیک هوایی در پهنه سقز برآوردهای اولیه پتانسیل های خوبی شناسایی شد.
وی با بیان اینکه بعد از پروازهای هوایی در بخش معادن، مرحله حفاری و اکتشاف صورت می گیرد، افزود: در هفته دولت امسال با تکمیل مطالعات اکتشافی خبرهای بسیار خوبی در بخش ذخایر پنهان معدنی کردستان اعلام می شود.
لک به واگذاری معادن بعد از شناسایی و کشف به بخش خصوصی طبق قانون خبر داد و تاکید کرد: انتظار می رود همزمان با اکتشاف و واگذاری معادن در حوزه فرآوری و ایجاد صنایع پایین دستی نیز سرمایه گذاری شود تا از این راه بتوان برای منطقه اشتغالزایی کرد.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، کردستان را در بخش غنای معادن از استان های خاص دانست و یادآور شد: اکنون نمی توان بطور قطع نوع و میزان ذخایر معدنی استان را اعلام کرد بلکه بعد از پایان همه مراحل اکتشافی می توان در این خصوص اظهار نظر کرد.
وی در خصوص مطالعات شناسایی پهنه دیواندره نیز گفت: در صورت فراهم شدن زمینه ها با بهره گیری از امکانات سازمان زمین شناسی، مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره نیز انجام می شود.

**بیشتر مناطق مستعد مواد معدنی در کردستان مورد مطالعه قرار گرفته است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در این مراسم از انجام مطالعات اکتشافی در اکثر نقاط مستعد مواد معدنی پلی متال خبر داد و گفت: 12 هزار و 500 کیلومتر از مساحت 29 هزار کیلومتری استان مورد شناسایی و اکتشاف قرار گرفته است.
محمد دره وزمی با بیان اینکه در استان چهار پهنه بیجار، قروه، سقز و دیواندره برای تکمیل پروازهای اکتشافی تعریف شده بود، افزود: با اقدامات انجام شده تلاش می شود مطالعات شناسایی و اکتشاف پهنه دیواندره نیز تا پایان امسال به اتمام برسد.
وی اضافه کرد: کردستان یک استان دارای قابلیت های فراوان معدنی بوده که تا چند سال گذشته، تنها معادن سطحی استان شناخته شده بود و خبری از معادن پنهان استان در دسترس نبود برای این منظور تا مطالعات نوین زمین شناسی در دستور کار قرار گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از اتمام پروازهای شناسایی در پهنه سقز به میزان 16 هزار کیلومتر پرواز خطی خبر داد و یادآور شد: پروازهای ژئوفیزیک هوایی کاری بسیار ارزنده در راستای توسعه استان و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در بخش پایین دستی صنایع معدنی است.
دره وزمی اظهار داشت: برنامه ریزی ها فرآوری مواد معدنی استان و جلوگیری از خام فروشی بود و در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته که نمونه آن ایجاد زنجیره تولید فولاد برای مقابله با خام فروشی است.
وی برخورداری مردم از معادن استان را حق آنان اعلام کرد و گفت: فرآوری مواد معدنی می تواند ارزش افزوده و اشتغال زیادی را نصیب مردم استان کند.
ذخیره قطعی معادن استان 620 میلیون تُن و اشتغال اسمی پروانه های بهره برداری چهار هزار و 47 نفر است و یک هزار و 851 نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند.
استان کردستان دارای 20 معدن سنگ آهن است که 74 میلیون تن از 2 میلیارد و 800 میلیون تن از ذخیره قطعی معادن کشور را در خود جای داده است.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تُنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا